Motor mener: Den forhjulstrukne Audi A6 er måske ikke så skarp i kørestilen som BMW 5, men den er både dynamisk og komfortabel samt meget behagelig at opholde sig i. Prisen er en trumf i forhold til de tyske rivaler, og tilbehørslisten udgør en teknologisk manifestation.

Men det er en smuk og stilfuld bil, kan man se, når andre testeksemplarer dukker op i forruden eller bakspejlet. Linjerne er rene, og det giver visuel dynamik, at forhjulene er rykket længere frem, så udhængene er blevet mindre.
Bortset fra den større akselafstand er dimensionerne stort set uforandrede, men A6 var i forvejen en anelse større end BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse. Vægten er reduceret en smule, bl.a. ved at bruge mere aluminium.

På bagsædet har den større akselafstand givet bedre benplads, men sædehynden er ret kort og kardantunnelen stor.
Instrumenthuset er skarpt og i HD-kvalitet, men illustrerer en spøjs udvikling: Speedometeret er atter degraderet og er nu rykket endnu længere ud til siden for at give plads til et stort multiinstrument med bl.a. navigation og night vision.
Et velfungerende headup-display fås nu til Audi, men kassen oven på instrumentbordet er stor og klodset. Særlig synd, hvis den bliver nabo til B&Os elegante tweeter-højttalere.
Motoren vækkes til live med en aluminiums-knap, der er lidt ulogisk placeret i passagersiden.

En 2.0 benzin følger til nytår – en stationcar til september.
Almindeligt automatgear (Tiptronic) er udgået. I stedet fås nu syvtrins dobbeltkoblingsgear (S-Tronic) foruden manuelt gear og trinløst automatgear (Multitronic).
Uanset motor er A6 særdeles tyst ved cruising – selv for premium-klassen. Det lyder som en kliché, men komfort og dynamik går op i en højere enhed, og som standard kan alle A6-modeller stilles mellem sport, komfort og en brændstofbesparende indstilling med nedsat motorkraft.
Styretøjet er nu af den elektrisk-hydrauliske type, og det er styringen ikke blevet ringere af. Og så sparer det brændstof og giver mulighed for, at bilen selv holder sig i vognbanen og for at parkere automatisk.

A6 er en fin pakke, men Audis fulde teknologiske potentiale ruller sig først ud, når man vælger de mange former for avanceret ekstraudstyr. Sloganet „Vorsprung durch Technik” giver mening. Det gælder bl.a. navigationsanlægget, der kan styre lygterne og gearkassen samt lægge satellitbilleder ind over kortet.

Andre fine finesser er headupdisplay, for- og baglygter med fuld LED-teknik, trådløst internet om bord og stort B&O-anlæg med 15 højttalere.
Med et par hundrede tusinde kroner til ekstraudstyr bliver det virkelig wauw.