Teknik skal give Audi A6 forspring

Audi A6 i syvende generation er en gennemført fornyelse med stærkt forbedret førerplads og et eldorado af avanceret og dyrt ekstraudstyr.

Audi A6 er en flot kombination af komfort og køreglæde.
Forpremiere

Motor mener: Den forhjulstrukne Audi A6 er måske ikke så skarp i kørestilen som BMW 5, men den er både dynamisk og komfortabel samt meget behagelig at opholde sig i. Prisen er en trumf i forhold til de tyske rivaler, og tilbehørslisten udgør en teknologisk manifestation.

Den nye A6 lægger sig meget tæt op ad designet på de øvrige nye Audier, den lille A1 blandt andet. En lyddæmpende forrude er med til at give meget lavt støjniveau om bord.
Den nye A6 lægger sig meget tæt op ad designet på de øvrige nye Audier, den lille A1 blandt andet. En lyddæmpende forrude er med til at give meget lavt støjniveau om bord.
Wauw-effekten udebliver ved første blik. Og det er ikke kun fordi, Motors debut med Audi A6 foregår i styrtende middelhavsregn. Den nye A6 – med den interne betegnelse C7 – er ikke anderledes at skue end sine større og mindre søskende.

Men det er en smuk og stilfuld bil, kan man se, når andre testeksemplarer dukker op i forruden eller bakspejlet. Linjerne er rene, og det giver visuel dynamik, at forhjulene er rykket længere frem, så udhængene er blevet mindre.

Bortset fra den større akselafstand er dimensionerne stort set uforandrede, men A6 var i forvejen en anelse større end BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse. Vægten er reduceret en smule, bl.a. ved at bruge mere aluminium.

A6 sedan er klar til april. Den mere populære Avant stationcar følger til september.
A6 sedan er klar til april. Den mere populære Avant stationcar følger til september.
Der er mere wauw ved at sætte sig ind bag rattet. Materialer og især design har fået et godt løft, og førerpladsen virker mere elegant og let end i de to tyske ærkerivaler. Instrumentbordet er lavt, og det giver en rummelig og venlig oplevelse. Vellykket virker også den nye mulighed for at tilkøbe solide træpaneler i ægte træ, som ligner træ.

På bagsædet har den større akselafstand givet bedre benplads, men sædehynden er ret kort og kardantunnelen stor.

Instrumenthuset er skarpt og i HD-kvalitet, men illustrerer en spøjs udvikling: Speedometeret er atter degraderet og er nu rykket endnu længere ud til siden for at give plads til et stort multiinstrument med bl.a. navigation og night vision.

Et velfungerende headup-display fås nu til Audi, men kassen oven på instrumentbordet er stor og klodset. Særlig synd, hvis den bliver nabo til B&Os elegante tweeter-højttalere.

Motoren vækkes til live med en aluminiums-knap, der er lidt ulogisk placeret i passagersiden.

Førerpladsen har gennemgået en stor forandring og forbedring. Lyst og mørkt træ fås som tilbehør. Klapop-skærm er standard, men som standard dog lidt mindre end her.
Førerpladsen har gennemgået en stor forandring og forbedring. Lyst og mørkt træ fås som tilbehør. Klapop-skærm er standard, men som standard dog lidt mindre end her.
Er det en af de to benzin-V6ere, man har fat i, er det umuligt i tomgang at registrere, at værket tikker. Men godt nyt til danske købere er, at den lille dieselmotor på 2.0 liter gør det fremragende. Den høres, bevares, men dens 177 heste og fine moment giver alt, hvad man behøver og dét med en officiel brændstoføkonomi på 20,4 km/l – eksakt som BMW 520d. Generelt kører A6-modellerne 10-20 procent længere på literen end før.

En 2.0 benzin følger til nytår – en stationcar til september.

Almindeligt automatgear (Tiptronic) er udgået. I stedet fås nu syvtrins dobbeltkoblingsgear (S-Tronic) foruden manuelt gear og trinløst automatgear (Multitronic).

Uanset motor er A6 særdeles tyst ved cruising – selv for premium-klassen. Det lyder som en kliché, men komfort og dynamik går op i en højere enhed, og som standard kan alle A6-modeller stilles mellem sport, komfort og en brændstofbesparende indstilling med nedsat motorkraft.

Styretøjet er nu af den elektrisk-hydrauliske type, og det er styringen ikke blevet ringere af. Og så sparer det brændstof og giver mulighed for, at bilen selv holder sig i vognbanen og for at parkere automatisk.

Instrumenthuset er meget flot og lysdioder ved motortemperatur og brændstoftank minder om kørelyset. Det store midterdisplay betyder, at speedometret er rykket langt ud til siden.
Instrumenthuset er meget flot og lysdioder ved motortemperatur og brændstoftank minder om kørelyset. Det store midterdisplay betyder, at speedometret er rykket langt ud til siden.
Den nye A6, der lanceres til april som sedan, bliver generelt ikke dyrere end den gamle – de billigere stiger ca. 15.000 kr.; de dyrere falder. Og udstyret omfatter fra begyndelsen bl.a. varme i sæderne, tozoners klimaanlæg, elektronisk parkeringsbremse, MMI-kontrolsystemet med radio og bluetooth samt syv tommer klap-op-skærm. Billigste 2.0 diesel fås til ca. 594.000 kr.

A6 er en fin pakke, men Audis fulde teknologiske potentiale ruller sig først ud, når man vælger de mange former for avanceret ekstraudstyr. Sloganet „Vorsprung durch Technik” giver mening. Det gælder bl.a. navigationsanlægget, der kan styre lygterne og gearkassen samt lægge satellitbilleder ind over kortet.

Headup-displayet på forruden virker fint, men den nødvendige teknik på instrumentbordet virker klodset.
Headup-displayet på forruden virker fint, men den nødvendige teknik på instrumentbordet virker klodset.
Der er også fartgrænse-angivelsen, der bruger en intelligent kombination af navigationskortet og aflæsning af skilte langs ruten, samt den store sikkerhedspakke, der fuldautomatisk kan nødbremse for fuld kraft og af sig selv undgå kollision med op til 40 km/t. foruden at forberede bilen, når en bagendepåkørsel er under opsejling.

Andre fine finesser er headupdisplay, for- og baglygter med fuld LED-teknik, trådløst internet om bord og stort B&O-anlæg med 15 højttalere.

Med et par hundrede tusinde kroner til ekstraudstyr bliver det virkelig wauw.