Teknisk avanceret Opel Astra

Den nye generation Opel Astra imponerer med fine priser og avanceret teknik, der ikke fås hos andre i klassen. Til gengæld skuffer pladsen, så vi glæder os til stationcarudgaven, der kommer i 2010.

Opel Astra
Forpremiere

Motor mener: Femdørsudgaven af Opel Astra er teknisk lækker, men den bliver først en rigtig familiebil, når stationcarversionen dukker op.

Det er 10. generation af Opels mellemklasse, der nu er på vej mod Danmark. Bilen, der i sin tid var kendt som Kadett, og siden skiftede navn til Astra, er nyudviklet fra ende til anden og lægger sig fint i baghjulet af den større Insignia, der har opnået stor succes.

Endnu fås den nye Opel Astra kun som femdørs, men modelprogrammet udvides næste år med både en stationcar og en tredørs hatchback og senere endnu en række livsstilsversioner.

Det er til gengæld et fuldt udstyrs- og motorprogram, der lægges ud med. Fire benzinmotorer og tre dieselmotorer breder modelprogrammet ud, så der er noget til alle. Og på udstyrssiden vil der kunne vælges mellem noget så specielt i klassen som en elektronisk justerbar undervogn eller forlygter, der automatisk kan indstille sig på ni forskellige måder alt efter køreopgaven. Også ergonomiske forsæder kan tilkøbes og gøre Astra til en ægte langtursvogn.

Førerpladsen er meget lig den, vi kender fra Insignia. Alle displays er på dansk, og betjeningen er enkel. Desværre er plastkvaliteten ikke i top.
Førerpladsen er meget lig den, vi kender fra Insignia. Alle displays er på dansk, og betjeningen er enkel. Desværre er plastkvaliteten ikke i top.
Den danske importør har fået meget gunstige priser på plads, så billigste udgave kun koster 224.000 kr. Her er der dog tale om en noget skrabet version uden radio, aircondition, fartpilot eller varme i sæderne. Det udstyr får man bl.a. med, hvis man ofrer 20.000 kr. mere og går op i næste udstyrsniveau, Enjoy. Motoren er i så fald den lille 1.4er med 100 hk og kun fem gear. Den har vi endnu ikke haft lejlighed til at prøve, men den skal man nok ikke vente sig det helt store af.

Der er 10.000 kr. op til 1.6 med 115 hk og yderligere 20.000 kr. op til den mest interessante benzinmotor, 1.4 Turbo, som med sine 140 hk giver Astra fine præstationer. Den går 16,9 km pr. liter og er som udgangspunkt udstyret med en sekstrins manuel gearkasse. Et sekstrins automatgear fås for rimelige 20.000 kr. ekstra.

Bagtil er de todelte baglygter med til at gøre Astra let genkendelig i trafikken.
Bagtil er de todelte baglygter med til at gøre Astra let genkendelig i trafikken.
Vi har prøvet flere versioner af den nye Astra og kan berette om særdeles fine køreegenskaber. Særligt undervognen er usædvanlig vellykket – et forhold der i stor grad må tillægges den særlige bagakselkonstruktion, hvor den normale torsionsaksel har fået tilføjet to tværgående svingarme, såkaldte Watts-led. De kan fastholde akslen sideværts, så der hele ttiden er styr på baghjulenes geometri - selv under vanskelige kørselsforhold.

En anden vellykket konstruktion er den nye servostyring, hvor en elmotor er koblet direkte på tandstangen, så styrehjælpen bliver direkte og proportional. Det giver en meget lækker styrekarakteristik.

Bagsædepladsen er kneben ved fødder og knæ. Loftshøjden er fin, men det skyldes, at sædet er meget lavt monteret.
Bagsædepladsen er kneben ved fødder og knæ. Loftshøjden er fin, men det skyldes, at sædet er meget lavt monteret.
Mens teknikken altså er sat 100 procent i fokus, er selve indretningen af bilen knap så banebrydende. Man må naturligvis rose fabrikken for at bryde med forgængerens fuldstændige mangel på fralægningsplads.

Nu er der rum overalt, og det er godt. Men pladsen i kabinen er ikke overbevisende. Ved forsæderne stjæler en stor midterkonsol en del af knæpladsen, og ved bagsædet er der kneben plads til knæ og fødder.

Loftshøjden er godkendt, men man sidder dybt i sædet og har svært ved at se ud af de små sideruder. Her kan en stationcar formentlig give bedre forhold for passagererne.

Det er ellers et godt udgangspunkt, der er tale om, idet akselafstanden er øget med over syv cm, og bredden er øget med over seks cm.

Man kan undre sig lidt over, hvor den ekstra plads er blevet af.

Bagagerummet er lidt mindre end før, men fleksibiliteten er stor takket være den flytbare bund.
Bagagerummet er lidt mindre end før, men fleksibiliteten er stor takket være den flytbare bund.
Bagagerummet er med sine 370 liter f.eks. krøbet med fem liter i forhold til den gamle Opel Astra, og det virker ikke særlig stort. Til gengæld er det udstyret med en smart finesse, så gulvet kan indstilles i tre højder, hvorved et ekstra rum trylles frem under gulvet, og der skabes en plan læsseflade, når bagsædet er foldet forover. Det er udmærket.

Ingen bilpræsentation uden et velmenende ord om klimaet. Hos Opel er dette emne belyst gennem Astra ecoFLEX, der med sin 1.3-liters dieselmotor med 95 hk kan køre 23,8 km pr. liter. Det er et flot forbrugstal, som kan gøre bilen til en attraktiv pendlerbil. Vi har stadig den køreoplevelse til gode, men vi kan oplyse, at den som Enjoy koster 260.000 kr.

De første biler når Danmark til januar, og en stationcar dukker op senere i 2010.