Det kan være en god idé at finde det store smil frem, når man passerer en Tesla. Mange biler fra det populære elbilmærke er nemlig udstyret med et overvågningssystem, der filmer forbipasserende. Både når bilen kører i trafikken, og når den holder parkeret.
Overvågningssystemet, der hedder Tesla Sentry Mode, er egentlig tænkt til at dokumentere og forebygge tyveri, hærværk og skader i trafikken. Men alle – skyldige og uskyldige – bliver foreviget. Optagelserne gemmes på et USB-stik i bilen og kan nemt overføres til en computer.
Med en opdatering fra december 2021 er det desuden nu blevet muligt for bilejerne at tilgå bilens mange kameraer fra deres Tesla-app på mobiltelefonen, så de live kan se, hvad der sker rundt om bilen. Det er også muligt at begynde at optage via mobiltelefonen.
Men danske Tesla-ejere risikerer med Tesla Sentry Mode at overtræde TV-overvågningsloven. Det er nemlig ifølge loven ikke tilladt for private at foretage tv-overvågning af ”gade, vej, plads eller lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.” Det skriver FDMs medlemsmagasin, Motor.
I det hele taget vækker systemet bekymring fra flere sider. Både i Danmark og i udlandet, hvor der stilles spørgsmål til, om systemet overhovedet er lovligt i EU.
Konkret er der indgivet en såkaldt databekymring til Datatilsynet, ligesom det er sket i Sverige. I begge tilfælde er sagerne sendt videre til myndighederne i Holland, hvor Teslas europæiske hovedsæde ligger. Her er man ved at undersøge, om Tesla Sentry Mode overtræder EU’s regler på persondataområdet, GDPR. Samtidig har de tyske forbrugerorganisationers paraplyorganisation anlagt sag mod Tesla for brud på netop EU’s databeskyttelsesforordning.
”Udviklingen inden for kamerateknologi i moderne biler går hurtigt – og nok også hurtigere, end lovgivningen har kunnet følge med til. På den ene side er det naturligvis vigtigt, at der ikke sker ulovlig decideret overvågning i det offentlige rum, men på den anden side er det helt legitimt, hvis en bilejer vil kunne gardere sig mod bevismæssige udfordringer i forbindelse med skader på bilen, hærværk, uheld osv.,” siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange og tilføjer:
”For forbrugeren er det under alle omstændigheder afgørende, at man kan regne med, at det udstyr, bilen leveres med, også kan benyttes lovligt, og hvis der er begrænsninger i denne mulighed, at forbrugeren bliver informeret klart og tydeligt om, under hvilke omstændigheder udstyret ikke må benyttes.”
Over for FDM afviser Tesla at kommentere kritikken af Tesla Sentry Mode. I stedet understreger Teslas skandinaviske kommunikationschef, at det er bilejernes eget ansvar at overholde gældende lovgivning.