Årets femte Euro NCAP-test tæller seks biler, men kun de tre har reelt dansk interesse. På hver deres måde er det nemlig rigtige såkaldte ’danskerbiler’: Tesla Model Y, Kia Niro og Hyundai i20.
Af de tre samler interessen sig hurtigt om Tesla Model Y, der er SUV-udgaven af Teslas populære Model 3. Og det er ikke kun bilen, der er helt elektrisk, det samme er sikkerheden. Tesla Model Y opnår nemlig det til dato bedste Euro NCAP-resultat i kategorierne Voksensikkerhed og Sikkerhedsudstyr, og den cruiser uden problemer fem store stjerner i hus.
”Det er ganske enkelt imponerende, så god sikkerheden i Tesla Model Y er. Tesla har tidligere vist, at deres sikkerhed ligger i top, og Model Y er ingen undtagelse. Ser man alene på bilens kollisionssikkerhed og sikkerhedssystemer opnår Tesla Model Y her henholdsvis 97 og 98 procent. Det er ikke set før, ligesom fodgængersikkerheden kun lige er overgået af to andre biler før. Spørgsmålet er, om det kan gøres meget bedre. I hvert fald sætter Tesla igen standarden for høj sikkerhed,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP-samarbejdet, Søren W. Rasmussen.
Også sikkerheden i den nye udgave af Kia Niro har været til eksamen. Bilen er testet i både en standardudgave til fire stjerner og i en udgave med en såkaldt sikkerhedspakke med en mere avanceret nødbremse, der både ’ser’ med et kamera og en radar, og den udløser den femte stjerne.
”Sikkerheden i den nye Kia Niro er også godkendt og gælder for både plugin-hybrid- og elbil-udgaven. I Danmark vil alle bilerne have den såkaldte sikkerhedspakke og dermed fem Euro NCAP-stjerner. Det er en klog disposition fra den danske Kia-importør. Når det er sagt, er det skidt, at Kia som producent i det hele taget bygger bilen i to udgaver. Et højt sikkerhedsniveau bør naturligvis være standard i alle udgaver i alle lande,” siger Søren W. Rasmussen.
Til gengæld må minibilen Hyundai i20 ’nøjes’ med fire stjerner. Bilen er langt hen ad vejen identisk med Hyundai Bayon, der ligeledes blev testet til fire Euro NCAP-stjerner sidste efterår.
”Som vi tidligere har påpeget, er fire Euro NCAP-stjerner ikke noget dårligt resultat, og Hyundai i20 er helt som sin søsterbil, Hyundai Bayon, langt hen ad vejen en moderne og sikker bil. Men det ærgrer, at Hyundai på enkelte punkter stadig går på kompromis med sikkerheden. For eksempel ved at spare en airbag mellem forsæderne væk eller ved at anvende en mindre god nødbremse,” siger Søren W. Rasmussen.
Testens øvrige tre bilmodeller er det, FDM vil betegne som nichebiler, der endnu ikke fås i Danmark. Sikkerheden er der dog ikke nogen fingre at sætte på. Alle tre får uden problemer de maksimale fem Euro NCAP-stjerner.
Testens biler:
- Hyundai i20: 4 Euro NCAP-stjerner
- Genesis GV60: 5 Euro NCAP-stjerner
- Kia Niro – m. sikkerhedspakke: 5 Euro NCAP-stjerner
- Kia Niro – u. sikkerhedspakke: 4 Euro NCAP-stjerner
- ORA Funky Cat: 5 Euro NCAP-stjerner
- Tesla Model Y: 5 Euro NCAP-stjerner
- WEY Coffee 01: 5 Euro NCAP-stjerner