Tesla Model X - velkommen ombord!

Det minder på mange måder om at flyve, når man kører den nye Tesla Model X. Adgang, udsyn og acceleration imponerer, og man kan ikke undgå at blive vildt begejstret.

Tesla Model X.
Forpremiere
Efter førerens ønske viser den store skærm i midten kort, internet, musik og lignende. Det er også herfra, at alle bilens mange indstillinger justeres. Foto: Simon Hamelius
Efter førerens ønske viser den store skærm i midten kort, internet, musik og lignende. Det er også herfra, at alle bilens mange indstillinger justeres. Foto: Simon Hamelius

Motor mener: Bliver man ikke imponeret af „falkedørene", den store skærm og de mange features i Tesla Model X, må man overgive sig, når den kører – eller skal vi sige letter?

Man nærmer sig bilen, og førerdøren åbner og siger velkommen! Man sætter sig ind bag rattet, og den lukker igen helt af sig selv! Allerede der ved man, at Tesla Model X byder på mere end de fleste andre biler.

Den oplevelse fortsætter med uformindsket styrke, når man åbner de bagerste sidedøre. Et let tryk på dørhåndtaget aktiverer en række motorer, der får døren til at folde sig ud som en mågevinge. Imponerende og flot og med til at sikre en let adgang til kabinen.

LÆS OGSÅ: Duel mellem opladningshybriderne BMW 330e og VW Passat GTE

Med alle ombord og fastspændt kan man sætte i gang. Ikke noget med en p-bremse eller en startknap – bilen ved, at når du har sat dig bag rattet, er det jo nok, fordi du gerne vil køre, så det eneste, man behøver at gøre, er at sætte gearvælgeren i „D”. Elmotoren sætter lydløst bilen i bevægelse, og når omgivelserne tillader det, kan man træde speederen ned og udløse en acceleration, der får alle til at hvine af begejstring (eller frygt).

Vejer 2,4 ton

De store mågedøre glider elektrisk op og i, når man trykker på dørhåndtaget. Sensorer sørger for, at de ikke rammer noget undervejs.
De store mågedøre glider elektrisk op og i, når man trykker på dørhåndtaget. Sensorer sørger for, at de ikke rammer noget undervejs.

Når begejstringens første bølger har dæmpet sig en smule, kan man bedre vurdere bilens øvrige egenskaber, og de holder på mange måder begejstringen i live. Man sidder godt i bilen, en enorm forrude giver et fortræffeligt udsyn, den store skærm i midten leverer navigation og andre funktioner i et sjældent set format, og støjniveauet er hele tiden herlig lavt.

LÆS OGSÅ: Test af Tesla Model S

På motorvej glider Model X let afsted, og komforten er fin, men ved ujævnheder mærker man, at det er en tung bil. Trods udpræget brug af aluminium vejer den over 2,4 ton, og det koster indimellem på komforten – dog ikke mere, end man kan leve med det. Fordelen ved bilens høje vægt er, at Model X må trække helt op til 2.250 kg.

Kabinen er som udgangspunkt designet med plads til fem, men man kan mod merpris bestille bilen i versioner med plads til enten seks eller syv personer.

Nyttig „autopilot”

Et let tryk på et dørhåndtag aktiverer en række motorer, der  får dørene til at folde  sig ud som mågevingerEt let tryk på et dørhåndtag aktiverer en række motorer, der  får dørene til at folde  sig ud som mågevinger.
Et let tryk på et dørhåndtag aktiverer en række motorer, der får dørene til at folde sig ud som mågevingerEt let tryk på et dørhåndtag aktiverer en række motorer, der får dørene til at folde sig ud som mågevinger.

Model X fås med forskellige batteripakker. Tesla stiller 489 km i udsigt i P90D, og efter vores vurdering skal man nok ikke regne med meget mere end 300-350 km pr. opladning, men så kan man heldigvis glæde sig over, at man stadig kan lade gratis ved Teslas egne standere.

En „autopilot” kan tilkøbes for 25.700 kr. og leverer stor hjælp til føreren. Man skal altid have hånden på rattet, og blander man sig i kørslen, slår systemet fra. Fart, afstand og vognbaneskift håndteres af autopiloten, der også løbende henter oplysninger fra navigationsanlægget og skiltene langs vejen. For folk, der kører langt, er det alle pengene værd.

Tesla Model X er blevet en halvpebret fornøjelse. Priserne starter ved 1 mio. kroner og lander på noget over 1,5 mio. kroner for topmodellen. Men rejsen er til gengæld på første klasse.