
Det er intet mindre end imponerende at se, hvad der er lykkedes for det kun 10 år gamle bilmærke, Tesla. Efter at have produceret en ombygget sportsvogn i nogle år er fabrikken nu klar med deres første egenudviklede elbil.
Her mærker man meget tydeligt, at tavlen så at sige var visket helt ren, før udviklingen gik i gang. Alt er tænkt helt anderledes, end vi er vant til, og det har kastet en bil af sig, der på næsten alle måder imponerer.
LÆS OGSÅ: Motors artikel om Tesla Roadster

Tesla S kører over 400 km pr. opladning
En af årsagerne til, at Tesla S er blevet så dyr, er, at der er en kæmpe batteripakke installeret i bilen. Tesla har ønsket for alvor at gøre op med snakken om, at elbiler kun er til korte ture, og versionen med det store batteri kan køre anslået 480 km på en opladning, mens den mindre og billigere version kan køre 370 km.

De første dage vil nok resultere i en noget kortere rækkevidde, fordi man ikke kan undlade at udnytte bilens helt vilde acceleration, men når den første begejstring har lagt sig, kan man i stedet jagte rækkevidde, og det er også en sjov udfordring.
Knapper erstattet af stor touchskærm
Et af de steder, hvor man tydeligt ser den nye tankegang bag Tesla S, er ved instrumentbordet, hvor alle knapper er erstattet af en stor 17-tommer skærm, der minder om en kæmpe iPad. Herfra styres hele bilen med en pegefinger. Det skal man lige sætte sig ind i, men det virker intuitivt, og der er masser af spændende features såsom navigationsanlæg, internet og naturligvis et righoldigt musikanlæg.

Batterierne er placeret under gulvet, der er helt fladt. Det giver en god pladsfornemmelse både for og bag, og i det hele taget befinder man sig rart i bilen. Foran er komforten fin, men man savner lidt sidestøtte i sæderne til når det går stærkt.
Ved bagsædet er benpladsen god, mens det faldende tag har kappet vigtige centimeter af loftshøjden. Der er god plads til tre i bredden, og man kan endda bestille bilen med et ekstra bagsæde i bagagerummet, så to små børn kan sidde der og se bagud.
LÆS OGSÅ: FDMs tema om elbiler
Tesla S låser selv op

Pas på første gang der trædes på speederen, for bilen er lynhurtig. Paradedisciplinen 0 til 100 km/t. klares på bare 4,4 sekunder i topudgaven, og det er hurtigt! Topfarten er opgivet til 210 km/t.
Affjedringen bærer præg af, at Tesla med sine 2,1 ton er en tung bil. Den falder aldrig helt til ro ved kørsel på ujævn vej, og styretøjet er også lige livligt nok. Samlekvaliteten er heller ikke helt på højde med f.eks. en BMW. Men ingen tvivl om, at det er noget, man kan leve med, for samlet set har Tesla S mange flere positive end negative sider, og det er vel det, der kendetegner en god bil.

Tesla S er allerede til salg i Danmark, som et af de få lande i Europa.