Tesla S – den amerikanske strøm

Tesla S er en amerikansk elbil, der i den grad vender ryggen til de klassiske amerikanske biler, men som alligevel holder liv i den amerikanske drøm.

Tesla S er første egenudviklet elbil fra den amerikanske elbilproducent.
Forpremiere

Alle knapper på instrumentbordet er erstattet af en 17-tommer skærm, der minder om en kæmpe iPad. Herfra styres alle bilens funktioner.
Alle knapper på instrumentbordet er erstattet af en 17-tommer skærm, der minder om en kæmpe iPad. Herfra styres alle bilens funktioner.
Motor mener: Tesla S koster det samme som en BMW 5-serie. Samlekvaliteten er ikke lige så god, men køreoplevelsen er fantastisk. En imponerende præstation!

Det er intet mindre end imponerende at se, hvad der er lykkedes for det kun 10 år gamle bilmærke, Tesla. Efter at have produceret en ombygget sportsvogn i nogle år er fabrikken nu klar med deres første egenudviklede elbil.

Her mærker man meget tydeligt, at tavlen så at sige var visket helt ren, før udviklingen gik i gang. Alt er tænkt helt anderledes, end vi er vant til, og det har kastet en bil af sig, der på næsten alle måder imponerer.

LÆS OGSÅ: Motors artikel om Tesla Roadster

Skærmen i Tesla S er pegefølsom, og i versioner med navigationsanlæg kan man opdele visningen i flere vinduer. Nederst på skærmen styres varmeanlægget.
Skærmen i Tesla S er pegefølsom, og i versioner med navigationsanlæg kan man opdele visningen i flere vinduer. Nederst på skærmen styres varmeanlægget.
Prisen er til gengæld blevet tårnhøj, men da vi danskere kan købe elbiler helt uden registreringsafgift, bliver prisen på danske nummerplader ikke højere end en veludstyret BMW 5-serie. Cirka 600.000 kroner koster den billigste, og selv den topudstyrede version med alt i udstyr kan holdes et pænt stykke under en million.

Tesla S kører over 400 km pr. opladning

En af årsagerne til, at Tesla S er blevet så dyr, er, at der er en kæmpe batteripakke installeret i bilen. Tesla har ønsket for alvor at gøre op med snakken om, at elbiler kun er til korte ture, og versionen med det store batteri kan køre anslået 480 km på en opladning, mens den mindre og billigere version kan køre 370 km.

Som alle andre elbiler har også Tesla S automatgear. Det betjenes fra denne gearvælger bag rattet, der er lånt fra Mercedes. Der er flere andre Mercedes-knapper i bilen  ikke dårligt!
Som alle andre elbiler har også Tesla S automatgear. Det betjenes fra denne gearvælger bag rattet, der er lånt fra Mercedes. Der er flere andre Mercedes-knapper i bilen ikke dårligt!
I praksis kan man ikke forvente helt samme rækkevidde, men vores første bekendtskab med udgaven med det store batteri tyder på, at 350 km er helt realistisk, og det er bestemt også flot.

De første dage vil nok resultere i en noget kortere rækkevidde, fordi man ikke kan undlade at udnytte bilens helt vilde acceleration, men når den første begejstring har lagt sig, kan man i stedet jagte rækkevidde, og det er også en sjov udfordring.

Knapper erstattet af stor touchskærm

Et af de steder, hvor man tydeligt ser den nye tankegang bag Tesla S, er ved instrumentbordet, hvor alle knapper er erstattet af en stor 17-tommer skærm, der minder om en kæmpe iPad. Herfra styres hele bilen med en pegefinger. Det skal man lige sætte sig ind i, men det virker intuitivt, og der er masser af spændende features såsom navigationsanlæg, internet og naturligvis et righoldigt musikanlæg.

Bagsædet rummer let tre personer i bredden. Men selv om benpladsen er fin, kniber det med loftshøjden i Tesla S.
Bagsædet rummer let tre personer i bredden. Men selv om benpladsen er fin, kniber det med loftshøjden i Tesla S.
Endnu er alle menuer på engelsk, men en dansk udgave skulle være på vej.

Batterierne er placeret under gulvet, der er helt fladt. Det giver en god pladsfornemmelse både for og bag, og i det hele taget befinder man sig rart i bilen. Foran er komforten fin, men man savner lidt sidestøtte i sæderne til når det går stærkt.

Ved bagsædet er benpladsen god, mens det faldende tag har kappet vigtige centimeter af loftshøjden. Der er god plads til tre i bredden, og man kan endda bestille bilen med et ekstra bagsæde i bagagerummet, så to små børn kan sidde der og se bagud.

LÆS OGSÅ: FDMs tema om elbiler

Tesla S låser selv op

Som tilbehør kan man købe bilen med dette bagsæde, der monteres i bagagerummet. Det rummer to børn på mellem tre og 10 år.
Som tilbehør kan man købe bilen med dette bagsæde, der monteres i bagagerummet. Det rummer to børn på mellem tre og 10 år.
Når man nærmer sig Tesla S med „nøglen” i lommen, kører dørhåndtagene ud, og man kan åbne døren. I samme sekund er bilen klar til at køre, og man skal blot sætte gearvælgeren i frem eller tilbage, og så kører man. Det er meget let, og med det samme bemærker man, at bilen er lydsvag.

Pas på første gang der trædes på speederen, for bilen er lynhurtig. Paradedisciplinen 0 til 100 km/t. klares på bare 4,4 sekunder i topudgaven, og det er hurtigt! Topfarten er opgivet til 210 km/t.

Affjedringen bærer præg af, at Tesla med sine 2,1 ton er en tung bil. Den falder aldrig helt til ro ved kørsel på ujævn vej, og styretøjet er også lige livligt nok. Samlekvaliteten er heller ikke helt på højde med f.eks. en BMW. Men ingen tvivl om, at det er noget, man kan leve med, for samlet set har Tesla S mange flere positive end negative sider, og det er vel det, der kendetegner en god bil.

Et ekstra bagagerum under forklappen øger bagagerummenes kapacitet til i alt 895 liter!
Et ekstra bagagerum under forklappen øger bagagerummenes kapacitet til i alt 895 liter!
Tesla S kan oplades med flere strømkilder inklusive lynlader. Hjemme vil der komme ca. 55 km rækkevidde på bilen pr. time, mens en hurtiglader vil levere 110 km pr. time. En lynlader vil kunne lægge 320 km rækkevidde ind i bilens batteri på 30 minutter.

Tesla S er allerede til salg i Danmark, som et af de få lande i Europa.