Test af VW-opdatering: Ingen bivirkninger – her og nu

VWs opdatering af biler med det skandaleramte snydesoftware påvirker ikke bilerne negativ. Det viser før og efter- test, FIA har lavet af de første opdateringer. Glædeligt, mener FDM, som stadig vil følge VW-sagen tæt.

Pressemeddelelse

Danske dieselbilejere, der er berørt af den såkaldte VW-skandale, behøver i første omgang ikke været bekymret for den varslede opdatering af bilernes software. Opdateringen, der i Danmark bliver obligatorisk, påvirker nemlig ikke bilens brændstofforbrug, ydeevne eller udledning af emissioner negativt. Det viser en test, de europæiske bilklubbers paraplyorganisation FIA, som FDM er en del af, netop har foretaget.

I alt fire biler, en VW Golf og tre forskellige udgaver af Audi A4 Avant, alle med VW-koncernens 2.0 TDI motor, er blevet testet før og efter opdateringen af bilernes motorstyring med den softwareløsning, VW-koncernen tidligere har fået godkendt af de tyske myndigheder.

”Det er glædeligt, at softwareopdateringen ifølge undersøgelsen ikke umiddelbart har en negativt effekt på bilerne. VW-sagen berører omkring 90.000 danske bilejere og har fyldt meget i FDMs rådgivning. Derfor har det været vigtigt for FDM som bilejernes forbrugerorganisation at få lavet en uvildig og uafhængig test af VWs softwareopdatering, som bliver tvungen i Danmark,” siger leder af FDMs tekniske rådgivning, Lone Otto.

I forhold til den gældende NEDC-test (The New European Driving Cycle), som har betydning for bilens typegodkendelse, viste testen ingen signifikante forskelle på bilernes forbrug eller udledning af de skadelige NOx-gasser før og efter opdateringen. Heller ikke bilernes køreegenskaber blev påvirket negativt.

”Det positive resultat ændrer dog ikke vores grundlæggende bekymring for den effekt, opdateringen kan have på lidt længere sigt. Vi bør også huske på, at testen her kun omfatter fire biler og én motorstørrelse ud af mange berørte mærker og modeller fra VW-koncernen. Derfor vil vi fortsat følge hele sagen tæt, og være klar til at tage de nødvendige skridt for at sikre forbrugernes interesser,” siger Lone Otto.

Udover at teste de fire biler efter den gældende NEDC-test, blev de også testet efter tyske ADACs motorvejstest og den mere virkelighedstro WLTC-test (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Cycle). WLTC-testen erstatter næste år NEDC-testen. Her viste bilerne efter opdateringen imidlertid et mindre øget brændstofforbrug. Til gengæld faldt NOx-udledningen signifikant, for VW Golfs vedkommende helt op mod 36 procent.

Foruden den aktuelle test vil FIA også teste opdateringerne af VW-koncernens 1.2 og 1.6 liters dieselmotorer i takt med, at disse opdateringer godkendes af myndighederne.

Om testen
• Testen er gennemført i maj og juni måned af tyske ADAC, østrigske Öamtc og schweiziske TCS på vegne af FIA og de europæiske bilklubber på faciliteter i Tyskland, Østrig og Schweiz
• De testede biler er en VW Golf 2.0 TDI BMT og tre forskellige udgaver af Audi A4 Avant 2.0 TDI. Alle fire biler er testet med manuelt gear og start/stop-teknik
• Bilerne blev testet før og efter opdateringen af softwaren i bilens motorstyring
• Bilerne blev testet efter både den gældende NEDC-test samt WLTC-test og tyske ADACs Eco-test (motorvejstest)
• FIA vil fortsætte med at teste softwareopdateringerne fra VW i takt med at disse godkendes af de relevante myndigheder og bilerne tilbagekaldes.