Den er gal med både bremselængde og vejgreb på varevogne og minibusser, hvis de kører med visse dækmærker. Det viser årets store sommerdæktest, FDM har lavet sammen med en række europæiske bilklubber.
Her har man for første gang testet dæk til store kassevogne og minibusser, der ofte er specielt udviklede til erhvervslivets behov. Det betyder, at der er lagt særligt vægt på at lave dæk med lang levetid og høj lasteevne. Dækkene er mærket med et ’C’, der står for Commercial. I alt 16 dæk er testet i størrelsen 16-tommer (215/65), hvoraf 11 dumper på ringe egenskaber på våd vej, hvor de afslører bremselængder, der alt andet end imponerer.
Eksempelvis skulle testens dårligste dæk bruge hele 57 meter på at standse fra 80 km/t., hvor testens bedste dæk ’bare’ skulle bruge 46 meter, før testbilen holdt stille. Det betyder, at bilen med de dårligste dæk kørte 36 km/t., hvor den anden holdt stille. Til sammenligning skal en bil med normale personvognsdæk bruge 38 meter på at standse fra 80 km/t.
”Det er naturligvis et foruroligende ringe resultat. Særligt når man tænker på, hvor meget varevogne og håndværkerbiler fylder i trafikken. Vi kan derfor kun opfordre virksomheder til også at se på andre parametre end kun slidstyrken, når de køber dæk til virksomhedens biler. Som testen viser, er der faktisk producenter, der formår at lave dæk, som både har en god slidstyrke og gode egenskaber på våd vej,” siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.
Udover dæk til kassevogne har FDM også testet 16 sommerdæk i størrelsen 15-tommer (185/65). Det er dæk, som passer til biler i minibilsklassen som VW Polo og Peugeot 208, der er den mest solgte bilklasse herhjemme. Den testede dækstørrelse er Europas mest solgte i 15-tommer klassen.
”Modsat dækkene til de store kassebiler er resultatet her anderledes opløftende. Ingen af de testede dæk dumper, og ni dæk får endda karakteren god. Mest interessant er dækket Michelin Cross Climate+. Det udmærker sig ved også at have vinteregenskaber og kan dermed bedst betegnes som et helårsdæk. Det klarer sig i det hele taget godt og har en slidstyrke, der er dobbelt så god, som testens dårligste,” siger Søren W. Rasmussen.
Som tidligere år er dækkene testet for deres egenskaber på tør og våd vej samt i forhold til dækstøj, slidstyrke og rullemodstand (brændstofforbrug). Det er dog egenskaberne på våd og tør vej, der vægtes højest og dermed udgør forskellen mellem de bedste og de dårligste dæk.