Audi e-tron - tung på godt og ondt
Biltest
20. august 2019

Foto: Karsten Meyland Lemche

Audi e-tron er en imponerende elbil. Den har en gennemført lækker kabine og giver en magtfuld følelse bag rattet. Men vægten på 2,5 ton koster på både køreegenskaber og rækkevidde. Til gengæld lader den hurtigt.
Audi e-tron
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Udstyr / Køreoplevelse / Kabinekvalitet
Ulemper
Vægt / Rækkevidde / Ikke tre års garanti
Pris
799.990 kr.
Rækkevidde (WLTP)
405 km
Maks. effekt
408 hk
Dette er første rigtige elbil fra Audi, og den tegner en lys fremtid for både Audi og elbiler. Den er utrolig letkørt, idet den ligner enhver anden Audi, og man befinder sig godt inde i bilen.
Læs også: Motors seneste test af Audi e-tron
Vi kørte 342 km på en tankfuld strøm på motorvej, og det er godkendt, men ikke på Tesla- eller Hyundai-niveau. Ladehastigheden er derimod blandt de bedste, og finder man en hurtiglader, kan man få 200 km på tanken på bare 23 minutter.

Førerpladsen er lækkert udformet og meget lig det vi kender fra de øvrige modeller i Audi-familien. Bemærk at der er hele to skærme i midterkonsollen.
Høj vægt på godt og ondt
Hjemme lader man også hurtigt, da bilens indbyggede lader benytter tre faser. Regn med otte-ni timer.
Læs også: Komplet samling af alle Motors test af elbiler
Audi e-tron vejer over 2,5 ton, og den store vægtkoncentration kan tydeligt mærkes i sving, hvor e-tron ikke føles så agil som ventet. Men når det går ligeud, er den høje vægt med til at give tyngde og ro, og det giver en høj komfort, ikke mindst på grund af det lave støjniveau.
VIDEO: Tag med på test af Audi e-tron


Fortil deler Audi e-tron linjer med de nyeste modeller fra Audi-familien. LED-forlygter af matrix-typen er dog ekstraudstyr.