Audi e-tron forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Audi e-tron - unik Audi

Elbiler har indtil nu skilt sig ud fra bilproducenternes benzin- og dieselmodeller. Audi e-tron er mærkets første elbil, og den adskiller sig ved at være Audi først og dernæst elbil. Det er der kommet en unik bil ud af.
Audi e-tron bagfra

Motors vurdering

Audi e-tron

El
799.990 kr.
  • Udstyr
  • Køreoplevelse
  • Kabinekvalitet
  • Vægt
  • Rækkevidde
  • Høj læssekant til bagagerum
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer – firehjulstræk – 95 kWh batteri
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    408 hk
  • Moment
    664 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,7 sek.
  • Køreklar vægt
    2.565 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    600 liter
  • Akselafstand
    293 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:490 cm B:194 cm H:163 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 6,55 kr./km
  • Målt rækkevidde 290 km

Sikkerhed

2019
Luk

Hvis du har kørt Audi før, føler du dig straks hjemme i den nye e-tron. Var det ikke for en lille elturbinelyd under accelerationen, ville man tro, at der bare var tale om en stor SUV fra den tyske premiumproducent. Men det er faktisk mærkets første elbil.

E-tron er først og fremmest en luksusbil og først derefter en elbil. Designet skiller sig ikke ud fra de andre modeller, dørene lukker med passende tungt smæk, og i kabinen finder du samme smarte trykskærme, lækre materialevalg og eminente samlekvalitet.

Læs også: Motors test af Jaguar i-Pace

I store luksusbiler hører man sjældent motoren, den er der bare – magtfuld - i baggrunden. På den måde passer elmotoren perfekt til luksusbiler, fordi den er endnu mere stille og byder på mange kræfter, der kan leveres blødt eller kontant afhængig af herskabets ønsker. 

Audi e-tron kabine
Skærmene er de samme som på en A6 eller en anden topmodel fra Audi. Du får endda Audis avancerede 360 graders kamera, hvor du kan se en 3D-visning. Hvor du ser bilen godt en meter udefra, svært at beskrive og syret at se på. 

Det handler om ladehastighed

Audi e-tron er en kæmpe luksusbil og bruger derfor ganske meget strøm. Under vores test kørte vi 290 km på en opladning, hvor vi primært kørte på motorvej. Men tallet er ikke imponerende, det imponerende er, hvor hurtigt e-tron kan lades.

Hjemmeladning kan foregå med op 11 kW, og det giver en ladetid på ni timer. Hvilket betyder, at du kan komme hjem om aftenen med helt afladt batteri og starte næste morgen med fuld rækkevidde. Audi kommer senere med en kraftigere indbygget lader, der kan lade dobbelt så hurtigt hjemme.

Læs også: Om Mercedes' første elbil, EQC

Skal du længere end 300 km på motorvej, kan du bruge hurtigladere på farten. Her kan e-tron lade med op til 150 kW. I praksis betyder det, at du under optimale betingelser kan forlænge rækkevidden med 225 km på 25 minutter. Det kræver, at man har adgang til en af de helt nye hurtigladere og ikke en af de mange, ældre 50 kW ladere, som p.t. er de mest udbredte herhjemme. 

Audi e-tron gearvælger
Gearvælgeren er det, som skiller sig mest ud i kabinen. Den betjenes ved at vippe en kontakt frem eller tilbage. Ingen gammeldags gearvælger her!

Stor og tung

Q8 er den model, som er tættest på e-tron i størrelse. Men den er godt 300 kg lettere, og det skyldes i det 95 kW store batteri i e-tron. Den store vægtkoncentration kan tydeligt mærkes i sving, hvor e-tron ikke føles så agil som Q8. Når det går lige ud, er den høje vægt med til at give tyngde og dermed ro og aflastning på de lange stræk. Komforten er virkelig høj, ikke mindst på grund af det lave støjniveau.

Vægten er også høj, fordi modellen er stor, og det kan mærkes, når man skal finde en p-plads. En ting er, at e-tron er fem meter lang. Men bredden på næsten to meter gør, at det kan være svært at komme ud af de brede døre, når der holder en anden bil ved siden af.

Læs også: Motors test af Tesla Model X

Selve adgangen til kabinen er god, fordi du sidder højt, og på bagsædet er der ingen kardantunnel til at genere benpladsen for den midterste passager. Det er tydeligt, at den er større i kabinen end eksempelvis Jaguar i-Pace og Mercedes-Benz EQC.

Bagagerummet er 600 liter, men læssehøjden er 80 cm, så der skal hankes op i de tunge indkøb for at få dem med hjem. Heldigvis har e-tron også en frunk – altså en „front trunk“ – et bagagerum under motorhjelmen. Her kan du lægge nødlader og ladekabler, sådan skal det være i en elbil.

Kopholder i Audi e-tron
Kopholderne kan gemmes væk bag en jalousilåge. Der er også en mobilholder, hvor en blød klemme holder mobilen fast. Og har din telefon trådløs opladning, så bliver den også opladt på køreturen. Der er også trådløs Apple CarPlay. Og ja, det hele er en del af standardudstyret.

App og ladekort

Testen slutter med mobilen. Ikke når du sidder i bilen, men når du vil vide noget om den. Du kan bl.a. starte opladning, tjekke ladestatus og finde bilen - hvis du har glemt hvor du har parkeret. Det er en god app-løsning, også hvis du vil starte udluftning af en varm kabine, eller starte opvarmning af en kold kabine.

Mobil og bil bliver stadig mere integreret, og Audis løsning er god. Audi tilbyder også et ladekort, hvor du har adgang til over 90.000 ladestandere i hele Europa. Herhjemme kan du lade hos E.On, Clever og Ionity. Det er fedt, fordi du frit kan vælge, hvor du vil lade, når du er på farten.

Læs også: Oversigt over alle Motors test af elbiler

Med e-trons relativt høje strømforbrug vil et abonnement hos Clever eller E.OnN være attraktivt, også fordi du vil kunne lade på farten. Men netop strømpriser er der desværre usikkerhed om, fordi politikerne endnu ikke har forlænget aftalen om nedsat afgift på strømabonnementer til elbiler.

Stort bagagerum i Audi e-tron
Bagagerummet er på hele 600 liter og dermed kæmpe stort. Der er også et rum i motorrummet på 60 liter til kabler og ladere. Dermed slipper du for beskidte kabler i bagagerummet. Sådan skal det være.

Billigere end konkurrenterne

Der er ikke meget registreringsafgift på en e-tron, og derfor koster den rimelige 800.000 kr. med et højt udstyrsniveau. Regner du alle udgifter med, ender de samlede udgifter på 6,55 kr./km, eller små 11.000 kr. om måneden.

Det er mange penge, men du skal betale 1.000 og 3.500 kr. mere om måneden for henholdsvis Jaguars mindre i-Pace og BMW X5 med dieselmotor. Begge er mindre biler med lavere udstyrsniveau.

Dermed fremstår Audi e-tron reelt som en billig bil størrelsen taget i betragtning. Dermed er det reelt kun rækkevidden og en kort garanti, der gør, at e-tron ikke opnår seks stjerner.