Audi E-tron - unik Audi
Motors vurdering
Audi E-tron
- Udstyr
- Køreoplevelse
- Kabinekvalitet
- Vægt
- Rækkevidde
- Høj læssekant til bagagerum
Fabriksdata
-
Motor2 elmotorer – firehjulstræk – 95 kWh batteri
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt408 hk
-
Moment664 Nm
-
Topfart200 km/t.
-
Acc. (0-100)5,7 sek.
-
Køreklar vægt2.565 kg
-
Maks. påhængsvægt1.800 kg
-
Bagagerum600 liter
-
Akselafstand293 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:490 cm B:194 cm H:163 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 6,55 kr./km
- Målt rækkevidde 290 km
Hvis du har kørt Audi før, føler du dig straks hjemme i den nye e-tron. Var det ikke for en lille elturbinelyd under accelerationen, ville man tro, at der bare var tale om en stor SUV fra den tyske premiumproducent. Men det er faktisk mærkets første elbil.
E-tron er først og fremmest en luksusbil og derefter en elbil. Designet skiller sig ikke ud fra de andre modeller, dørene lukker med passende tungt smæk, og i kabinen finder du samme smarte trykskærme, lækre materialevalg og eminente samlekvalitet.
Læs også: Motors nyere test af Audi E-tron fra august 2019
I store luksusbiler hører man sjældent motoren, den er der bare – magtfuld - i baggrunden. På den måde passer elmotoren perfekt til luksusbiler, fordi den er endnu mere stille og byder på mange kræfter, der kan leveres blødt eller kontant afhængig af herskabets ønsker.
Det handler om ladehastighed
Audi E-tron er en kæmpe luksusbil og bruger derfor ganske meget strøm. Under vores test kørte vi 290 km på en opladning, hvor vi primært kørte på motorvej. Men tallet er ikke imponerende. Det imponerende er, hvor hurtigt e-tron kan lades.
Hjemmeladning kan foregå med op 11 kW, og det giver en ladetid på ni timer. Hvilket betyder, at du kan komme hjem om aftenen med helt afladt batteri og starte næste morgen med fuld rækkevidde. Audi kommer senere med en kraftigere indbygget lader, der kan lade dobbelt så hurtigt hjemme.
Læs også: Oversigt over alle Motors test af elbiler
Skal du længere end 300 km på motorvej, kan du bruge hurtigladere på farten. Her kan e-tron lade med op til 150 kW. I praksis betyder det, at du under optimale betingelser kan forlænge rækkevidden med 225 km på 25 minutter. Det kræver, at man har adgang til en af de helt nye hurtigladere og ikke en af de mange, ældre 50 kW-ladere, som p.t. er de mest udbredte herhjemme.
Stor og tung
Q8 er den model, som er tættest på E-tron i størrelse. Men den er godt 300 kg lettere, og det skyldes det 95 kW store batteri. Den store vægtkoncentration kan tydeligt mærkes i sving, hvor bilen ikke føles så agil som Q8. Når det går lige ud, er den høje vægt med til at give tyngde og dermed ro og aflastning på de lange stræk. Komforten er virkelig høj, ikke mindst på grund af det lave støjniveau.
Vægten er også høj, fordi modellen er stor, og det kan mærkes, når man skal finde en p-plads. En ting er, at e-tron er fem meter lang. Men bredden på næsten to meter gør, at det kan være svært at komme ud af de brede døre, når der holder en anden bil ved siden af.
Selve adgangen til kabinen er god, fordi du sidder højt, og på bagsædet er der ingen kardantunnel til at genere benpladsen for den midterste passager. Det er tydeligt, at den er større i kabinen end eksempelvis Jaguar i-Pace og Mercedes-Benz EQC.
Bagagerummet er 600 liter, men læssehøjden er 80 cm, så der skal hankes op i de tunge indkøb for at få dem med hjem. Heldigvis har e-tron også en frunk – altså en „front trunk“ – et bagagerum under motorhjelmen. Her kan du lægge nødlader og ladekabler, sådan skal det være i en elbil.
App og ladekort
Testen slutter med mobilen. Ikke når du sidder i bilen, men når du vil vide noget om den. Du kan bl.a. starte opladning, tjekke ladestatus og finde bilen - hvis du har glemt hvor du har parkeret. Det er en god app-løsning, også hvis du vil starte udluftning af en varm kabine eller starte opvarmning af en kold kabine.
Mobil og bil bliver stadig mere integreret, og Audis løsning er god. Audi tilbyder også et ladekort, hvor du har adgang til over 90.000 ladestandere i hele Europa. Herhjemme kan du lade hos E.On, Clever og Ionity. Det er fedt, fordi du frit kan vælge, hvor du vil lade, når du er på farten.
Med E-trons relativt høje strømforbrug vil et abonnement hos Clever eller E.OnN være attraktivt, også fordi du vil kunne lade på farten. Men netop strømpriser er der usikkerhed om, fordi politikerne endnu ikke har forlænget aftalen om nedsat afgift på strømabonnementer til elbiler.
Billigere end konkurrenterne
Der er ikke meget registreringsafgift på en E-tron, og derfor koster den rimelige 800.000 kr. med højt udstyrsniveau. Regner du alle udgifter med, ender prisen på 6,55 kr./km eller små 11.000 kr. om måneden.
Det er mange penge, men du skal betale 1.000 og 3.500 kr. mere om måneden for henholdsvis Jaguars mindre i-Pace og BMW X5 med dieselmotor. Begge er mindre biler med lavere udstyrsniveau.
Dermed fremstår Audi E-tron reelt som en billig bil størrelsen taget i betragtning. Dermed er det kun rækkevidden og en kort garanti, der gør, at E-tron ikke opnår seks stjerner.