Logo

Audi Q5 - avanceret plugin-hybrid

Tests

Biltest

18. februar 2020

Audi Q5 set fra siden

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Trods sin størrelse er Audi Q5 som plugin-hybrid en stærk og hurtig SUV. Hvis du husker at lade den op, får du en miljøvenlig og økonomisk bil i hverdagen. Men overvej en billigere udgave end testbilen.

Audi Q5

55 TFSI e Sport Prestige Tour (Plugin-hybrid, benzin+el)

FDMs ekspertvurdering

Audi Q5 set bagfra

Fordele

App-styring / Rummelighed / Lademulighed

Ulemper

Skærmløsning / Pris / Ikke tre års garanti

Pris

784.990 kr.

Maks. effekt

367 hk

Audi Q5 er netop kommet som plugin-hybrid, og det er en ganske avanceret udgave. Bilen er udstyret med elektrisk varmeapparat og app-styring, så man kan forvarme bilen, mens den er sat til opladning. Det er komfortabelt, og det sikrer, at man sparer batteriet til kørslen. Fra appen kan man også styre opladningen, og man kan se rækkevidde og lignende.

Kørslen foregår meget elbilsagtigt, og elmotoren er indbygget, så man altid har firehjulstræk via en dobbeltkoblingsgearkasse. Det fungerer virkelig flot.

Læs også: Overblik - her alle de plugin-hybrider, Motor har testet

Batteriet kan oplades med to faser, og det sikrer en relativ hurtig opladning. Denne testede udgave er dyr, men en mindre stærk version fås til samme pris som en almindelig Q5, og det gør plugin-udgaven til bedste køb, hvis man vel at mærke har mulighed for at oplade den.

Audi Q5 kabine

Den lille skærm ser lidt utidssvarende ud. En større skærm fås for 25.000 kr. inkl. navigation.

Husk at lade bilen op

Under testen kørte vi 35 km på el alene, hvilket er noget lavere end de opgivne 45 km. På tomt batteri målte vi benzinøkonomien til bare 12,0 km pr. liter, og det er det man skal regne med og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 45,5 km pr. liter i udsigt.

Det viser, at det er meget vigtigt, at man husker at lade bilen op. Batteriet er på 14 kWh og det kan lades op på bare to timer, da Audi Q5 kan oplades med to faser og i alt 7,4 kW.

Bilen må trække en trailer på 750 kg uden bremser, og hele 1.750 kg, hvis påhængsvognen har bremser.