DS 7 – Vildt design og luksusfornemmelse
Biltest
7. maj 2021

Foto: Karsten Meyland Lemche

Er man bange for at falde i et med alle de andre populære SUV'er, så har DS 7 netop den stilistiske kant, der kan gøre forskellen. Også indvendigt kan de meget anderledes designelementer begejstre. Men prisen for det noget anderledes design er høj i denne plugin-hybrid-udgave af DS 7.
DS 7
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Luksus-fornemmelse / Assistent-systemer / Komfort
Ulemper
Pris / Betjening / Ikke tre års garanti
Pris
510.000 kr.
Maks. effekt
225 hk
DS 7 Crossback er netop kommet i denne mindre udgave med samme plugin-teknik, som den vi finder i bl.a. Peugeot 3008. Dermed er prisen kommet ned, og billigste udgave fås fra 400.000 kr. I denne Elegance-udgave har prisen rundet en halv mio. kroner, og dermed er bilen kørt forbi de øvrige biler i denne gruppetest, hvilket er forklaringen på de beskedne tre stjerner.
Men har man alligevel viljen, så venter en komfortabel bil med en indretning, der går andre veje, end den, vi normalt ser. De mange knappers alternative placeringer kræver lidt tilvænning, men giver også en luksuriøs stemning. Dog sidder man med fødderne nede i en mørk brønd, hvilket giver en smule klemt køreposition. Der er eljusterbare sæder med hukommelse og indbygget massage, og generelt er kabinen bygget i meget lækre materialer.
Læs også: Motors test af DS 7 fra 2020
Den grundlæggende køreoplevelse er dog fin, og bilens assistentsystemer fungerer også godt. Derudover kan man kommunikere med bilen fra en smartphone via en DS-app. Den er dog ikke helt på højde med konkurrenternes, men man kan f.eks. forvarme bilen før en køretur.

Førerpladsen er opbygget rundt om en enorm midterkonsol med mange kontakter, der er placeret rundt om gearstangen. Men den store midterkonsol betyder også, at man sidder med benene nede i en mørk brønd. Bemærk i øvrigt uret øverst i midten!
Hvor lang rækkevidde på el har DS 7?
Under testen kørte vi 43 km på el alene, hvilket er noget lavere end de opgivne 62 km. På tomt batteri målte vi benzinøkonomien til 16 km pr. liter, hvilket er det tal, man skal regne med og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 71 km pr. liter i udsigt.
Batteriet er på 13 kWh, og det kan lades op på ca. fire timer, da DS7 kun kan oplades med en enkelt fase og i alt 3,7 kW.
Bilen må trække en trailer på 1.200 kg, hvis den har bremser, og 750 kg, hvis den ikke har bremser.
Overvejer du en plugin-hybrid? FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid







Bagtil pryder det stilistiske DS-logo bagklappens midte. Tagrælinger i sølv er standard.