Logo

DS 7 – Vildt design og luksusfornemmelse

Tests

Biltest

7. maj 2021

DS7 Crossback har et design, der skiller sig ud fra konkurrenterne. Forlygterne er aktive LED-lygter.

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Er man bange for at falde i et med alle de andre populære SUV'er, så har DS 7 netop den stilistiske kant, der kan gøre forskellen. Også indvendigt kan de meget anderledes designelementer begejstre. Men prisen for det noget anderledes design er høj i denne plugin-hybrid-udgave af DS 7.

DS 7

E-Tense Elegance (Plugin-hybrid, benzin+el)

FDMs ekspertvurdering

DS 7 set bagfra

Fordele

Luksus-fornemmelse / Assistent-systemer / Komfort

Ulemper

Pris / Betjening / Ikke tre års garanti

Pris

510.000 kr.

Maks. effekt

225 hk

DS 7 Crossback er netop kommet i denne mindre udgave med samme plugin-teknik, som den vi finder i bl.a. Peugeot 3008. Dermed er prisen kommet ned, og billigste udgave fås fra 400.000 kr. I denne Elegance-udgave har prisen rundet en halv mio. kroner, og dermed er bilen kørt forbi de øvrige biler i denne gruppetest, hvilket er forklaringen på de beskedne tre stjerner.

Men har man alligevel viljen, så venter en komfortabel bil med en indretning, der går andre veje, end den, vi normalt ser. De mange knappers alternative placeringer kræver lidt tilvænning, men giver også en luksuriøs stemning. Dog sidder man med fødderne nede i en mørk brønd, hvilket giver en smule klemt køreposition. Der er eljusterbare sæder med hukommelse og indbygget massage, og generelt er kabinen bygget i meget lækre materialer.

Læs også: Motors test af DS 7 fra 2020

Den grundlæggende køreoplevelse er dog fin, og bilens assistentsystemer fungerer også godt. Derudover kan man kommunikere med bilen fra en smartphone via en DS-app. Den er dog ikke helt på højde med konkurrenternes, men man kan f.eks. forvarme bilen før en køretur.

DS 7 kabine

Førerpladsen er opbygget rundt om en enorm midterkonsol med mange kontakter, der er placeret rundt om gearstangen. Men den store midterkonsol betyder også, at man sidder med benene nede i en mørk brønd. Bemærk i øvrigt uret øverst i midten!

Hvor lang rækkevidde på el har DS 7?

Under testen kørte vi 43 km på el alene, hvilket er noget lavere end de opgivne 62 km. På tomt batteri målte vi benzinøkonomien til 16 km pr. liter, hvilket er det tal, man skal regne med og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 71 km pr. liter i udsigt.

Batteriet er på 13 kWh, og det kan lades op på ca. fire timer, da DS7 kun kan oplades med en enkelt fase og i alt 3,7 kW.

Bilen må trække en trailer på 1.200 kg, hvis den har bremser, og 750 kg, hvis den ikke har bremser.

Overvejer du en plugin-hybrid? FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid