DS 7 Crossback set forfra
Biltest

DS 7 Crossback – forfriskende anderledes plugin-hybrid

Det franske luksusmærke DS Automobiles har introduceret en plugin-hybridudgave af topmodellen DS 7 Crossback. Den er komfortabel, lækker og finurlig.
DS 7 Crossback set bagfra

Motors vurdering

DS 7 Crossback

76,9 km/l
Benzin/el
650.000 kr.
  • Forfriskende anderledes
  • Lækker kabine
  • Velfungerende drivlinje
  • Aggressiv vognbaneassistent
  • Totaløkonomi
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter - 4 cyl. + elmotor
  • CO2 udledning
    31 g/km
  • Effekt
    300 hk
  • Moment
    520 Nm
  • Topfart
    240 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.825 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    555 liter
  • Akselafstand
    274 cm
  • Officiel rækkevidde
    60 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:457 cm B:210 cm H:163 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 6,00 kr./km
  • Målt rækkevidde 40 km

Sikkerhed

2017
Luk

Det franske luksusmærke DS Automobiles har sat strøm til sin topmodel, DS 7 Crossback, som nu fås som plugin-hybrid med tilnavnet E-Tense.

DS 7 Crossback E-Tense fås i to udstyrsniveauer, Prestige til 550.000 kr. og den testede Elegance til 65.000 kr. Begge versioner har fuld sikkerhedspakke, så det er primært endnu flere komfortdetaljer, man får for de ekstra 100.000 kr.

Læs også: Motors test af BMW X3 plugin

I størrelse konkurrerer bilen direkte med plugin-hybridudgaver af tyske modeller som Audi Q5, BMW X3 og Mercedes-Benz GLC. De har også turbomotorer og byder på en lignende rækkevidde på el, men har alle en noget højere prislap, specielt når de skal være udstyret som DS 7 Crossback E-Tense.

Ser man på totaløkonomien, bliver forskellen dog noget mindre, og så er det nok et spørgsmål om temperament og smag og behag, hvad man skal vælge.

DS7 kabine
Førerpladsen kræver lidt tilvænning, men man finder sig hurtigt godt til rette. Siddepositionen er høj og ret opret, men sæderne yder fantastisk støtte.

Finurlige detaljer

Det er nemlig med DS som med mange franske biler: Den er fuld af detaljer, som man enten elsker eller hader – eller elsker at hade.

Det er detaljer som de drejelige forlygter, som snurrer rundt og opfører en hel lille forestilling, når tændingen slås til, men hvor den rationelle del af hjernen uvægerligt tænker: „Det bliver dyrt, når det går i stykker“.

Læs også: Alle Motors test af plugin-hybrider

Det er ting som kontakterne til rudehejsen, der er placeret i et klaviatur af ens kontakter i midterpanelet i stedet for i døren, hvor det nok ville være mest logisk. En eller anden Gauloise-rygende fransk designer har placeret dem, hvor han nu syntes, at det så fedest ud, og så er praktisk brug af mindre relevans.

DS7 sæder
De komfortable lædersæder er også særlige i deres design.

Lækker kabine

Men det ser faktisk fedt ud, og hvis du finder de franske finurligheder fascinerende, er DS 7 Crossback E-Tense slet ikke så tosset endda.

Især inden døre skiller 7 Crossback sig ud fra konkurrenterne, og hvis du er til germansk stringens, er denne bil absolut ikke noget for dig. Men er du til design og oplevet lækkerhed og en kabine, der gør klicheen „dagligstue på hjul“ til virkelighed, vil du virkelig føle dig til rette.

Læs også: Mercedes-Benz A250 e Plugin

Sæderne er dybe, bløde og behagelige, men yder fin støtte, og det er ikke svært at finde en fremragende kørestilling.

Man sidder højt og har et fremragende udsyn, og førerpladsen er faktisk let at finde sig til rette på, når man først har vænnet sig til den.

DS7 skærm
Touchskærmen er på 12” og ganske intuitiv. Designdetaljer med DS-logoets vinkler fra kabinen går igen i grafikken.

Fokus på komfort

Køredynamisk er det også komforten, der er i højsædet. I plugin-udgaven har bilen de samme karakteristika som sine søskende med forbrændingsmotor med en noget blød og duvende kørsel, som helt klart kræver lidt tilvænning, men som de fleste nok vil opfatte som luksuriøs og komfortabel.

Drivlinjen fungerer i det hele taget fremragende. 

Dog oplevede vi, at e-Tense’s højere vægt – den vejer godt 300 kg mere end udgaver uden hybridteknik – gav en til tider lidt stødende affjedring.

DS7 gear
Omkring gearvælgeren, som selv springer i P, når bilen slukkes, er to rækker næsten ens knapper til blandt andet rudehejs. Det ser smart ud, men er måske ikke det mest praktiske.

Fin drivlinje

Batteriet er på 13,2 kWh, og DS opgiver selv en rækkevidde på omkring 60 km på ren el, men vores test viser, at det er en kende optimistisk. To målinger med blandet kørsel (by, landevej og motorvej) gav en rækkevidde på henholdsvis 38 og 42 km.

Til gengæld kan bilen køre udelukkende på el konstant, også ved kørsel med motorvejshastighed, og det giver en meget behagelig og afslappende kørsel. Kun ved kraftig acceleration træder benzinmotoren hjælpende til, og det sker næsten umærkeligt, og uden at støjniveauet øges væsentligt.

Læs også: Motors gruppetest af plugin-hybrider 

Brændstoføkonomien er ifølge WTLP-normen på 76,9 km/l, men i virkelighedens verden vil tallet være meget lavere afhængig af ens kørselsmønster. Det er dog næppe urealistisk at forvente at opnå 20-30 km/l, hvis man husker at sætte bilen til opladning hver aften.

DS7 ur
Topmodellen Elegance byder først og fremmest på mere komfortudstyr og et analogt ur fra urfabrikanten B.R.M. Det skal man vist være ur-feinschmecker for rigtig at sætte pris på.

Træk på to eller fire hjul

PSA-koncernen, som står bag Citroën, Opel, Peugeot og DS, har udviklet to hybrid-drivlinjer. Den mindste yder 225 hk fra en 1.6-liters benzinmotor kombineret med en enkelt elmotor, mens den store, som ligger i 7 Crossback E-Tense, har den samme benzinmotor, men kombineret med to elmotorer.

I den konfiguration yder bilen maksimalt 300 hk. Der er monteret en elmotor ved hvert hjulsæt, og det betyder, at bilen kan køre med firehjulstræk. Det gør nu ikke 7 Crossback synderlig terrængående, og firehjulstrækket er nok mest relevant som en ekstra sikkerhed, når vejen er våd eller glat.

Læs også: Motors test af Audi Q5 som plugin-hybrid

Drivlinjen fungerer i det hele taget fremragende og giver DS 7 Crossback E-Tense et imponerende kraftoverskud.

DS7 bagagerum
Bagagerummet er på 555 liter og ganske regulært. Læssehøjden er ganske stor, men det hjælper, at gulvet er plant med bagklappens åbning.

Overvej at lease

DS 7 Crossback har solgt ganske pænt i Danmark og har fået overraskende godt fat i markedet takket være en ret aggressiv prissætning og ganske attraktive leasingpakker, både til erhverv og private.

Det gælder også PHEV-udgaven, så det er helt klart en leasingløsning, man skal gå efter, hvis tankerne kredser om 7 Crossback.

DS er nemlig stadig så nyt og ubeskrevet et blad på det danske marked, at værditabet må forventes at blive ganske betragteligt. Og det kan en nok så attraktiv købspris ikke rette op på.

Guide: Livet med elbil