Logo

Jaguar I-Pace - rå og elegant

Tests

Biltest

20. august 2019

Fortil er I-Pace præget af det store kølergitter, selvom bilen ikke har en traditionel køler. Det er et Jaguar design-element, som man ikke har villet opgive.

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Der er masser af køreglæde i Jaguar I-Pace. Men med nye konkurrenter fra Mercedes og Audi er den ikke alene mod Tesla mere. Især ladetiden på den tunge bil trækker ned.

Jaguar I-Pace

EV400 AWD S (El)

FDMs ekspertvurdering

Jaguar I-Pace set bagfra

Fordele

Køreoplevelse / Kabinekvalitet / Udstyr

Ulemper

Pris / Ladetid / Vægt

Pris

713.880 kr.

Rækkevidde (WLTP)

415 km

Maks. effekt

400 hk

Den blev „Car of the Year 2019“ og har siden vundet et hav af andre titler. Bestemt ikke ufortjent, for den leverer en pragtfuld køreoplevelse og rummer mange gode detaljer. Vi kørte denne gang 334 km på motorvej med 110 km/t., før batteriet var tømt, og det er godkendt, omend i den korte ende af skalaen.

Læs også: Motors tidligere test af Jaguar I-Pace

På lynladestationen kunne vi „tanke“ 200 km på batteriet på 40 minutter, og det er ikke vildt imponerende. Det er ladetiderne derhjemme heller ikke, for bilen lader kun med én fase, og så tager det over et døgn at lade en tom bil helt op, medmindre man har investeret i en ladeboks, der kan 'samle' to faser til en. Har man en sådan reduceres ladetiden til nlidt over det halve.

Det er altså ikke lademulighederne, der har lagt grunden til de fine titler. Men samlet set leverer Jaguar I-Pace en køretur på noget, der ligner første klasse, og det kan man ikke tage fra den.

VIDEO: Tag med på test af Jaguar I-Pace