Jaguar I-Pace fra siden
Biltest

Jaguar I-Pace - elbil med høj spænding

Jaguar I-Pace er en ny elbil i den dyre kategori, der byder på masser af klasse og sjove køreoplevelser. Men der er – desværre – også enkelte minusser.
Jaguar I-Pace bagfra

Motors vurdering

Jaguar I-Pace

El
850.000 kr.
  • Køreoplevelse
  • Kabinekvalitet
  • Udstyr
  • Pris
  • Ladetid
  • Vægt
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer – firehjulstræk – 90 kWh batteri
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    400 hk
  • Moment
    696 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,8 sek.
  • Køreklar vægt
    2.310 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    656 liter
  • Akselafstand
    299 cm
  • Officiel rækkevidde
    415 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 6
    Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:468 cm B:201 cm H:157 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 7,05 kr./km
  • Målt rækkevidde 320 km

Sikkerhed

2018
Luk

Jaguars nye elbil kickstarter 2019 med en kurs direkte mod fremtidens mål, hvor vi alle skal køre på el, og det gør den endda i overlegen britisk stil. Udover at benzinmotoren er erstattet af et stort batteri og to elmotorer, er den nye I-Pace nemlig bygget i traditionel Jaguar-kvalitet.

Takket være en meget moderat beskatning af elbiler i Danmark begynder priserne helt „nede“ fra godt 700.000 kr. Den udgave af I-Pace, som Motor har testet, koster dog tæt på en million kroner, når man indregner priserne for alt ekstraudstyret, så direkte billig er den ikke.

Læs også: Motors prøvekørsel af Audi E-tron

Men hvad får man så for de mange penge? Svaret er kort og godt: En hel del. For det første får man i I-Pace en virkelig underholdende køreoplevelse. Man træder på speederen og oplever straks en acceleration, man kun sjældent oplever i en almindelig bil. Det er direkte vanedannende, og med til at gøre I-Pace til en bil, man fra første møde bare elsker at køre i.

Jaguar byder dertil på overraskende god plads i kabinen, og selv ved bagsædet imponerer pladsforholdene. Komforten er på et højt niveau takket være masser af varmekanaler, et godt varmeapparat, og i det hele taget en oplevelse, der fint matcher prisskiltet.

Bliv medlem og få Motor

Jaguar I-PACE kabine
Instrumentbordet er lækkert udformet og ganske intuitivt at betjene. En stor skærm er placeret i instrumenthuset, og yderligere to skærme tjener som betjeningspaneler i midterkonsollen. Gearvælgeren er erstattet af tre trykknapper: D, N og R.

Tung, men letkørt bil

På lange lige veje er I-Pace virkelig på hjemmebane. Netop her imponerer den gang på gang med både en god, komfortabel affjedring og en meget støjsvag kørsel. Men man skal ikke bevæge sig særlig langt væk fra de lige veje, før man mærker, at det er en tung bil. Den køreklare vægt er på over 2,3 ton, og det er over et halvt tons mere end en tilsvarende benzinbil.

Læs også: Motors prøvekørsel af Tesla Model 3

Køres den lidt friskt gennem sving, mister den øjeblikkeligt noget af sin glans, og der er derfor mange mere traditionelle biler i samme prisklasse, der kører bedre. Affjedringen og undervognen har svært ved at håndtere den store belastning fra den høje vægt, og det giver en til tider lidt hoppende oplevelse, der ikke ligefrem imponerer.

Men ok – det er ikke noget, der i sig selv kan fraråde et køb, snarere en egenskab, der naturligvis skal tages med i den samlede karakter.

Jaguar I-PACE bagsæde
Der er overraskende god plads ved bagsædet, og en person på 192 cm finder plads til både hoved og knæ finder uden at støde på.

Sikker, men ringe nødbremse

Til gengæld er I-Pace en fornøjelse at køre i bytrafik. Når man slipper speederen, bremser den selv ved at benytte elmotoren som motorbremse, og det skaber strøm til batteriet. Nedbremsningen er ret kraftig (stoplyset tændes), og det gør det muligt at køre bilen næsten helt uden at røre bremsepedalen. Det er meget komfortabelt, og noget man straks savner, når man igen sætter sig bag rattet i en almindelig benzinbil.

Læs også: Motors test af Tesla Model S

Jaguar I-Pace er allerede sikkerhedstestet af Euro NCAP, og her kørte den sidste år fem fine stjerner i hus. Så grundlæggende er sikkerhedsniveauet godt. Desværre har Jaguar valgt et mere simpelt nødbremsesystem her end det, der benyttes i mærkets andre modeller. Nødbremsen har svært ved at registrere forhindringer, og den virker derfor kun ved meget lave hastigheder. Og man skal til og med køre i flere minutter fra start, før den overhovedet er klar. Det er et alvorligt minus, der viser, at Jaguar endnu ikke kan måle sig med de bedste, når det handler om sikkerhed.

I denne topmodel er adaptiv fartpilot standard, og den er en fornøjelse at køre i kø med, da den virker helt ned til stilstand. Men vælger man en af de billigere udstyrsmodeller, skal man selv huske at tilkøbe fartpiloten.

Jaguar I-PACE opladning
Bilen kan lades med et type-2 stik med 3,7 kW (offentlige ladestandere: 26 timer) eller 7,4 kW (hjemmelader: 13 timer). Type 2-Combo stikket giver adgang til lynladning med op til 100 kW. P.t. er de fleste lynladere dog kun på 50 kW (ladetid 2-3 timer).

Kort rækkevidde

Batteriet er på 90 kWh, og det giver ifølge fabrikken en rækkevidde på 415 km. Det afhænger naturligvis af måden, bilen køres på. Vi testede rækkevidden ved at køre lige dele bykørsel, landevejskørsel med 80 km/t. og motorvejskørsel med 110 km/t. Så nåede vi 320 km på en opladning. En efterfølgende mere naturlig vinteragtig testkørsel medførte rækkevidder helt ned til 270 km.

For det første får man i I-Pace en virkelig underholdende køreoplevelse.

Læs også: Motors test af Tesla Model X

Om det er meget eller lidt, afhænger jo helt af ens kørselsbehov og ens mulighed for at oplade bilen. Lader man bilen hver nat, er den jo helt klar hver morgen.

Jaguar I-PACE skærm
Den nederste skærm styrer bl.a. sædevarme, telefon og klimaanlæg. Her skal man dog lige bruge den et par gange, før funktionerne er forstået.

Lang ladetid

Med i købet følger en oplader fra Clever, der kan lade med 7,4 kW. Er bilen helt flad vil, det tage 12-13 timer at lade den op derhjemme. Men benytter man en offentlig ladestander, tillader I-Pace kun, at man kan lade med 3,7 kW, og så tager det 26 timer at få batteriet ladet helt op, og det er altså lang tid!

Man kan heldigvis også hurtiglade bilen med op til 100 kW, hvis man kommer forbi en sådan ladestander. De fleste af Clevers ladere kan maksimalt klare 50 kW, og så målte vi, at det tog en time at lade bilen op fra 20 til 80 procent og 2,5 timer, før den var ladet helt op.

Læs også: FDMs tema om el- og hybridbiler

De lange ladetider er ikke imponerende og derfor noget, der skal overvejes grundigt, da det for nogle givetvis kan spænde ben for en fuld udnyttelse af bilen. Til gengæld er det billigt at lade bilen op: Det koster 700 kr. pr. måned, og så kan man lade lige så meget op, man vil, både ude og hjemme.

Er man indstillet på at være blandt de første, der kører elbil på første klasse, og kan man leve med de anførte mangler, er I-Pace absolut en bil, der er værd at se nærmere på. I øjeblikket er ventetiden på bilen et halvt år.