Logo

Kia Ceed - plugin med god garanti

Tests

Biltest

18. februar 2020

Kia Ceed forfra

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Kia Ceed som plugin-hybrid giver den pladskrævende familie mulighed for at køre på el på hverdagens småture. Skarp pris og solid garanti giver tryghed i bilejerskabet.

Kia Ceed

SW Upgrade PHEV (Plugin-hybrid, benzin+el)

FDMs ekspertvurdering

Kia Ceed bagfra

Fordele

Pris / Plads / Garanti

Ulemper

Ikke el-varmeapparat / Ingen app-styring / Lademulighed

Pris

279.995 kr.

Maks. effekt

141 hk

Der er fuld fart på udviklingen af grønne biler hos Kia, og seneste nyhed er denne pluginudgave af Kia Ceed. Den er udstyret med samme teknik, som vi finder i Kia Niro, og det vil sige en 1.6-liters benzinmotor, der arbejder sammen med en elmotor via en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse. Bilen har forhjulstræk.

Fuldt opladet stiller fabrikken 50 km kørsel på el i udsigt, men det holder ikke i virkeligheden. Den er nemlig ikke forsynet med en elektrisk varmer, og så må benzinmotoren startes for at få varme i bilen. Den spilder dog ikke al energien, så imens den opvarmer kabinen, lader den også på batteriet.

Læs også: Denne test har fokus på den tekniske side af plugin-udgaven af Kia Ceed. Læs test med flere køreoplevelser og beskrivelser her

Det er en udmærket løsning, hvis man skal køre langt, for så ender batteriet alligevel med at blive tomt, og man får dobbelt udnyttelse af benzinmotorens energi. Skal man derimod kun køre korte ture, er det irriterende, at man ikke kan køre på el alene, for så har man ikke fornemmelsen af at køre i en grøn bil.

Kia Ceed kabine

Førerpladsen i plugin-udgaven er mage til den vi finder i øvrige Ceed-modeller, men man kan købe den med en større skærm, hvilket vi vil anbefale.

18,3 km/l er flot

Vi kørte 44 km fra fuldt opladet til tomt batteri, men samtidig brugte bilen 0,8 liter benzin. Det omregnede vi til 29 km på strøm alene, men i virkeligheden oplever man, at benzinmotoren starter og stopper flere gange undervejs. Kia Ceed SW er en vellykket stationcar med god bagageplads og et lille rum til kabler under gulvet i bagagerummet.

Under testen kørte vi 29 km på el alene (omregnet fra de målte 44 km), hvilket er noget lavere end de opgivne 50 km. På tomt batteri målte vi benzinøkonomien til hele 18,3 km pr. liter, og det er et pænt resultat. Og det er også det man skal regne med i det virkelige liv, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 76,9 km pr. liter i udsigt.

Batteriet er på knap 9 kWh og det kan lades op på 2,7 timer, da den indbyggede lader kun kan levere 3,3 kW.

Bilen må trække en trailer 1.300 kg, hvis den har bremser, og højst 600 kg, hvis traileren ikke har bremser.

Overvejer du en plugin-hybrid? FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid