Kia Ceed SW - rummelig og moderne familiebil
Motors vurdering
Kia Ceed SW
- Motor
- Assistentpakker
- Syv års garanti
- Plads på bagsædet
- Savner udstyrsmuligheder
- Mindre bagagerum
Fabriksdata
-
Motor1.4 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning147 g/km
-
Effekt140 hk
-
Moment242 Nm
-
Topfart206 km/t.
-
Acc. (0-100)9,4 sek.
-
Køreklar vægt1.265 kg
-
Maks. påhængsvægt1.410 kg
-
Bagagerum625 liter
-
Akselafstand265 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)7 / 5 / 12Bilgaranti dog højst 150.000 km
-
MålL:460 cm B:180 cm H:147 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,70 kr./km
I rendyrket bilkort-stil kan meget afgøres. Eksempelvis rummelighed. Her lover Kia Ceed som stationcar 625 liter i bagagerummet og slår dermed den ellers rummelige Skoda Octavia stationcar med 15 liter. Men virkeligheden viser sig anderledes.
I en dueltest (i Motor 02/2019) lavede vi vores helt egen fodboldtest. Vi tog Select-bolde i standardstørrelse og fyldte bagagerummene op. I Kia Ceed kunne der være 48 bolde (heraf tre under gulvet), mens vi fik plads til hele 62 bolde i Skoda Octavia.
Læs også: Motors test af Skoda Octavia Combi - plads og fornuft
Dermed ikke sagt, at Kia Ceed i stationcar-udgaven er lille, men bagagerummet er ikke så højt, og det vil ærgre fodboldtrænere landet over – og måske også andre.
Frisk luft til bagsædet
Vi kravler en række frem i bilen og sætter os til rette på bagsædet. Her glæder vi os over friskluftdyserne, der både var på intromodellerne samt på kampagne-udgaven Collection. Benpladsen er udmærket, men ikke klasseledende.
Når undertegnede (højde: 1.85 m) sætter sig til rette bag rattet og efterfølgende på bagsædet, går knæene fri af forsæderne. Men kun lige, og dermed hører Ceed til blandt de mindre stationcars i mellemklassen. Vil du have mere benplads, kan vi bl.a. anbefale Skoda Octavia og VW Golf.
Læs også: Motors test af VW Golf - praktisk og nøjsom
Design kan være svært at fælde dom over, men når man ser på kabinen i Ceed, kan man se, at Kia er kommet meget langt, siden den første Ceed kom på markedet i 2007. Der er både anvendt krom, blank plast og fake syninger i plastikmaterialerne. Det hele er med til at løfte kvalitetsfornemmelsen i kabinen.
Hidtil har Kia ikke været så intuitivt indrettet, men det er ændret med den nye Ceed. Betjeningen af bilen er nem, et eksempel er knapperne til varme i sæde og rat, der er samlet under klimaanlægget og let at se og betjene. Det er klart en forbedring på Ceed.
Imponerende automatgear
Ceed stationcar fås med to benzinmotorer på henholdsvis 1.0- og 1.4-liter. Den kraftigste motorer er også den mest harmoniske, når man kører i bytrafik. Men samtidig så trækker motoren godt, og motorlyden er lidt mindre anmassende på motorvej end eksempelvis en tilsvarende motor i Skoda Octavia.
Det kan også skyldes, at der er mere vind- og dækstøj, som motorstøjen kan gemme sig bag.
Læs også: Motors test af Hyundai i30 stationcar - klassisk familiebil
Ceed har et dobbeltkoblings automatgear. Det betyder, at man kører længere på literen end et traditionelt automatgear samtidig med, at du har meget bløde gearskift. Vi er generelt begejstrede for VW-gruppens DSG-gearkasse, men under vores test viste Ceeds nye DCT-gearkasse, at den skiftede mere naturligt.
Samtidig kørte Ceed lidt længere på literen, både i Motors forbrugstest og i den måling vi foretog under selve testkørslen.
Køreglad Ceed
Ceed er væver og fast i affjedringen. Selvom testbilen kun kører på 16”-alufælge, virker den overraskende adræt. Dog ikke mere end at vi selv på motorvejsstrækkene havde en rimelig komfort. Man skal dog være til den mere sportslige side for at vælge Ceed.
Når man vælger Ceed med automatgear, får man også en velfungerende adaptiv fartpilot. På grund af vintervejret oplevede vi dog flere gange, at sensorerne blev dækket med is og dermed ikke virkede. Det er ikke imponerende.
Læs også: Motors gruppetest af biler i Ceeds klasse
Spændende ekstraudstyr er LFA (Lane Follow Assist), det reelt er en aktiv styrehjælp, som kun fås til modeller med automatgear. Det er ikke fejlfrit, men i forhold til prisen på 1.000 kr. og ikke mindst måden, det fungerer på, vil vi klart anbefale det. Du kan let bryde styrehjælpen, blot ved at dreje lidt på rattet og dermed bliver systemet en aflastning på længere ture.
Ceed byder på plads til hele familien, et udmærket bagagerum og en imponerende udstyrsliste. Kombinationen af motor og gearkasse trækker også op i den samlede vurdering, især fordi netop automatgear-udgaven har adaptiv fartpilot som standard, og du for kun 1.000 kr. kan købe en aflastende aktiv styrehjælp. Du får syv års garanti og en intuitiv og velfungerende kabine.
Prisen er, at affjedringen kan være en anelse fast, så kør en god tur, før du beslutter dig. Og så tjek om bagagerummet passer til dine behov. Det er trods alt sjældent, at man skal have mere end 48 fodbolde med på tur.