Logo

Kia e-Niro - praktisk elbil til hverdagen

Tests

Biltest

20. august 2019

Kia e-Niro set forfra

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Kia e-Niro har smart SUV-look, men den er faktisk nok den elbil, der lige nu minder mest om en stationcar. Der er god plads bagi og fine adgangsforhold til bagagerummet. Samtidig er der masser af udstyr, så hele familien kommer glade frem.

Kia e-Niro

Advance (El)

FDMs ekspertvurdering

Kia e-Niro set bagfra

Fordele

Udstyr / Plads / Garanti

Ulemper

Ladetid hjemme / Ingen app-styring

Pris

349.999 kr.

Rækkevidde (WLTP)

455 km

Maks. effekt

204 hk

De koreanske bilmærker Kia og Hyundai har fuld fart på overgangen til elektrificerede biler. Kia e-Niro er baseret på samme teknik som Kia e-Soul og Hyundai Kona og har et batteri på 64 kWh og en elmotor med hele 204 hk.

Både e-Niro og Kona findes dog i billigere udgaver med et batteri på bare knap 40 kWh og en motor med bare 136 hk. Men da prisforskellen er nede på 55.000 kr., som dækker over både et større batteri, større motor og betydeligt mere udstyr, er vores råd at vælge denne udgave med det store batteri.

Læs også: Motors nyere test af Kia e-Niro fra 2020

VIDEO: Tag med på test af Kia e-Niro

Så får man en glimrende rækkevidde på 388 km på motorvej med 110 km/t., og det er flot og med til at gøre e-Niro anvendelig i hverdagen. Det er de gode pladsforhold også, og denne bil er nok det tætteste, vi p.t. kommer på en god gammeldags stationcar.

Ladetiderne er ret gode på motorvejen, hvor vi ved besøg på en af de nye lynladere, der kan lade med op til 150 kW, kunne konstatere, at e-Niro kunne lades op, så man fik 200 km ekstra rækkevidde på bare 38 minutter. Hjemme går det imidlertid noget langsommere, da e-Niro kun lader med én fase. Regn med 18 timer med en hjemmelader, og vælger du en af dem, der kan kombinere to faser, kan ladetiden nedsættes til tæt på det halve.

Kia e-Niro kabine

Førerpladsen ligner det, man møder i en almindelig Kia, og det er ikke dårligt, selvom gearstangen desværre er af den simple type, hvor man selv skal sætte den i „P“, når man parkerer.

Kan køres med speederfoden

Køreindtrykket er positivt med en meget komfortabel undervogn og en letbetjent kørsel. Gearstangen er af den gammeldags type, der skal flyttes til P, når man stopper, men undervejs kan man fra rattet skifte mellem flere indstillinger af rekuperation (hvor kraftigt motoren skal bremse, når man slipper speederen), og det er sjovt at afprøve.

Med maksimal rekuperation kan man køre bilen uden at fjerne foden fra speederen, og det er ganske afslappende.

Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil