Kia Stinger - koreansk smuksak
Biltest
5. marts 2018

Foto: Karsten Meyland Lemche

Stinger er et vellykket prestigeprojekt fra Kia. En flot Gran Turismo, der lever meget på sit udseende, men som også har enkelte skønhedsfejl.
Kia Stinger
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Udstyrsniveau / Kvalitetsindtryk / 7 års garanti
Ulemper
Vægt / Forbrug / Styretøj
Pris
613.979 kr.
Maks. effekt
255 hk
Kias prestigeprojekt Stinger er vellykket på mange fronter. Der er en god intim stemning i kabinen, lækre materialer, et godt Harman Kardon lydanlæg og magelige og flotte lædersæder.
Selvom tallene er pæne, har Stinger et lille vægtproblem.
Og udstyrslisten er alenlang. Der er adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, LED-forlygter, 19” alufælge, et hav af sikkerhedsudstyr og ud over varme i rat og sæde, er der også køling i forsædet. Hvis vejret eller bare køreturen skulle bringe sved på panden.
Læs også Motors test af VW Arteon
For Stinger vil ud over stepperne. Selv her i basismodellen er der godt 250 hk, og kongedisciplinen 0-100 km/t. eksekveres på seks sekunder rent. Det er respektabelt.
Og fordi Stinger kun leveres med automatgear, er kræfterne let tilgængelige, og bilen er tillige omgængelig i hverdagen.

Kabinen er en blanding af sort og sølv plast. Lækre detaljer som de runde ventilationsdyser giver lidt Alfa-fornemmelse, og så er der god fralægningsplads og fine kopholdere.
God balance
Selvom tallene er pæne, har Stinger et lille vægtproblem. For i forhold til den f.eks. BMW 430i Gran Coupe, som er en nær konkurrent, vejer Stinger 160 kg mere. Og vægt gør ingen ballerina – eller sportsvogn – en tjeneste.

Adgangen til bagagerummet er forbilledlig, og det er let at pakke. Men rummet synes ikke så højt som i konkurrenterne, og der er blot 406 liter. Det er mere end en VW Golf, men en Arteon har 563 liter.
Og en sportsvogn er denne basismodel, der kun har baghjulstræk. Topmodellen med firehjulstræk og V6-motor vejer over 1,9 tons!
Læs også Motors forpremiere på BMW 4 Gran Coupe
Vægten påvirker bilens dynamik, altså hvor let den er på tå, når der bydes op til dans. Generelt set er køreegenskaberne i Stinger gode, her er det især bilens balance, der imponerer.
Men den ellers velafstemte undervogn bliver ladt i stikken af et styretøj, der virker fraværende og ikke giver den intensitet, der skal være i en sportslig model. Det er det såkaldte feedback i rattet, der fortæller føreren, hvor meget greb der er i forhjulene, og hvor meget bilen kan presses. Dette bør naturligvis kun afprøves på en lukket bane.
Langtursbil med skønhedsfejl
Stinger virker mere som en bil, der er skabt til lange ture ned gennem Europa. Trods de sportslige 19” fælge, er der stadig god komfort. Og bagagerummet på 406 liter har rigeligt med plads til en familie på fire, men noget mindre end konkurrenterne.

Automatgear er standard i alle udgaver af Stinger, det har otte trin og skifter upåklageligt. Gearvælgeren fylder ikke så meget og ligger lige ved hånden.
Bilens flotte linjer betyder dog, at lofthøjden på bagsædet ikke er egnet til høje teenagere. Benpladsen er derimod fortræffelig.
Læs også Motors forpremiere på Kia Stinger
Kia Stinger lever i høj grad på sit udseende, men har enkelte skønhedsfejl i form af den høje vægt, pladsforholdene og styretøjet. Og selvom skønhedsfejl kan give karakter, er netop disse fejl ikke bare med til at skille Stinger ud fra konkurrenterne, det trækker også ned i den samlede vurdering af modellen.
Udstyrsniveauet og den relativt lave pris holder Stinger inde i kampen. 600.000 kr. er mange penge for en Kia, og det vil koste på gensalgsværdien.

Ottetommers skærmen har navigation med live-trafikmeldinger fra TomTom, Apple CarPlay (Android Auto når det kommer til Danmark) og alt, hvad du i dag ønsker dig fra en medieskærm.
Men udstyrer du konkurrenter som Audi A5, BMW 4-serie Gran Coupé og VW Arteon med samme udstyrsniveau, så fremstår Stinger næsten som en prisbasker.