Motor mener: Kia mener det alvorligt, når de siger, at de vil være med der, hvor man køber biler med hjertet. Stinger vil bringe dem tættere på det mål, selvom den på mange måder peger mere bagud end fremad.
Efter en lang årrække med fokus på fornuftige „folkebiler” som Picanto, Rio og ikke mindst Ceed er tiden kommet til et kvantespring for koreanske Kia.
Ambitionerne fejler intet, og med et hold bestående af nogle af de bedste designere, teknikere og øvrige eksperter – alle hentet fra de store europæiske konkurrenter – er rammerne på plads for at bringe Kia tættere på de store europæiske bilmærker, når det handler om design og prestige.
Det er i dette lys, at man skal se Stinger, der er en helt ny bilmodel, der skal løfte mærkets image betydeligt. Midlet er et friskt design, lækker indretning og masser af udstyr, samt klassisk teknik som store, langsliggende motorer, der er koblet til baghjulstræk.
SE OGSÅ: FDMs bilguide med de aktuelle biler på markedet
Kia Stinger er på denne måde en „god, gammeldags bil”, der repræsenterer alt andet end det snusfornuftige, vi hidtil har set fra Kia.
Motor har allerede prøvekørt den nye Stinger i topudgaven med V6-motor, ottetrins automatgear og firehjulstræk, og indtrykket er meget oplivende. Der er ingen tvivl om, at alle sejl er sat til, og både motor, gearkasse, styretøj og bremser føles særdeles involverende. Kia Stinger er ganske enkelt sjov at køre.
Politisk ukorrekt – med vilje
Til gengæld er bilen renset for alt, hvad der kunne pege fremad i en verden, hvor der er fokus på brændstofforbrug, forurening og alternative drivmidler. Tværtimod har Kia gjort en dyd ud af at gøre sig fri af sådanne ideer.
Mens de tyske mærker f.eks. har valgt at begrænse topfarten i sine biler til 250 km/t., har Kia givet Stinger lov til at køre linen ud. Vi møder således først grænsen, når speedometeret står på 270. Sammen med en acceleration fra 0 til 100 km/t. på bare 4,9 sekunder er det svært at blive andet end begejstret, når man kører bilen på de tyske motorveje.
LÆS OGSÅ: Motors test af Toyota GT86, der giver ægte køreglæde
Man kunne frygte, at Stinger ikke kunne klare den opgave, men det kan den på overbevisende vis. Hemmeligheden er en opsætning af bilen, der indstiller sig efter behovet.
Motor, gearkasse, affjedring, styretøj samt selve lyden i kabinen trimmes fra en lille knap mellem sæderne, og orker man ikke det, kan man indstille knappen på Smart, så klarer bilen selv det hele. Der er mærkbare forskelle mellem den komfortable og den sportslige indstilling, og på den måde føles Stinger som flere biler i en.
Kia Stinger skal ses som et rullende udstillingsvindue for Kias formåen. Koreanerne har også biler, der peger fremad mod en grøn verden, og her har mærket vist store fremskridt. Men lige præcis Stinger er undtagelsen, der alene fokuserer på køreglæde og klassisk teknik, og det gør den på fremragende vis.
Det siger sig selv, at denne slags biler ikke har en gylden fremtid. Men for dem, der tør og vil, venter der en sjov bil med et lækkert design.