Logo

Mitsubishi Outlander - populær trækhest

Tests

Biltest

21. februar 2020

Den store Outlander har fået en front, der lægger sig fint i den designlinje, man kender fra mærkets øvrige modeller.

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Behov for træk og terrænkørsel holder mange fra at køre elbil. Men plugin-hybriden Mitsubishi Outlander er svaret for mange. Desværre rækker batteriet ikke langt, og så er den store SUV ikke så miljøvenlig endda.

Mitsubishi Outlander

PHEV Instyle 4WD (Plugin-hybrid, benzin+el)

FDMs ekspertvurdering

Mitsubishi Outlander set bagfra

Fordele

Lademulighed (Chademo) / Plads / Firehjulstræk

Ulemper

Forbrug / Rækkevidde på el

Pris

429.995 kr.

Maks. effekt

224 hk

Danmarks pt. mest solgte plugin-hybrid er denne Mitsubishi Outlander. Der er tale om en meget avanceret bil med hele to elmotorer og en benzinmotor, der kan lave strøm undervejs, og som også kan trække med ved behov.

Ved forhjulene er der en elmotor på 82 hk, og ved baghjulene er der en på 95 hk. Er der strøm nok på batteriet, vil de to elmotorer alene stå for fremdriften og skabe et firehjulstræk. Er batteriet ved at løbe tør, starter benzinmotoren og leverer den fornødne strøm til batteriet.

Læs også: Denne test har fokus på den tekniske side af Mitsubishi Outlander. Læs test med flere køreindtryk og beskrivelser her

På den måde fungerer bilen som en elbil i størstedelen af tiden. Der er dog mulighed for, at benzinmotoren også kan koble sig på drivlinjen ved hastigheder over 65 km/t. Det sker direkte og uden brug af en gearkasse og sikrer, at effekten kortvarigt i alt kan pumpes op til 224 hk.

Mitsubishi Outlander kabine

Førerpladsen er flot, men også ret nørdet i sin brugerflade.

Ikke langt på el

Batteriet rækker ikke til mange kilometer, da den store bil er ret energikrævende, og det mærker man også, når der ikke er mere strøm på batteriet, for så løber benzinen ret hurtigt gennem systemet.
En flot garanti på fem år er tillokkende og et eksempel på et godt hensyn til køberen.

Under testen kørte vi kun 29 km på el alene, hvilket er noget lavere end de opgivne 45 km. På tomt batteri målte vi brændstoføkonomien til 12,9 km pr. liter. Det er det tal, man skal regne med, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 50,0 km pr. liter i udsigt.

Mitsubishi Outlander bagagerum

Bagagerummet er stort, og et rullegardin kan skærme for nysgerrige blikke.

Lader hurtigt

Batteriet er på 14 kWh og det kan lades op på 5 timer, da den indbyggede lader normalt kun kan levere 3,7 kW via en fase.

På farten kan man lade bilen op via det indbyggede Chademo-stik, der kan håndtere op til 15 kW. Det betyder, at batteriet kan lades op til 80 procent på en halv times tid.

Bilen må trække en trailer 1.500 kg, hvis den har bremser, men højst 750 kg, hvis traileren ikke har bremser.

Overvejer du en plugin-hybrid? FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid