Toyota Aygo - farverig mikrobil
Biltest
30. juli 2018

Foto: Karsten Meyland Lemche

Efter et mildt facelift er Toyota Aygo igen blevet en attraktiv mikrobil, der kan fås i mange farver. Sikkerhedsudstyret skal dog tilkøbes, før bilen er godkendt.
Toyota Aygo
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Pris / Udstyr / Garanti
Ulemper
Affjedring / Trækkrog ikke muligt / Pladsforhold
Pris
119.990 kr.
Maks. effekt
72 hk
Er du vild med farver, er det godt at vide, at den nyeste udgave af Toyota Aygo fås i flere versioner med opsigtsvækkende farvekombinationer. Var det f.eks. noget med en Magenta Aygo med sort tag eller som denne testbil: Hvid med røde detaljer her og der – og hvis det skal være vildt også et rødt tag?
Husker man sikkerhedspakken, fremstår Aygo som et udmærket køb og dermed et godt alternativ for dem, der ikke vil køre VW Up, Kia Picanto eller Hyundai i10.
Mulighederne er mange, og priserne for de enkelte kombinationer er faktisk ganske rimelige. Toyota har nemlig bygget et helt modelprogram op omkring farverne, og det gør det let at finde frem til lige sin egen drømmebil.
Læs også: Motors test af VW Up
Det seneste facelift har ellers ikke ændret Aygo markant. Motoren er trimmet, affjedringen er ændret en smule, og så er interiøret peppet op, og i denne topudgave endda udstyret med lædersæder og en stor trykskærm. Netop skærmen er nok et af de vigtigste argumenter for denne bil.
For tilkøber man muligheden for Apple CarPlay (5.000 kr.), får man her et velfungerende multimedieanlæg, der indeholder både navigationsanlæg, musikstyring og telefon. Det hel kræver dog, at man har en iPhone fra Apple.

Instrumentbordet er ikke markant ændret, men en stor skærm i midten giver mulighed for at koble sin iPhone til bilen via Apple CarPlay.
Motoren kæmper sig frem
Med fire personer i bilen er Aygo godt udfordret. Motoren skal køres godt ud i gearene for at få bilen op i fart, men efter et stykke tid har bilen kæmpet sig op i motorvejsfart, og så holder motoren egentlig den hastighed uden problemer.
Motoren er pænt hørbar, men samlet set er det fra undervognen, at den meste støj høres. Det bliver dog aldrig en stor fornøjelse at køre langt i bilen, for affjedringen er ikke rigtig rar. Den er stødende, og får bilen til at bevæge sig lidt i sporet. Ikke dramatisk, men nok til at man ikke sidder og begejstres.
Læs også: Motors test af Kia Picanto

I denne topudgave er lædersæder standard. Toyota understreger, at det er ægte læder.
Til gengæld er bilen økonomisk i drift, og vi kørte under vores måling hele 24 km pr. liter – ret tæt på fabrikstallets 26,3 km pr. liter.
Aygo er crashtestet af Euro NCAP. Grundudgaven får kun tre stjerner og kan ikke anbefales. Man skal derfor huske at tilkøbe en sikkerhedspakke til 5.000 kr., hvor man får en effektiv nødbremse, der virker helt op til 80 km/t. Hvorfor Toyota ikke har gjort dette udstyr til standard, er uforståeligt.
Men husker man sikkerhedspakken, fremstår Aygo som et udmærket køb og dermed et godt alternativ for dem, der ikke vil køre VW Up, Kia Picanto eller Hyundai i10.
Flere foto af Toyota Aygo




Toyota Aygo er netop faceliftet, og i den nye udgave er der skruet op for farver og udstyr.