VW Up forfra
Biltest

VW Up - bekvem pendlerbil

Følelsen af kvalitet og komfort har i flere år gjort VW Up til danskernes mikrofavorit. Det ændrer faceliftet næppe på.

Motors vurdering

VW Up

24,4
Benzin
115.876 kr.
  • Komfort
  • Udstyrsmuligheder
  • Kvalitetsfornemmelse
  • Fralægningsplads
  • Kun fire pladser
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,0 liter - 3 cyl.
  • CO2 udledning
    96 g/km
  • Effekt
    60 hk
  • Moment
    95 Nm
  • Topfart
    162 km/t.
  • Acc. (0-100)
    14,4 sek.
  • Køreklar vægt
    934 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    251 liter
  • Akselafstand
    241 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / /
  • Mål
    L:360 cm B:164 cm H:150 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 23 km/l
  • Beregnet økonomi 2,03 kr./km

Sikkerhed

2011
Luk

I mange måneder var VW Up Danmarks mest solgte bil, og det forstår man godt, når man kommer bag rattet. Kvalitetsfornemmelsen er klart den bedste blandt mikrobilerne i testen her (gruppetest mod Opel Karl og Kia Picanto). Samtidig er det her, du får den bedste komfort. Det er vigtigt, hvis du skal vælge en pendlerbil.

Up har ligesom søstermodellerne Skoda Citigo og Seat Mii en enkel nødbremse, der virker op til 30 km/t. Den er ikke på niveau med løsningen i Kia Picanto, men lidt er bedre end intet.

Eneste større minus – ud over garantien på to år – er, at Up kun kan fås med fire pladser.

Modellen kom frem i 2012 og har netop fået et facelift. Det gode er, at hattehylden nu følger bagklappen, så man altid kan se ud ad bagruden, når man skal køre. Det mindre heldige er infotainmentløsningen.

Læs flere biltest på motor.dk

Tidligere kunne man få en GPS, der var fastmonteret. Nu får du i stedet en mobilholder, hvor du kan bruge din egen telefon til navigation og betjening af radioen via en app. Når systemet er aktivt, fungerer det udmærket. Søgningen efter kontakter i telefonen er dog ikke så imponerende.

Men de største problemer er, at du skal aktivere appen, hver gang du kører, at du skal sætte strømstik i på længere ture for at undgå at løbe tør for strøm, og at den nogle gange mister forbindelsen. Så skal du genstarte, og det kan være en lidt frustrerende proces. Vi har tidligere været glade for løsningen, men må erkende, at det er en ommer!

VW Up kabine
Speedometeret er meget let at aflæse, og i forbindelse med faceliftet er omdrejningstælleren og tankmåleren blevet større. Bluetooth er standard og fungerer udmærket. Skærmløsning med mobil kan være frustrerende

Smarte tilvalg

VW får til gengæld plus for mulighederne for tilvalg – især for førerassistentpakken til 6.300 kr. med fartpilot, baksensor og udvidet kørecomputer, der kan kombineres med et udmærket, lille bakkamera til 2.700 kr.

Et klart tilvalg er DK-pakken, hvor du får læderrat og klimaanlæg for 6.000 kr. Efter en uges test af bilerne ville vi vælge det til.

For blot 2.000 kr. kan du også tilvælge alufælge med vinterdæk; det bør man også sætte hak ud for. Og overvej to års tillægsforsikring, så du får garantilignende vilkår, indtil bilen er fire år gammel. Det koster 3.000 kr.

Eneste større minus – ud over garantien på to år – er, at Up kun kan fås med fire pladser i modsætning til Opel Karl og Kia Picanto, der begge fås med fem pladser.

VW Up bagagerum
Bagagerummet i Up er meget dybt og på 251 liter, men der er variabel bagagerumsbund, så du kan vælge mellem meget plads eller flad lasteflade, når du lægger bagsæderyglænet ned.

Få overblik over alle mikrobiler på biler.dk