Logo

Toyota Prius - miljøbil med grønt dna

Tests

Biltest

21. februar 2020

Toyota Prius forfra

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Selvom Toyota Prius som plugin-hybrid ikke kører langt på strøm alene, kører den videre som en temmelig miljøvenlig hybridbil. Desværre er den ikke så praktisk i hverdagen, idet bagagerummet er lille, og så må Prius ikke trække noget.

Toyota Prius

Plugin H3 (Plugin-hybrid, benzin+el)

FDMs ekspertvurdering

Toyota Prius bagfra

Fordele

Forbrug / Fjernbetjent varmeapparat / Garanti

Ulemper

Må ikke få trækkrog / Bagagerum / Plads

Pris

309.990 kr.

Maks. effekt

122 hk

Det mærkes tydeligt, at Prius Plugin er skabt som en miljøbil og ikke er som mange af de øvrige biler, hvor elmotoren mest bruges til at øge effekten. Selv på tomt batteri kører Prius langt på literen, og det er godt gået.

Bilen er letkørt, og i denne nyeste udgave er bagsædet udvidet, så der nu er tre pladser. Bagagerummet er i bogstavelig forstand bilens bagdel, og man skal gøre op med sig selv, om man kan leve med den begrænsede plads på bare 359 liter.

Læs også: Denne test har fokus på den tekniske side af Toyota Prius. Læs test med flere køreoplevelser og beskrivelser her

Prius er udstyret med varmepumpe og opleves i høj grad som en elbil, så længe der er strøm på batteriet. Vi savner muligheden for at kommunikere med bilen fra en smartphone. Man kan dog tænde for elvarmen i bilen via en fjernbetjening ved nøglen.

Toyota Prius kabine

Man skal vænne sig til at se oven på instrumentbordet for at aflæse hastighed mm. Vores testbil var dog udstyret med headup-display, og det fungerer fremragende.

Træk er ikke muligt

Under testen kørte vi kun 29 km på el alene, hvilket er noget lavere end de opgivne 45 km. På tomt batteri målte vi brændstoføkonomien til 22,7 km pr. liter, og det er det bedste resultat, vi har målt blandt plugin-hybrider. Men det er stadig det tal man skal regne med, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 76,9 km pr. liter i udsigt.

Batteriet er på 9 kWh, og det kan lades op på to timer, da den indbyggede lader normalt kun kan levere 3,3 kW via én fase. Den korte ladetid skyldes, at bilens batteri aldrig tømmes helt. Det skyldes, at man vil sikre sig, at hybridteknikken fortsat kan fungere.

Læs også: Alle Motors test af plugin-hybrider

Toyota Prius må ikke få monteret et anhængertræk, og det trækker alvorligt ned i vurderingen af bilens praktiske anvendelighed.