Toyota Prius - miljøikon tager endnu et stik
Motors vurdering
Toyota Prius Plug-In
- Benzinøkonomi
- Støjsvag
- Udstyr
- Bagagerum
- Bagsædeplads
- Påhængsvægt (0 kg)
Fabriksdata
-
Motor1.8 liter - 4 cylinder
-
CO2 udledning26 g/km
-
Effekt122 hk
-
Topfart162 km/t.
-
Acc. (0-100)11,1 sek.
-
Køreklar vægt1.530 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum360 liter
-
Akselafstand270 cm
-
Officiel rækkevidde63 km
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti dog kun op til 100.000 km. 5 års garanti på hybridkomponenter.
-
MålL:465 cm B:176 cm H:147 cm
Motors tal
- Målt forbrug 40 km/l
- Beregnet økonomi 3,30 kr./km
- Målt rækkevidde 54 km
Okay – en opladningshybrid med både en elmotor og en benzinmotor er ikke den endelige løsning på bilernes miljøbelastning. Men Plug-In-udgaven af miljøikonet Toyota Prius viser, at biltypen trods alt er et stort skridt i den rigtige retning. Den er dermed en af de bedste og mest brugbare løsninger, mens vi venter på de næste generationer af el- og brintbiler, der både kan bruges i hverdagen, og som er til at betale.
En opladningshybrid er forsynet med en benzinmotor og en elmotor med tilhørende batteri, der kan oplades fra elnettet. Det er ikke så stort, men det kan sikre, at man i praksis kan køre 50-60 km på strøm alene. Fuldstændig på samme måde som i en elbil. Herefter kan man så igen oplade bilen, hvis man er nået frem til sit bestemmelsessted, eller man kan fortsætte med benzinmotoren som drivkilde.
VIDEO: Tag med på test af Toyota Prius Plug-In
Læs også Motors test af plugin-hybriden Hyundai Ioniq
Når benzinmotoren trækker, virker bilen på samme måde som en hybridbil. Det betyder, at man fortsat vil kunne køre på el i store dele af tiden, da batteriet løbende lades op igen, når man bremser, og når man kører ned ad bakke.
Op til 200 km pr. liter benzin
Vores test viser, at man i stort set alle tilfælde vil opleve at køre meget miljøvenligt, når man kører i den nye Toyota Prius Plug-In. Skal man køre en tur på omkring 50 til 60 km, kan man nøjes med at køre på strøm alene, og så bruger bilen selvsagt næsten ingen benzin.
Man vil nok opleve, at benzinmotoren indimellem starter kortvarigt, men ikke mere, end at man i praksis kører over 200 km pr. liter benzin plus den strøm, man har anvendt. Skal man køre længere, end batteriet kan klare – f.eks. en tur på 120 km – og lægger man ud med et fuldt opladet batteri, ender man op med et forbrug, der modsvarer, at man samlet set har kørt omkring 40 km pr. liter plus strømmen fra batteriet.
Find alle plugin-hybrider på markedet på FDM Biler.dk
Det værste tilfælde er en tur, hvor man starter med et afladet batteri. Så kører bilen som en almindelig hybrid, og da målte vi et forbrug, der modsvarer 24 km pr. liter benzin. Alt i alt et flot resultat, der tydeligt viser, at bilen er miljøvenlig.
Det indtryk fik vi underbygget, da vi aflæste bilens kørecomputer. Den viste, at bilen i alt havde kørt lidt over 5.000 km, og at den her havde haft et gennemsnitligt forbrug, der modsvarer 42 km pr. liter plus et ukendt antal opladninger med strøm.
Den grønne linje kan i øvrigt holdes året rundt, idet Prius Plug-In er forsynet med en avanceret varmepumpe, der sørger for at bilens kabine varmes op, uden at benzinmotoren behøver at starte.
Let at lade
Men som det ses, kræver det, at man kan lade bilen op, hvis man vil høste fordelene ved en opladningshybrid. Har man mulighed for det, kan man tegne et abonnement hos enten Clever eller E.ON og herigennem få installeret en ladeboks derhjemme. Så kan man oplade bilen fra tom til fuld tilstand på ca. to timer.
Med et abonnement kan man også parkere og oplade bilen ved de efterhånden mange offentlige ladestandere, der er overalt i landet. Strømmen herfra indgår i abonnementet, der typisk koster 300 kr. pr. måned for ubegrænset strøm.
På den måde kan man altså også få fordel af at køre på strøm, blot man bor i nærheden af en offentlig ladestander.
Læs også: Motors test af plugin-hybriden Kia Niro
I lighed med almindelige elbiler må man dog leve med det besvær, det er at køre rundt med diverse kabler til bilen. De fylder godt i det i forvejen begrænsede bagagerum, og med ladestikket placeret i højre bagskærm, skal bilen vendes rigtigt i forhold til ladestanderen, når man vil lade den op.
Følg forbruget på skærmen
Men hvordan er den så at køre i? Grundlæggende må vi give et positivt svar. Toyota Prius Plug-in er letkørt, den er støjsvag, og den er komfortabel. I hvert fald, når den kører på strøm.
Med benzinmotoren i drift mister man lidt af den støjsvage fremfærd, idet det trinløse automatgear let får motorens omdrejninger i vejret. Men de øvrige egenskaber forbliver uændrede.
Førerpladsen er indrettet ret futuristisk med et stort display oven på instrumentbordet i midten. Det underholder alle i bilen med oplysninger om både fart, forbrug og en lille tegnefilm, der viser, om det nu er elmotoren eller benzinmotoren, der arbejder.
Læs også: Motors test af plugin-hybriden VW Golf GTE
Der er en udmærket adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler, og som virker ned til stilstand. Derudover er der advarsel for biler i den blinde vinkel.
Desuden er der en stor skærm med indbygget navigationsanlæg, bluetooth, musikanlæg med DAB-radio og en avanceret kørecomputer, hvorfra man kan udlæse alle køredata om bilen og dens benzinøkonomi.
Den mangler dog parkeringssensorer. Bilen er svær at overskue for og bag, og selvom et udmærket bakkamera hjælper til, havde det været rart med et par lydsignaler, når man er tæt på en forhindring.
En nødbremse er standard, og det er vel at mærke en meget avanceret en af slagsen. Den bremser for både biler og fodgængere og gør det ved endog meget høje hastigheder. Vi kørte 70 km/t. hen mod en forhindring, og her nåede bilen lige akkurat at bremse. Det er flot!
En udfordring i hverdagen
Så mens økonomi, køreegenskaber og sikkerhed er i top, nærmer vi os det punkt, hvor Prius Plug-In slet ikke imponerer: Brugsværdien.
Bilen har ganske vist fire sidedøre og en stor tophængslet bagklap. Men bagsædepladsen er ret begrænset i højden, og der er kun plads til to personer.
Det kan man muligvis leve med, men spørgsmålet er, om man også kan leve med den ret begrænsede bagageplads. Batteriet er placeret under gulvet i bagagerummet, og det fylder godt op. Faktisk så meget, at der kun er 27 cm mellem gulv og det vandrette gardin over bagagen. Det er ikke meget, og allerede ved to kufferter kniber det.
For en børnefamilie er bilen nærmest uanvendelig, og for dem, der spiler golf eller pendler mellem hjem og fritidshus, er det direkte besværligt at få plads til det hele. Det ender ofte med, at en del bagage kommer ind på bagsædet med risiko for, at man får det hele i nakken ved en hård opbremsning.
For nogle er den begrænsede bagageplads uden betydning, og så er det bare at gå videre med købsovervejelserne, mens andre sikkert her må sige tak, men nej tak.
Kan man leve med pladsen, er det rart at vide, at købet af Prius økonomisk set er fornuftigt. En imponerende benzinøkonomi, lave løbende udgifter, en lav ejerafgift og billig forsikring trækker alt sammen i den rigtige retning.
Garantien er på tre år eller 100.000 km, og der er fem års garanti på hybridkomponenterne. Alt i alt er der derfor ikke andet end brugsværdien, der kan spænde ben for en stor udbredelse herhjemme.