Toyota ProAce City Verso – Her er der plads til det meste
Biltest
29. oktober 2020

Foto: Karsten Meyland Lemche
Hvis du har behov for masser af plads og syv sæder, så er der ikke meget, der kan måle sig med Toyota ProAce City Verso. Men prisen er i den høje ende.
Toyota ProAce City Verso
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Praktisk indretning / Masser af plads / Udstyr
Ulemper
Høj pris / Varevognsfornemmelse
Pris
319.900 kr.
Maks. effekt
110 hk
Med ProAce City Verso har Toyota fået en Berlingo. Bogstavelig talt, for ProAce City Verso er i bund og grund en Berlingo med Toyota-mærker.
Bilen har Berlingos praktiske indretning med oceaner af plads, men også masser af hård plast og detaljer, der minder om, at bilen i bund og grund er baseret på en varebil.
Ligesom Berlingo fås ProAce City Verso i en almindelig og en forlænget udgave. I den forlængede udgave er der plads til en tredje sæderække, og det er den version, vi har prøvet her.

Førerpladsen er velindrettet, og det er tydeligt, at bilen er konstrueret som et arbejdsredskab – og det er positivt ment!
Vælg selv bagagepladsen
Den tredje sæderække – som i virkeligheden er to individuelle stole, som kan foldes eller afmonteres hver for sig – tager en del af bagagepladsen, så bagagerummets volumen kun er 209 liter.
Når de ikke er i brug, er bagagerummet på imponerende 775 liter, meget regulært i formen og snupper med lethed hårde hvidevarer eller mindre møbler.
Og hvis det ikke skulle være nok, kan anden sæderække foldes sammen, og så er ProAce City Verso med et snuptag omdannet til en decideret varevogn med plads til ikke mindre end omkring 3.500 liter bagage.

Instrumentbrættet domineres af en 8”-skærm, der er vinklet mod føreren. Varme og ventilation styres med fysiske knapper.
Varevognsagtig på godt og ondt
Varebilsfornemmelsen er der altså stadig, og det mest karakteristiske er, at man sidder højt i ProAce City Verso. Det gør man også i en SUV, men på en anden måde.
Det er svært at sætte en finger på lige præcis, hvad det er der gør bilen mere varevognsagtig, men den enorme rumfornemmelse, de generøse sidespejle og de lodrette sideruder har givetvis noget med det at gøre.
Man sidder opret med et godt udsyn til alle sider, og lyddæmpningen gør et fint arbejde med at holde støjniveauet i kabinen nede.

Den tophængslede bagklap er stor som en ladeport, men så er det en fiks detalje, at bagruden kan åbnes separat og give adgang til bagagerummet.
Praktisk og lidt spartansk indretning
Sæderne i anden sæderække er delt 2:1, og enkeltsædet vippes let frem og giver nem adgang til tredje sæderække gennem den ret brede skydedør. Der er i øvrigt skydedør i begge sider.
Fra og med december-produktionen bliver anden sæderække opbygget med tre individuelle stole, hvilket vil øge den praktiske anvendelighed endnu mere.
Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er
Der er rigelig plads til selv granvoksne danskere på både anden og tredje sæderække, og selvom sæderne er lidt flade og ikke yder den optimale støtte, kan man snildt klare selv længere ture på bagsæderne.
Førerpladsen er velindrettet med en 8”-touchskærm, Apple CarPlay og læderrat med betjening af radio, telefon og fartpilot, og sæderne yder god støtte, om end de er lidt til den korte side.
Der er masser af fralægningsplads, men kabinen skæmmes lidt af en meget udbredt brug af hård plastic.

Anden sæderække er delt 2:1, men vil fra december-produktionen bestå af tre individuelle stole.
Godmodige køreegenskaber
Køreegenskaberne er, som man kan forvente. Toyota ProAce City Verso har ingen ambitioner om at levere højt på den køredynamiske skala, men den kører fuldstændig forudsigeligt, nærmest godmodigt.
Bilen lægger på ingen måde op til rapfodet kørsel, men hvis man af uransalige årsager skulle føle sig fristet til at give los på små snoede veje, er der ingen lumske overraskelser.
Undervognen er sat op til den komfortable side, og bilen har en god tyngde på vejen, så den trods sin højde ikke krænger nævneværdigt i sving.

Med tredje sæderække i brug er bagagepladsen kneben, men den bliver nærmest astronomisk stor, når sæderne vippes frem eller afmonteres.
Fint udstyr
Hvor den lange Berlingo kun kan leveres med dieselmotor, kan Toyotas version i øjeblikket kun fås med benzinmotor. Der er dog planer om at introducere en dieseldrevet version af ProAce City Verso på et tidspunkt, men hvornår står stadig hen i det uvisse.
Derfor er der indtil videre kun to udgaver af PSA’s trecylindrede 1.2-liters turbobenziner at vælge imellem: en, der yder 110 hk, og en med 130 hk.
Læs også: Motors gruppetest af 10 mellemklasse-SUV'er
Vi har prøvet bilen med den lille motor, og det er faktisk alt rigeligt til bilen. Motoren trækker fint, og den sekstrins gearkasse er velfungerende.
Der er et ganske højt udstyrsniveau i den testede Family-version, som er topmodellen. Den lange model findes også i en 35.000 kr. billigere basisversion kaldet Shuttle, som blandt andet savner klimaanlæg, alufælge, bakkamera og parkeringssensorer, og det er derfor vores vurdering, at Family-versionen til 319.900 kr. er merprisen værd.

Der er skydedøre til passagerafdelingen i begge sider af bilen. Dørene går let, men er ikke elektriske.
Benzin eller diesel?
Det virkelige valg står mellem, om man skal vælge Citroëns Berlingo med dieselmotor eller Toyotas ProAce City Verso med benzinmotor. For bortset fra motorerne er de to biler nærmest identiske, hvis man sammenligner ProAce City Verso Family med Berlingo XL Feel med 100 hestes dieselmotor og manuelt gear.
Citroën’en er hele 60.000 kr. billigere i indkøb, men totaløkonomisk betragtet er forskellen næppe helt så stor.
Læg dertil, at Toyota’en kommer med tre års garanti og et meget velfungerende forhandler- og værkstedsnet bag sig, og så bliver det i hvert fald indtil videre i virkeligheden nok mere et spørgsmål om, hvorvidt man foretrækker benzin eller diesel.



Især bagfra er det ikke til at skjule, at Toyota ProAce City Verso er baseret på en varevogn.