Volvo V90 - mere fokus på fart end på miljø
Biltest
21. februar 2020

Foto: Karsten Meyland Lemche

Det praktiske, det dynamiske og det komfortable går hånd i hånd i plugin-udgaven af Volvo V90. Her er masser af plads, og bilen må have hele 2.100 kg på krogen. Men når batteriet er tomt, kører den store herregårdsvogn ikke langt på literen.
Volvo V90
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Plads / App-styring / Trækvægt
Ulemper
Lademulighed / Kardantunnel / Ikke tre års garanti
Pris
929.980 kr.
Maks. effekt
390 hk
Volvo har opgraderet hele sit modelprogram, så alle udgaver nu fås som plugin-hybrider. I de store modeller er teknikken som i denne V90 baseret på en separat elmotor ved baghjulene og en benzinmotor, der trækker på forhjulene.
Batterierne er placeret i „kardan-tunnelen“ på langs af bilen. På den måde kan bilen skifte mellem at være en baghjulstrukken elbil, en forhjulstrukken benzinbil eller en firehjulstrukken hybridbil.
er er elektrisk varmeapparat og benzindrevet fyr, så bilen kan opvarmes enten via elnettet, når den er koblet til alderen, eller via benzintanken, når den står frit. Det giver maksimal rækkevidde på el, og det hele styres fra en app.
Bagagerummet er stort, og under gulvet findes et lille rum til kabler.
Ikke langt på literen
Under testen kørte vi hele 40 km på el alene, hvilket er flot og matcher næsten de opgivne 47-57 km, som varierer alt afhængig af mængden af ekstraudstyr.
På tomt batteri målte vi brændstoføkonomien til 12,9 km pr. liter. Det er ikke imponerende, og er det tal man skal regne med, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 38-59 km pr. liter i udsigt.
Læs også: Alle Motors test af plugin-hybrider
Batteriet er på 12 kWh, og det kan lades op på 3,2 timer, da den indbyggede lader normalt kun kan levere 3,7 kW via én fase.
Bilen må trække en trailer på hele 2.100 kg, hvis den har bremser, men højst 750 kg, hvis traileren ikke har bremser.






Volvo V90 er den største stationcar fra Volvo. Samme teknik fås også i sedan-udgaven, S90.