VW Golf GTE - sportslig miljøbil
Biltest
23. januar 2018

Foto: Karsten Meyland Lemche

Lavere afgift på elbiler gør også opladningshybrider billigere. VW Golf GTE er familiebilen, der både er elbil og benzinbil på en gang.
VW Golf
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Delvis elbil / Acceleration / Automatgear
Ulemper
Udstyr / Bagagerum / Ikke tre års garanti
Pris
369.870 kr.
Maks. effekt
204 hk
Elbilerne har kort rækkevidde og lang ladetid. Derfor er en kombination af en elmotor og en benzinmotor – hybridbilen – en virkelig god løsning. Og når batteriet tilmed kan lades op hjemmefra – som på opladningshybriden – så bilen delvis kan køre som elbil, slår man nærmest de to irriterende fluer med ét smæk.
Det er VW Golf GTE et eksempel på. Det er en virkelig vellykket bil, der ligesom de øvrige Golf-modeller netop har fået et facelift.
Læs også: Motors test fra 2021 af den nye udgave af VW Golf GTE
Officielt kan du køre op til 50 km på en opladning. Under vores test kørte vi omkring 30 km. Herefter fortsætter GTE som en hybridbil, hvor den kører både på benzin og strøm.

En 8” trykfølsom skærm er standard i Golf GTE, den kan opgraderes til denne større 9,2”-skærm med navigation til 18.000 kr.
Elbil til hverdag
GTE er for dig, som har kort til arbejde og gerne vil køre på strøm i hverdagen. Vi kørte 28-33 km på en opladning, men man vil kunne køre lidt længere, dog ikke de 50 km, som Volkswagen officielt stiller i udsigt.
Alene med elmotoren kan du køre op til 130 km/t., og accelerationen er rimelig, uden at bilen føles decideret kvik. Det ændrer sig, når benzinmotoren også er aktiveret. Her bliver GTE næsten lige så hurtig som en GTI.
At miljøbilen har et sportsligt islæt viser også gearskiftepalerne bag rattet. Til hverdag vil du dog lade automatgearet stå for skiftene.

Digitale instrumenter er standard på GTE-modellen, her med den mest klassiske visning, men der findes også mere futuristiske visninger.
Billigere opladningshybrider
Folketingets beslutning om at nedsætte afgiften for elbiler gavner også opladningshybrider som Golf GTE. Og med afgiftsrabatten er prisen faldet med cirka 35.000 kr., så den nu koster 370.000 kr. Det er en attraktiv pris for en teknisk avanceret bil med et pænt højt udstyrsniveau.
Desværre har VW valgt et lidt underligt standardudstyr, hvor eksempelvis p-sensorer og bakkamera ikke er standard. Og endnu mere underligt: Apple CarPlay/Android Auto er heller ikke standard.
GTE er ellers en gave for tekniknørder. Der er både LED-forlygter, digitale instrumenter og en meget omfattende menustruktur til at styre bilen. Blandt andet kan du bestemme, hvornår og hvor bilen skal lade, og om kabinen skal klimareguleres til et bestemt afgangstidspunkt.
Du skal dog fortsat selv sætte ladekablet i, også hvis du lader ude i byen, og her er det irriterende, at kablerne skal ligge i bagagerummet og ikke har et separat rum. Især på dage hvor det regner, og kablerne bliver beskidte. Det hjælper heller ikke, at bagagerummet i forvejen er godt 100 liter mindre end i den almindelige Golf.

Stikket til at lade bilen op er placeret bag VW-emblemet i kølergrillen, hvilket er ganske praktisk, da de fleste ladestationer er placeret foran bilen i p-båsene.
En tung pakke
Udover det mindre bagagerum er det mest påfaldende, at bilens to drivlinjer gør GTE tungere end en almindelig mellemklassebil. Og den ekstra vægt kan godt mærkes i affjedringen, der virker tung i det.
Men det er små kritikpunkter på en bil, hvor mange vil kunne køre på strøm til hverdag, samtidig med at de har benzinbilens fleksibilitet.