VW T-Roc - mellem to stole
Biltest
8. maj 2018

Foto: Karsten Meyland Lemche

T-Roc sætter sig mellem to stole. Ud fra prisen skulle den være en høj udgave af en VW Golf, men plastkvaliteten skuffer, og bagsædet imponerer heller ikke. Til gengæld er den som skabt til en aktiv seniortilværelse.
VW T-Roc
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Motor / Design / Tekniske muligheder
Ulemper
Plast / Plads / Ikke tre års garanti
Pris
297.970 kr.
Maks. effekt
150 hk
Det crossover-modellernes skæbne at sætte sig mellem to stole, men T-Roc sidder hverken på den ene eller den anden stol. Når du ser på prisen, burde T-Roc være en crossoverudgave af en Golf. Men på bagsædet er der mindre lofthøjde og benplads end ikonet.
Samtidig er plastkvaliteten ganske enkelt skuffende prisen taget i betragtning. Den passer bedre til Up. Det er ikke bare den hårde plast, men også den ringe kopholder, der ikke tager ordentligt fast omkring kopper og vandflasker.
Dertil kommer, at fralægningspladsen er knapt godkendt. Reddet på målstregen af et godt rum til mobilen foran gearstangen.

Indretningen er klassisk VW, og alle fra Up- til Passat-ejere vil føle sig hjemme. Der er stadig knapper til klimaanlægget, det skulle angiveligt forsvinde med de kommende generationer fra VW.
Pensionist Golfen?
Der hvor T-Roc leverer, er det mere smarte ydre design, og ligeledes smarte indre, hvis du tilkøber lidt farvede paneler til kabinen. Dermed skiller den sig lidt ud fra VW’s forudsigelige og ofte kønsløse design. Der er mere kant over designet, selvom man dog bør vælge en anden farve en grå, før designet rigtigt folder sig ud.
Med rigeligt plads på forsædet, nok plads på bagsædet til ad-hoc ture med børnebørn og et bagagerum, der minder lidt om Golf-størrelsen, er T-Roc en god bil til den tredje alder.
Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er
VW er ved at indsætte den nye 1.5-liters benzinmotor i alle deres modeller, og det er en virkelig vellykket motor. Den har cylinderfrakobling, der hjælper lidt på brændstofforbruget og mest af alt giver bedre samvittighed.
Den er tyst, trækker godt fra bunden og har en meget harmonisk motorgang. Uanset omdrejningstal trækker den rent, og så er den ganske kvik. Man bør dog overveje, at lægge 17.000 kr. ekstra for at få automatgear.

Ottetommer skærmen har høj opløsning og kan ses, selv når solen står ugunstigt. Den reagerer hurtigt, bare ærgerligt, at mobilforbindelse i form af Apple CarPlay og Android Auto er ekstraudstyr.
DK-pakke et must
Standardudstyret i T-Roc er højt med klimaanlæg, læderrat, p-sensorer for/bag, adaptiv fartpilot, aktiv linjevogter og nødbremse med fodgængerovervågning. Du får også en trykfølsom skærm på 8” med drejeknap til volumen.
Det er den p.t. bedste skærm på markedet, men mobilintegration er ekstraudstyr. Så for at få Apple CarPlay (og Android Auto, når det kommer til DK) skal du tilkøbe App-Connect.

Der er 445 liters bagagerum i en T-Roc, og dermed er der mere end rigeligt med plads i bagagerummet. Bedre plads end i en Golf.
Når du alligevel gør det, så vælg DK-pakken, der har app-connect, højde- og lændejusterbare forsæder, multifunktionsrat og bakkamera. Det sidste er rart, fordi udsynet ikke er optimalt pga de store stolper mellem bag- og sideruderne.
T-Roc følger trenden, har hippe linjer på karrosseriets hofter, men der mangler noget. Havde den været en høj Polo kunne man leve med billig plast i basismodeller. Men når der står 300.000 kr. på slutsedlen, så springer den hårde plast og de ringe kopholdere i øjnene.

Adaptiv fartpilot handler om sikkerhed, hvor bilen hele tiden assisterer dig med at holde korrekt afstand til bilerne foran. Det er standard på alle udgaver af T-Roc. Det kan konkurrenterne godt lære af.
Og selvom T-Roc er hævet lidt over vejen, så er det svært at anbefale den, når du kan få en VW Golf med samme motor, højere udstyr og endda automatgear til samme penge.