VW Tiguan Allspace - forbudt for voksne
Biltest
22. januar 2018

Foto: Karsten Meyland Lemche

Med Allspace har VW Tiguan fået syv sæder. Godt for mindre børn, mens voksne ikke rigtig får gavn af de ekstra pladser.
VW Tiguan Allspace
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Motor / Udsyn / Bagagerum
Ulemper
Plads på 3. række / Ikke dansk tale / Ikke tre års garanti
Pris
531.985 kr.
Maks. effekt
150 hk
Av, av, av! Sådan omtrent lød det, hver gang vi lokkede en voksen om på tredje sæderække i den ellers store Tiguan Allspace. Adgangen er besværlig, og pladsforholdene meget trange.
Til gengæld gik det ret ubesværet, da vi bad en noget mere smidig og mindre teenager om at tage plads. Han var glad, og de to ekstra sæder kan derfor snildt bruges i ny og næ til familiens yngste.
Det er dog på række et og to, at Tiguan Allspace for alvor imponerer.
I forhold til den normale Tiguan er denne Allspace forlænget hele 21,5 cm. Halvdelen er placeret mellem akslerne, og det har gjort det nødvendigt at gøre bagdørene ekstra brede. Det giver en noget bedre indstigning til række to og gør det muligt at komme ind på række tre, men pas på nabobilen på en trang p-plads.
Er tredje række ikke i brug, kan sæderne let foldes enkeltvist ned i gulvet, og så får man i bytte et enormt bagagerum, der med sine 700 liter må kunne tilfredsstille de fleste. Med alle sæder i brug er bagagerummet på 230 liter, hvilket er nok til et par store sportstasker.

Førerpladsen er velindrettet, og den store skærm i midten både pynter og er nyttig. Desværre kan navigationsanlægget (+13.500 kr.) endnu ikke tale dansk.
Komfortabel bil
Det er dog på række et og to, at Tiguan Allspace for alvor imponerer. På anden række kan sæderne køres frem og tilbage, og ryglænets hældning kan justeres, så man kan få en blunder på længere ture. Det er godt!
Også ved forsæderne er der godt udsyn og god komfort. Og for føreren er det rart, at både rat og sæde kan finjusteres til en god kørestilling. Som altid i en VW er førerpladsen gennemtænkt. Ikke så opmuntrende i sit design, men alt sidder, hvor det bør, og alt er let at betjene.
Den store skærm i midten er flot integreret og meget tydelig i sin fremtoning. Et bakkamera til 10.000 kr. og Apple CarPlay til 4.000 kr. øger udbyttet af skærmen betydeligt. Sidstnævnte kan være et godt alternativ til det fabriksmonterede navigationsanlæg til 13.500 kr. Det taler nemlig ikke dansk, men benytter du i stedet en dansktalende kort-app fra sin telefon, får du et bedre resultat til færre penge.

Tiguan Allspace fås både med og uden firehjulstræk. Merprisen er 56.000 kr., men så kan bilens teknik også forudindstilles til opgaven: landevej, sne eller terræn.
Firehjulstræk og DSG-gear
Vores testbil havde en toliters dieselmotor med 150 hk, et selvskiftende DSG-gear med syv trin samt firehjulstræk. Den kombination fungerer forbløffende godt sammen, og vi var mildest talt overrasket over, så smidigt og lækkert motoren og gearkassen arbejdede sammen.
En udgave med samme motor og gear, men uden firehjulstræk fås 56.000 kr. billigere, og den kan være værd at gå efter, hvis man ikke har behovet for træk på alle hjul.
Denne udgave må trække op til 2.500 kg, og har man planer om det, er det uden tvivl værd at gå efter firehjulstræk.