Logo

Rolls-Royce Dawn - tæt på himlen

Tests

Prøvekørsel

3. oktober 2018

Dawn er mindste bil fra Rolls-Royce. Der er dog stadig fin plads til fire personer.

Foto: Michael Eisenberg

Af FDM

Den mindste model fra Rolls-Royce er en cabriolet. Der er dog stadig herskabelig plads og komfort for alle pengene i Rolls-Royce Dawn.

Det er normalt mest de kongelige, der forbindes med bilmærket Rolls-Royce. Men det vil en ny dansk forhandler ændre på. Det er bilfirmaet My Garage i Vejle, der har kastet sig ud i rolle som dansk importør af nye og brugte Rolls-Royce-biler samt servicering af de få eksemplarer, der findes på danske hænder.

Motor har i den anledning taget et smut i den mindste Rolls-Royce på markedet. Det er en firepersoners cabriolet med stoftag og alle de dyder, vi kender fra det britiske bilmærke.

Læs også: Rolls-Royce Cullinan - den store diamant

Modellen hedder Dawn og er trods det faktum, at det er en åben bil, også en bil, der udstråler en solid mængde kørekomfort.

Rolls-Royce Dawn kabine

Man kan ikke undgå at få et smil i hele ansigtet, når man får mulighed for at køre en Rolls. Lædersæderne er fra køer der lever i så høje luftlag, at de ikke har fået insektbid.

12 cylindre i roligt tempo

Bag rattet mærker man med det samme, at dette ikke er en bil, der er skabt til sportslige præstationer. Motoren nærmest tøver, når man træder på speederen, men det er nok mest en illusion, for bilen kan nå 100 km/t. på bare fem sekunder, hvis man træder til.

Motor mener

Rolls-Royce bygger biler, der skal være komfortable, men ikke lynhurtige. Affjedring, motorgang og sæder er derfor milevidt fra de hurtige tyske biler. Det kan man sagtens vænne sig til.

Men det gør man ikke gerne. I stedet lader man bilen cruise af sted på royal vis. Ved 1.600 omdrejninger yder motoren sit maksimale moment, og det meste af tiden kører motoren noget langsommere.

Læs også: Om Aston Martin DBS Superleggera - en brutal gentleman

Rolls-Royce benytter sig ikke af omdrejningstæller. I stedet anvendes et instrument, der viser, hvor mange procent man stadig har tilbage af motorens maksimale kræfter. Og der peger nålen almindeligvis på noget der ligner 80 procent. Selv på motorvej er der over 50 procent tilbage. Tankevækkende!

Styretøjet er meget letgående, og nogle vil muligvis savne respons fra dækkene. Men det er ikke det, det handler om i en Rolls, og efter kort tid lærer man i stedet at nyde bilens meget komfortable affjedring og dens fremragende sæder.

Rolls-Royce Dawn har taget nede

Der er fin plads til fire i Rolls-Royce Dawn. Kalechen kan slås tilbage på 20 sekunder ved 40 km/t.

Sjove døre

Kabinen er usædvanlig flot polstret, og ifølge Rolls-Royce er skindet til sæder og døre udvalgt fra køer, der har levet så højt oppe i bjergene, at der ikke er insekter. Dermed er der ikke risiko for at finde små insektbid i læderet.

Alle materialer er yderst flot forarbejdet, og man har en fornemmelse af at sidde i en særlig bil.

Kalechen er elektrisk betjent og er af stof i flere lag. Den kan åbnes på 20 sekunder, og det kan ske ved hastigheder op til 40 km/t. Trods de mange lag i taget er Dawn alligevel den mest støjende Rolls-Royce, man kan købe, da alle andre udgaver har fast tag, der bedre beskytter mod larm fra omgivelserne.

Ny bil? Find den rigtige for dig med guiden på FDM biler.dk

Ind- og udstigningen foregår ret ubesværet takket være sidedørene, der er hængslet bagtil. Det giver også en god udstigning fra bagsædet.

Der er god plads til fire voksne, og skulle man være typen, der bærer hat det meste af tiden, er det rart at vide, at der også er ret god loftshøjde, når taget er på.

Flere foto og data

Rolls-Royce Dawn

Drophead Coupé (Benzin)
Rolls-Royce Dawn forfra

Fordele

Komfort / Plads / Motor

Ulemper

Pris / Miljøbelastning / Ikke tre års garanti

Pris

6.500.000 kr.

Maks. effekt

571 hk