Logo

Audi A1 - sport og godt

Tests

Prøvekørsel

5. november 2018

Fronten på den nye Audi A1 har fået den store typiske grill, der går igen i alle de nye modeller. Forlygterne er altid af LED-typen, men man skal tilkøbe matrix-funktionen.

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Audi A1 er kommet i en helt ny generation, som nu også tilbyder al den teknik, vi kender fra de større modeller. Den lille bils kompakte køreglæde er heldigvis bevaret.

TANNISBY Efteråret byder på mange nyheder fra Audi. En af dem der denne nye A1 Sportback, der er blevet opdateret med hensyn til teknik og design. Længden er lige krøbet op over fire meter, men ellers er den nye Audi A1 holdt i samme kompakte mål som før. I hvert fald udvendigt.

Motor mener

Den nye Audi A1 Sportback er en fornøjelse at køre. Den henvender sig til dem, der ikke har de store pladsbehov, men som i stedet lægger vægt på en bil, hvor fører og bil hurtigt bliver ét. Kvaliteten af kabinen er forbedret mærkbart, og de nye motorer giver en god kørekomfort.

Indvendigt er der kommet lidt bedre plads ved både for- og bagsæder, og bagagerummet er øget med 65 liter til nu 335 liter. Der er dermed sket en bedre pladsudnyttelse.

Læs også: Motors test af VW Polo

På tekniksiden er der sket også store forbedringer, og A1 fås nu med udstyr, som man ellers skulle op i de større modeller for at opleve. Det er bl.a. en stor skærm i midten, mulighed for et digitalt instrumenthus og ikke mindst sikkerhedssystemerne er udvidet.

Nødbremsen bremser nu for både biler, fodgængere og cyklister, og da vi testede den, oplevede vi et meget effektivt system. Den radar, der benyttes her, anvendes også til den adaptive fartpilot, der derved virker fra 0 km/t. (i biler med s tronic-dobbeltkoblingsgearkasse) til 200 km/t.

Audi A1 kabine

Førerpladsen er virkelig blevet vellykket. Skærmen er nu fint integreret i midten af instrumentbordet, og materialerne er generelt kommet op på et højt kvalitetsniveau.

Nye motornavne

Under motorhjelmen finder man nu kun benzinmotorer, og den mindste er den trecylindrede 1.0-liters motor med 115 hk, der nu hedder 30 TFSI. En firecylindret 1.5’er fås med enten 150 hk i 35 TFSI eller 200 hk i 40 TFSI.

Man kan vælge mellem en sekstrins manuel gearkasse eller den virkelig fine dobbeltkoblingsgearkasse, s tronic. Den bør man helt klart vælge, da den tilfører bilen en ekstra stor køreglæde.

Overvejer du ny bil? Prøv guiden på FDM biler.dk og find den rigtige

Det samme kan man sige om det digitale instrumenthus, der er hentet fra de større Audi-modeller. Det øger muligheden for at vælge de informationer, man gerne vil have, og kører man med et fabriksmonteret navigationsanlæg, kan selve kortet vises i instrumenthuset. Alternativt ser man det på den store trykskærm, der nu er fint integreret i instrumentbordet.

Som en del af den nye A1 indfører Audi en stor grad af personalisering. Bilen kan fås i 10 farver, der kan kombineres med to kontrastfarver af taget. Derudover er der et hav af udstyrsdetaljer, hvoraf nogle er samlet i udstyrspakker, så man er sikker på at få en bil, der ser harmonisk ud.

Den nye Audi A1 er allerede klar til bestilling, men vil man kende priserne inden køb, må man vente lidt endnu.

Flere foto og data

Audi A1 Sportback

30 TFSI (Benzin)
Audi A1 bagfra

Fordele

Køreglæde / Førerplads / Sikkerhed

Ulemper

Bagsædeplads / Ikke tre års garanti

Pris

0 kr.

Maks. effekt

116 hk