En milliard euro – små syv en halv milliard kroner – er mange penge. Ikke desto mindre skal Mercedes-Benz have ofret så meget på opfriskningen af den fire år gamle E-klasse.
Ikke at det ses. Synligste ændringer de nye for- og baglygter samt strammere linjer langs siderne på bekostning af de markerede bagskærme.
Desuden fås Mercedes E-klassen nu med to frontdesigns – det klassiske med stjerne på motorhjelmen er standard, mens Avantgarde-udgaven har en mere sporty front med stjerne i kølergrillen.
11 nye hjælpemidler
Men under huden har Mercedes E-klasse fået ikke færre end 11 nye eller forbedrede hjælpemidler og sikkerhedssystemer. For eksempel kan den aktive bremseassistent nu også advare mod og hjælpe med at bremse op for tværgående trafik og fodgængere.Ifølge Mercedes ville antallet af ulykker i vejkryds falde med 27 procent, hvis alle biler havde systemet. Alene i Tyskland er det 20.000 færre ulykker årligt.
Desuden er den aktive fartpilot, som automatisk holder afstand, udvidet med en styrehjælper, der korrigerer styreudslaget, hvis du ikke holder sporet eller overser en let kurve.
Begge dele indgår sammen med blandt andet blindvinkel-overvågning og automatisk nødbremse i Førerassistent Plus-udstyrspakken, som desværre koster 55.260 kroner ekstra – de to tredjedele går direkte i statskassen.Køre- og nærlys med LED-teknologi er nu standard, og som ekstraudstyr fås adaptivt LED-fjernlys, som automatisk kompenserer for modgående trafik og fodgængere, men kun i den del af lyskeglen, hvor det er nødvendigt. I praksis betyder det, at du altid kan køre med langt lys om natten uden at blænde.
Luksus i miljøklasse A
Under motorhjelmen er den største nyhed den firecylindrede 2.0-liters turbomotor med 211 hk i E 250. Takket være blandt andet en avanceret indsprøjtning er den prestigeklassens eneste benzinbil i miljøklasse A; snitforbruget opgives til 17,2 km/l og CO2-udslippet til 135 g/km. Samtidig klarer den 0-100 km/t. på 7,4 sek. og 243 km/t. på toppen.En anden nyhed er E 400 med en 3.0-liters benzin-V6 med kompressor, der fylder hullet mellem E 350 og den ottecylindrede E 500.
Desuden fås topmodellen E 63 AMG nu med firehjulstræk samt en S-pakke, der giver den 5.5-liters V8 med to turboladere 585 hk i stedet for basismodellens 557 – så kan den med 0-100 km/t. på blot 3,6 sekunder give de fleste Ferrarier baghjul.
Velkørende og kultiveret
Alt efter version, smag og tegnebog fås E-klassen med fem forskellige undervognsopsætninger, og da de er meget forskellige, gælder det om at vælge den rigtige.
Standard-afstemningen vil dog række for de fleste. Den gør ikke E-klassen til et under af køredynamik, men styretøj og kørefornemmelse er dog blevet en tand skarpere end før.
Komforten er stadig af meget høj klasse, og nu som før er E-klassen velkørende, rummelig og komfortabel på meget højt niveau.
Den reviderede Mercedes E-klasse introduceres midt i april, og priserne er stort set de samme som før – en stationcar koster fra godt 56.000 kr. ekstra.