
Det virker, som om Toyota har fortrudt navneskiftet fra populære Corolla til den mere anonyme Auris. I hvert fald blev Corolla-navnet fremhævet flere gange under præsentationen af den nye generation af Toyota Auris – ikke mindst det faktum, at Corolla med sine 39 mio. solgte biler er verdens mest producerede bil.
Sjælen fra den gode, gamle Corolla har da tydeligvis også været i tankerne, da den nye Auris skulle konstrueres. Indvendigt er designet gjort jordnært, i maskinrummet er motorerne traditionelle, og på den biltekniske side er der næsten ingen nyskabelser.
Kun det faktum, at Auris også kommer som hybrid, bringer bilen helt i front på miljøsiden.
10.000 kr. billigere end VW Golf

I den kamp får Toyota Auris det svært. Det ved den danske importør, og de har derfor valgt at lægge ud med en meget aggressiv pris på bare 194.000 kr. for den billigste udgave.
Det er samme pris som billigste Kia Ceed, men Auris kommer i så fald uden radio og aircondition. Det skal tilkøbes for 25.000 kroner i en pluspakke, og så lander startprisen på 219.000 kroner – eller bare 10.000 kr. mindre end en tilsvarende VW Golf. Det bliver hårdt!
Generelt er priserne på den nye Auris ellers sænket med op til 35.000 kroner i forhold til den gamle udgave. Hybridudgaven fås nu fra 294.000 kroner, hvilket er en attraktiv pris for en bil i denne klasse, når man tænker på, at hybridudgaven har automatgear, og at den kan køre 26,3 km pr. liter.
Fem motorvarianter i Toyota Auris

1.6-liters benzinmotoren gør det udmærket, men man kunne godt bruge lidt mere bundtræk ved overhalinger, hvor man må skifte hyppigt i den ellers velfungerende sekstrins gearkasse.
Bundtræk finder man til gengæld en del af i den store dieselmotor, der koster 284.000 kr. i en veludstyret udgave. Den er i øvrigt eneste udgave med stop/start-system, og netop den motor hæver køreoplevelsen markant, og bringer Auris på omgangshøjde med konkurrenterne. Automatgear fås til 1.4-diesel og 1.6-benzin.
Spændende hybridudgave

Man skal dog lige vænne sig til, at motoromdrejningstallet ikke slavisk følger hastigheden, idet det tilknyttede planetgear kontinuerligt ændrer udvekslingsforholdet.
Men samlet set virker hybridteknikken fint, og der er ingen tvivl om, at Toyota i dag står stærkt med sine hybrider, der både er blevet yderst velkørende og fornuftigt prissat.
Længere og lavere Toyota Auris
I forhold til den gamle Auris er længden øget med tre cm, mens højden er reduceret med over fem cm.
Akselafstanden er bevaret på 2,6 meter, men pladsforholdene er fine, og særligt ved bagsædet føles Auris stor – ikke mindst takket være det næsten helt plane gulv foran bagsædet.
Bagagerummet er øget til 360 liter – også i hybridudgaven, idet batterierne nu er placeret under bagsædet. Vægten af bilen er mindsket med ca. 50 kg, og takket være en ændret geometri, er hele bilen sænket 10 mm til gavn for et lavere tyngdepunkt.
Den nye udgave kommer med to forskellige bagakselkonstruktioner, så de mindste motorer har en klassisk torsionsaksel, mens de større kører med multilink baghjulsophæng. Vi har kun prøvet den sidstnævnte løsning, så det er endnu for tidligt at udtale sig om forskellen.
Generelt er det vores klare opfattelse, at køredynamikken mest af alt er afstemt til komfort. Ved frisk kørsel gennem sving og kurver mærker man, at køredynamikken halter bag flere af konkurrenterne.
Udstyr i pakker
Modelprogrammet er skruet sammen, så man skal købe færdige udstyrsvarianter, modsat flere konkurrenter, hvor man kan tilkøbe udstyr i „løs vægt”. Hos Toyota hedder det således T1, T2 og T3, dog med den krølle på, at hvert trin også findes i en plus-udgave med yderligere udstyr.
Man skal f.eks. op i T2+ for at få fartpilot og elruder i bagdørene, mens det udmærkede Toyota Touch med bl.a. bluetooth og bakkamera er standard fra T2.
Femstjernet sikkerhed i Toyota Auris
Ingen udgaver kan fås med f.eks. automatisk nødbremse-system, fartpilot der selv holder afstand, eller blot et system, der kan advare, hvis man kører for tæt på de forankørende.
På det område har Toyota skruet markant ned for ambitionerne, og overlader dermed konkurrenterne til de kunder, der søger en ny bil med et højt aktivt sikkerhedsniveau.
Sikkerhedsniveauet er dog ikke ringe, og alle udgaver har en sikkerhedspakke, der bl.a. inkluderer ESC og syv airbags. Toyota forventer selv, at Auris får fem stjerner af Euro NCAP, når den testes næste år som en af de første under de nye 2013-regler.