Motor mener: Bagagerumsstørrelsen og manglen på mulighed for anhængertræk er skønhedspletter på Toyota Auris HSD, som ellers kan gøre hybridteknikken tilgængelig for alle.
Hvor Toyota Prius har været en bil for miljøentusiaster, så kan Toyota Auris HSD (Hybrid Synergy Drive) blive hybridbilen for almindelige bilkøbere, der ønsker en mere miljøvenlig bil.
Prisen er ikke forhandlet færdigt, men ventes at være omkring 330.000 kr., hvilket vil gøre den over 60.000 kr. billigere end Prius. Og med forventede lavere udgifter til service, brændstofforbrug og ejerafgift, kan Toyota Auris HSD vise sig at koste stort set det samme at eje som en almindelig Auris.
Den første prøvetur ved Barcelona afslørede en velkørende bil. Under kraftig acceleration stiger støjniveauet på grund af det trinløse automatgear, men så vænner man sig til at accelerere mindre kraftigt, hvilket samtidig giver en bedre brændstoføkonomi.
Toyota Auris HSD virker meget støjsvag ved konstant hastighed på motorvejen samt ved landevejs- og bykørsel. Når hastigheden er under 50 km/t, kører man ofte kun ved eldrift, hvilket gør kørslen meget tyst. På et fuldt opladet batteri kan man dog kun køre op til to kilometer på ren el.
Testbilen var desværre udstyret med 17”-alufælge, hvilket kan være årsagen til at undervognen føltes lidt hård på ujævne veje. Når Auris HSD introduceres til september i Danmark vil den heldigvis blive solgt med 15”-fælge.
Brændstoføkonomien er bilens salgsargument, her opgives 26,3 km/l som i Prius, og da brændstoffet er benzin, betyder det et lavt officielt CO2-udslip på 89 g/km. Den indbyggede økonomimåler viste 25 km/l under vores prøvekørsel, der bestod af både køkørsel, motorvej og bykørsel. Men det kræver opmærksomhed og disciplin fra chaufføren, hvis man skal køre så langt på literen.
Det, som man med hybridteknologien vinder i form af bedre brændstoføkonomi, koster på andre områder. Dels er anskaffelsesprisen højere end konventionelle benzin og dieselvarianter, dels fylder batteriet mere i bagagerummet, så der kun er 279 liter til bagagen.
Men det som kunne være den største anke for hr. og fru Danmark er mere lavpraktisk: man kan ikke få monteret et anhængertræk. Årsagen er, at Toyota vil have bilen til at gå så langt på literen som muligt, og det vil koste for meget på forbruget, hvis den skulle være dimensioneret til at trække en trailer.
Auris er den første hybridbil, der virker som en almindelig bil. Og med over to millioner solgte hybridbiler bør man ikke være teknologiforskrækket over for teknologien.
Det har tvært imod vist sig, at omkostningerne ved at holde Prius kørende har været lavere end andre biler i samme størrelse, og Toyotas udgifter til garantisager har været fire gange lavere end for den bundsolide og nu udgåede Corolla.
Auris HSD har kridtet banen op og kan være den første hybridbil, der får et reelt folkeligt gennembrud.