Motor mener:
Teknisk er den nye Avensis et stort fremskridt, men designet er ikke forbedret i samme grad.
Årets første helt store nyhed kommer fra Toyota, som netop har lanceret tredje generation af den populære Avensis. Alt er fornyet, og særligt bredden og længden er øget markant, så pladsforholdene i bilen føles en del større end før.
Avensis kommer i to karrosserivarianter – firedørs sedan og femdørs stationcar, og dermed er det et farvel til udgaven med den store bagklap.

Næsten endnu bedre ser det ud i den mindste version. Det er en 1.6er, som man tidligere havde undladt at tage til Danmark på grund af dens lave effekt. Nu er effekten øget til 132 hk – en ydelse man for få år siden måtte op i en toliters udgave for at opnå – og dermed er også denne version med i det danske program.
Vi har allerede prøvet den lille 1.6er, og den kører helt fantastisk. Vores tip er derfor: Vælg 1.6eren, og opgrader eventuelt med lidt mere udstyr.

Men det findes, og også her er der nyheder. 1.8 og 2.0 kan fås med et nyudviklet trinløst gear af CVT-typen. Også på dieselsiden er det nu muligt at få automatgear. Dermed kan Avensis meget vel finde vej til taxi-markedet.
Vores prøvekørsel af bilen gav et usædvanligt positivt indtryk. Toyota har arbejdet hårdt med at hæve luksus-fornemmelsen, og man fornemmer faktisk en del Lexus over bilen. Lexus er Toyotas luksus-mærke, som i sin tid blev lanceret som en løftestang for Toyota. Og det er altså den strategi, der nu bærer frugt.

Avensis fås i alt i fire forskellige udstyrsversioner, T1-T4, og er allerede i landet til priser fra 328.000 kr. Merprisen for stationcar er 16.000 kr. Merprisen for automatgear er 25.000 kr. til 1.8 og 2.0 og 35.000 kr. til 2.0 D-4D.