Toyota Avensis - flere kræfter, mindre CO2

Den nye Avensis byder på mere kraft fra mindre motorer og en luksusfornemmelse på Lexus-niveau.

Toyota Avensis
Forpremiere

Motor mener:
Teknisk er den nye Avensis et stort fremskridt, men designet er ikke forbedret i samme grad.

Årets første helt store nyhed kommer fra Toyota, som netop har lanceret tredje generation af den populære Avensis. Alt er fornyet, og særligt bredden og længden er øget markant, så pladsforholdene i bilen føles en del større end før.

Avensis kommer i to karrosserivarianter – firedørs sedan og femdørs stationcar, og dermed er det et farvel til udgaven med den store bagklap.

Stationcarudgaven er traditionelt den mest populære Avensis. Designet er ikke specielt udfordrende, men den nye Avensis er let og behagelig at køre.
Stationcarudgaven er traditionelt den mest populære Avensis. Designet er ikke specielt udfordrende, men den nye Avensis er let og behagelig at køre.
Motorprogrammet fortsætter med den fornyelse, Toyota nyligt har introduceret med den lille IQ. Det handler om en helt ny teknik, hvor ventilernes åbningstider og løftehøjde er gjort variabel og afhængig af motorens omdrejningstal og belastning. Det giver fordele i form af mindsket forbrug, mindre forurening og ikke mindst mere effekt. Helt konkret ses det i motorernes præstationer, hvor f.eks. 1.8eren nu yder 147 hk mod 129 i den gamle version.

Næsten endnu bedre ser det ud i den mindste version. Det er en 1.6er, som man tidligere havde undladt at tage til Danmark på grund af dens lave effekt. Nu er effekten øget til 132 hk – en ydelse man for få år siden måtte op i en toliters udgave for at opnå – og dermed er også denne version med i det danske program.

Vi har allerede prøvet den lille 1.6er, og den kører helt fantastisk. Vores tip er derfor: Vælg 1.6eren, og opgrader eventuelt med lidt mere udstyr.

Instrumentbordets oplevede kvalitet er høj  bilen føles næsten som en Lexus i detaljerne.
Instrumentbordets oplevede kvalitet er høj bilen føles næsten som en Lexus i detaljerne.
I forbindelse med introduktionen af de nye motorer, er alle versioner også blevet udstyret med en sekstrins manuel gearkasse. Og her kan man virkelig tale om forbedringer. Den har et så velfungerende gearskifte og dertil hørende lækker koblingsbetjening, at man næsten ikke savner automatgear.

Men det findes, og også her er der nyheder. 1.8 og 2.0 kan fås med et nyudviklet trinløst gear af CVT-typen. Også på dieselsiden er det nu muligt at få automatgear. Dermed kan Avensis meget vel finde vej til taxi-markedet.

Vores prøvekørsel af bilen gav et usædvanligt positivt indtryk. Toyota har arbejdet hårdt med at hæve luksus-fornemmelsen, og man fornemmer faktisk en del Lexus over bilen. Lexus er Toyotas luksus-mærke, som i sin tid blev lanceret som en løftestang for Toyota. Og det er altså den strategi, der nu bærer frugt.

Bagagerummet i stationcaren er enormt og kan let udvides ved at lægge ryglænet ned. Sedanen rummer 509 liter, stationcaren 543 liter.
Bagagerummet i stationcaren er enormt og kan let udvides ved at lægge ryglænet ned. Sedanen rummer 509 liter, stationcaren 543 liter.
Generelt er udstyret rigtig flot – der er komplet sikkerhedsudstyr i alle modeller, og aircondition, varme i sæderne og stort stereoanlæg indgår også i prisen. Men vil man have mere af det gode, kan Avensis nu også fås med udstyr, man før skulle op i de helt store modeller for at finde. Fartpilot, der selv holder afstand og vognbaneovervågning, der selv korrigerer, hvis man er på vej ud over de hvide kantstriber er blot to eksempler på nyhederne.

Avensis fås i alt i fire forskellige udstyrsversioner, T1-T4, og er allerede i landet til priser fra 328.000 kr. Merprisen for stationcar er 16.000 kr. Merprisen for automatgear er 25.000 kr. til 1.8 og 2.0 og 35.000 kr. til 2.0 D-4D.