Toyota C-HR - hybridbil med former

C-HR er en spændende crossover med sjove former, interessant interiør og avanceret teknik. Motor har prøvet den nye spasmager fra Toyota.

Toyota C-HR.
Forpremiere

Det er noget af en oplevelse der venter, når man sætter sig bag rattet af en C-HR. Den store skærm er standard i alle udgaver og indeholder bl.a. navigationsanlæg. Materialerne er lækre og funktionen er fin. Foto: Simon Hamelius
Det er noget af en oplevelse der venter, når man sætter sig bag rattet af en C-HR. Den store skærm er standard i alle udgaver og indeholder bl.a. navigationsanlæg. Materialerne er lækre og funktionen er fin. Foto: Simon Hamelius
Motor mener: Det er herligt, at Toyota tør prøve noget nyt, og at sikkerhed og miljø er i fokus. Men vildt design bør ikke gå ud over basale kvaliteter som godt udsyn og nem døråbning.

Nu sker der for alvor noget med Toyota. Mens mange af de hidtidige modeller ikke ligefrem kunne prale med et opsigtsvækkende design, sender den nye C-HR det japanske bilmærke ud på noget af en forvandlingsrejse. Det er sjældent, at vi ser nye biler, der i den grad skaber nye normer.

Trods de iøjefaldende former skal den nye C-HR ikke være en nichebil. Toyota venter således, at det bliver de bedst sælgende Toyota-modeller i i både Danmark og Europa.

LÆS OGSÅ: Vild med anderledes design? Læs også testen af Nissan Juke

2.	Der er overraskende god bagsædeplads. Både knæ og hoved finder plads hos selv store personer, men udsynet er godt nok begrænset.
2. Der er overraskende god bagsædeplads. Både knæ og hoved finder plads hos selv store personer, men udsynet er godt nok begrænset.
C-HR står for Coupé-High Rider, og det coupélignende ydre er primært skabt ved at lade tagets linjer følge den buede rudekant langs sidedørene. Men det er i virkelighed noget af en illusion, for i virkeligheden har bilen fire sidedøre og overraskende god plads ved bagsædet.

Hybrid og turbo

Det er ikke kun designet, der sætter nye standarder. Også på tekniksiden har Toyota bevæget sig væk fra traditionerne. Man kan således ikke få en dieseludgave af C-HR, i stedet er der valg mellem en 1.2-liters benzinmotor med turbo og en hybridudgave, der har arvet teknikken fra den nye Prius.

3.	Forlygterne er som standard af halogen-typen, men LED-lygter som disse fås som ekstraudstyr.
3. Forlygterne er som standard af halogen-typen, men LED-lygter som disse fås som ekstraudstyr.
Begge udgaver fungerer rigtig godt og giver fin dynamik til bilen. Billigste udgave er forsynet med en ret præcis manuel sekstrins gearkasse, mens de øvrige udgaver har et trinløst CVT-automatgear. I 1.2eren fungerer det hæderligt, men her mærker man stadig geartypens begrænsninger med en tendens til ofte at bringe motoren op i omdrejninger, når man accelererer.

LÆS OGSÅ: Toyotas topøkonomiske hybridbil Prius er kommet i en ny udgave. Læs stortesten

I hybrid-udgaven er der kommet flot styr på gearkassens skiftemønster, og den kører derfor rigtig godt. Det er også her, vi finder den bedste benzinøkonomi.

Høj sikkerhed

Bagtil er dørhåndtagene gemt godt væk i toppen af døren. Mere smart end praktisk.
Bagtil er dørhåndtagene gemt godt væk i toppen af døren. Mere smart end praktisk.
Alle udgaver af C-HR har et flot sikkerhedsniveau. En avanceret automatisk nødbremse, der bremser for både biler og fodgængere, er med på listen over standardudstyr.

Listen omfatter desuden en adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler, skiltegenkendelse, automatisk op- og nedblænding samt en linjevogter, der brokker sig, hvis man er på vej ud over vejbanens kantlinjer.

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem hybriderne BMW i3 REX og VW Golf GTE 

Toyota C-HR skal nok skille sig ud fra mængden.
Toyota C-HR skal nok skille sig ud fra mængden.
Oplevelsen af bilens kvalitetsniveau giver indtryk af en velbygget bil med lækre materialer, moderne teknik og en god indretning. Udsynet skråt bagud er hæmmet af de enorme C-stolper, og de dæmper også lysindfaldet, og det er næppe alle, der kan leve med det. Men kan man det, venter en køreoplevelse af de gode.

Interessante priser

6.	Den bølgende form af listen på toppen af instrumentbordet giver bilen kant men er samtidig i et opsigtsvækkende lækkert materiale.
6. Den bølgende form af listen på toppen af instrumentbordet giver bilen kant men er samtidig i et opsigtsvækkende lækkert materiale.
Den seneste reduktion af afgifterne har gjort det muligt at lancere Toyota C-HR til en pris på 294.000 kroner, og det er godt gået – udstyrsmængden taget i betragtning. Til den pris får man en 1.2 med manuelt gear i udstyrsniveauet C-ENTER.

Alle udstyrsniveauerne er opbygget med et ’C’ forrest, og de hedder således C-ENTER, C-ULT og C-HIC.

Billigste hybridudgave er C-ENTER til 325.000 kr. mens dyreste udgave er en C-HIC til næsten 370.000 kroner.