Toyota GT 86 - sjov japaner

GT 86 skal genoptage Toyotas stolte tradition med sportsvogne, der er konstrueret så tilpas simpelt, at prisen undgår at nå stjernerne. Den kommer først til sommer, men Motor har allerede kørt den.

Forpremiere

AE 86 er Toyotas nyeste sportsvogn, og en af de biler, der fremover skal være med til at genskabe køreglæden hos det japanske mærke. Baghjulstræk og en glad boksermotor er en del af opskriften.
AE 86 er Toyotas nyeste sportsvogn, og en af de biler, der fremover skal være med til at genskabe køreglæden hos det japanske mærke. Baghjulstræk og en glad boksermotor er en del af opskriften.
Motor mener: Toyota GT 86 er overraskende sjov at køre og er en oplagt kommende klassiker.

Udviklingen af sportslige biler har de seneste år været ét stort kapløb bilfabrikkerne imellem: Hvem kan lave den mest avancerede bil? Firehjulstræk, turbomotorer, elektroniske hjælpesystemer og motorydelser, der gør hele bilen til en lille formel-1 racer, har hørt til dagens orden.

Den udvikling har været sjov at følge, men hånden på hjertet, så er der ikke mange, der nogensinde har gjort sig forhåbninger om at kunne købe disse biler, der i Danmark har kostet mellem 1 og 2 mio. kroner.

Det er den udvikling Toyota har villet modarbejde med GT 86. Den skal følge op på tidligere tiders succes med sportsvogne, der har været sjove at køre, men hvor teknologien ikke er langt fra den, vi kender fra almindelige biler.

Det er bl.a. Toyota MR-2, Toyota Supra og længere tilbage Toyota AE86, der har været i tankerne, og det er de endnu mere ikoniske biler som Toyota 2000GT og Toyota S800, der har lagt grund til designet.

Den nye bil er udviklet i et samarbejde mellem Toyota og Subaru, og den bygges i to versioner på Subarus fabrik i Japan. Hos Toyota hedder den GT 86 (en hilsen til både 2000GT og AE86), og Subaru kalder den BRZ. De er teknisk set helt identiske, men har hver sin front.

Toyota GT 86 er teknisk set identisk med Subaru BZR, som også kommer til Danmark. Man skal næsten have de to biler side om side for at se forskellene.
Toyota GT 86 er teknisk set identisk med Subaru BZR, som også kommer til Danmark. Man skal næsten have de to biler side om side for at se forskellene.
Designet er Toyotas, mens boksermotoren er udviklet af Subaru, dog med Toyotas indsprøjtningssystem ved hver cylinder. Den er på to liter og yder 200 hk og er enten kombineret med en manuel sekstrins gearkasse eller en automatgearkasse, der er hentet fra Lexus IS.

I alle tilfælde trækker bilen på baghjulene, og der er differentialespær og elektronisk antiudskridningssystem, der kan indstilles i tre niveauer, alt efter førerens behov for at kunne skride ud med baghjulene.

Motor har som eneste danske medie prøvet GT 86, og det var en yderst overraskende oplevelse. Vi havde ventet en noget livlig bagende og en hidsig bil, men der skød vi forbi.

Både det manuelle og det automatiske gearskifte fungerer godt. Under motorhjelmen ligger en fantastisk boksermotor, som Subaru har en del af æren for. Den vigtige sound er vellykket  bilen lyder godt!
Både det manuelle og det automatiske gearskifte fungerer godt. Under motorhjelmen ligger en fantastisk boksermotor, som Subaru har en del af æren for. Den vigtige sound er vellykket bilen lyder godt!
GT 86 virkede i stedet yderst stabil, og selv på en regnvåd racerbane kunne vi uden problemer dosere gassen så tilpas, at alle sving blev gennemkørt optimalt. Vægten er da også fordelt med 53 procent fortil og 47 bag, og det er en del af forklaringen på den gode oplevelse.

En anden er bilens lave tyngdepunkt, der er opnået dels gennem boksermotorens flade opbygning, dels ved at flytte transmissionen længere ned mod vejbanen end normalt. Tilsammen giver det et meget vellykket resultat.

Vi kørte en udgave med automatgear, og også det fungerede overraskende godt. Gearskiftene foretages via skiftegreb bag rattet, og de foregår lynhurtigt og smidigt. Den kombination er uden tvivl min favorit!

Toyotas øverste chef, Mr. Toyoda har med sin interesse for motorsport været med i udviklingen af bilen. Han fortalte Motor om dengang, da folk pakkede fire racerhjul i deres Toyota AE86 og kørte til ræs i weekenden.

Indvendigt er der ikke gjort meget for at skabe en høj komfort. Målet er en simpel, men glad oplevelse, og det er lykkedes.
Indvendigt er der ikke gjort meget for at skabe en høj komfort. Målet er en simpel, men glad oplevelse, og det er lykkedes.
Det er den oplevelse, han nu vil kunne give almindelige mennesker, og bl.a. derfor er bilens bagagerum udformet, så man kan lægge bagsædet ned og få plads til fire hjul og en værktøjskasse. En sjov tanke, men næppe en ide, mr. Toyoda har afstemt med Toyotas sikkerhedsafdeling, for det går da helt galt, hvis man blandes ind i en kollision på vej til racerbanen, og hjul og værktøj kommer flyvende gennem bilen.

I stedet skulle man nok have droppet bagsædet, der på ingen måde kan rumme andet end benløse fugle og så have opdelt kabine og bagagerum i to dele – en ide, vi giver til både Mr. Toyoda og Toyota kvit og frit.

Toyota GT 86 præsenteres officielt i Europa ved Geneve-udstillingen i marts, og kommer til Danmark til sommer.

Prisen er endnu ikke kendt, men kan formentlig holdes nede under 500.000 kroner. Stadig mange penge, men alligevel et pænt stykke under det vi ellers ser for sportsvogne. På den måde må missionen siges at være fuldendt.