
Udviklingen af sportslige biler har de seneste år været ét stort kapløb bilfabrikkerne imellem: Hvem kan lave den mest avancerede bil? Firehjulstræk, turbomotorer, elektroniske hjælpesystemer og motorydelser, der gør hele bilen til en lille formel-1 racer, har hørt til dagens orden.
Den udvikling har været sjov at følge, men hånden på hjertet, så er der ikke mange, der nogensinde har gjort sig forhåbninger om at kunne købe disse biler, der i Danmark har kostet mellem 1 og 2 mio. kroner.
Det er den udvikling Toyota har villet modarbejde med GT 86. Den skal følge op på tidligere tiders succes med sportsvogne, der har været sjove at køre, men hvor teknologien ikke er langt fra den, vi kender fra almindelige biler.
Det er bl.a. Toyota MR-2, Toyota Supra og længere tilbage Toyota AE86, der har været i tankerne, og det er de endnu mere ikoniske biler som Toyota 2000GT og Toyota S800, der har lagt grund til designet.
Den nye bil er udviklet i et samarbejde mellem Toyota og Subaru, og den bygges i to versioner på Subarus fabrik i Japan. Hos Toyota hedder den GT 86 (en hilsen til både 2000GT og AE86), og Subaru kalder den BRZ. De er teknisk set helt identiske, men har hver sin front.

I alle tilfælde trækker bilen på baghjulene, og der er differentialespær og elektronisk antiudskridningssystem, der kan indstilles i tre niveauer, alt efter førerens behov for at kunne skride ud med baghjulene.
Motor har som eneste danske medie prøvet GT 86, og det var en yderst overraskende oplevelse. Vi havde ventet en noget livlig bagende og en hidsig bil, men der skød vi forbi.

En anden er bilens lave tyngdepunkt, der er opnået dels gennem boksermotorens flade opbygning, dels ved at flytte transmissionen længere ned mod vejbanen end normalt. Tilsammen giver det et meget vellykket resultat.
Vi kørte en udgave med automatgear, og også det fungerede overraskende godt. Gearskiftene foretages via skiftegreb bag rattet, og de foregår lynhurtigt og smidigt. Den kombination er uden tvivl min favorit!
Toyotas øverste chef, Mr. Toyoda har med sin interesse for motorsport været med i udviklingen af bilen. Han fortalte Motor om dengang, da folk pakkede fire racerhjul i deres Toyota AE86 og kørte til ræs i weekenden.

I stedet skulle man nok have droppet bagsædet, der på ingen måde kan rumme andet end benløse fugle og så have opdelt kabine og bagagerum i to dele – en ide, vi giver til både Mr. Toyoda og Toyota kvit og frit.
Toyota GT 86 præsenteres officielt i Europa ved Geneve-udstillingen i marts, og kommer til Danmark til sommer.
Prisen er endnu ikke kendt, men kan formentlig holdes nede under 500.000 kroner. Stadig mange penge, men alligevel et pænt stykke under det vi ellers ser for sportsvogne. På den måde må missionen siges at være fuldendt.