Toyota Prius - helt elektrisk i byen

Toyota Prius findes nu i en udgave med stort batteri, så hybridbilen kan køre 25 km på strøm. Danske afgifter gør dog miljøbilen for dyr til Danmark.

Toyota Prius Plug-In har et batteri med 4,4 kWh energi. Det tager halvanden time at lade op fra et almindeligt elstik.
Forpremiere

Toyota Prius Plug-In er netop lanceret i hele Den Europæiske Union  undtagen Danmark.
Toyota Prius Plug-In er netop lanceret i hele Den Europæiske Union undtagen Danmark.
Motor mener: Fin, velfungerende og kostbar blanding af benzin og el. En skam at afgiftssystemet spænder ben.

Hybridbilen Toyota Prius har fået et ordentligt skud elektriske væksthormoner. Ved at gøre batteriet meget større, montere et ladestik og pille lidt ved elektronikken er Toyota Prius i denne nye version rykket fra bare at være hybridbil til at være opladningshybrid.

Det betyder, at Toyota Prius Plug-In halvvejs er en elbil, da batteriet rækker til officielt 25 km benzinfri kørsel. Det er ikke helt galt i den virkelige verden. Ved Motors første kørsel i den serieproducerede version blev det til ca. 22 km i og omkring Toyota-byen Bruxelles.

Motors kørestil var realistisk, dog med aircondition koblet fra det meste af tiden. Kun en enkelt gang i den kørecyklus sprang benzinmotoren i gang i et halvt minut. En hurtig overhaling krævede flere kræfter, end elmotoren alene kunne magte. Det samme gælder, hvis man vil køre over ca. 85 km/t.

Mindre CO2 fra Toyota Prius Plug-In

18,1 km kørt på strøm og 2,9 km tilbage på batteriet. De officielle 25 kms rækkevidde er ikke helt hen i vejret.
18,1 km kørt på strøm og 2,9 km tilbage på batteriet. De officielle 25 kms rækkevidde er ikke helt hen i vejret.
De 20-25 km elektrisk kørsel vil dække manges daglige pendling, særligt hvis der er ladestik på arbejdspladsen.
Når batteriet næsten er tømt, fungerer Plug-In-versionen som en almindelig Prius med blanding af benzin- og elkørsel.

På grund af det store batteri har den nye udgave et endnu lavere CO2-tal end den almindelige ved hybridkørsel: 84 gram CO2 mod 89 gram. Når el- og benzinkørsel regnes sammen på den særlige EU-facon, får Prius Plug-In en imponerende benzinøkonomi: 47,6 km/l.

Toyota Prius Plug-In kører uden om Danmark

På grund af den meget høje registreringsafgift bliver miljøbilen så dyr, at Toyota på forhånd har opgivet at sælge den i Danmark. Men der findes en pris: 572.564 kr.

Toyota har gennem to år gennemført et stort testprogram over hele verden med prototyper. I forhold til dem er det lykkedes at halvere batterivægten og reducere volumenet, så bagagerummet reelt er lige så stort som i den almindelige Prius, og vægten kun er forøget med 55 kg.

Prius Plug-In har et batteri med 4,4 kWh energi, hvoraf de 60 procent er til førerens disposition.

Toyota Prius Plug-In har halvt så lang rækkevidde på strøm som Opel Ampera og Volvo V60 D6, men er også et sted mellem lidt og meget billigere. Hvad der er den „rigtige” strøm-rækkevidde, vil kundernes valg afgøre de kommende år.

Og måske vise det sig, at der både er plads til lidt billigere modeller med beskeden rækkevidde og dyrere version med længere aktionsradius.