
Hybridbilen Toyota Prius har fået et ordentligt skud elektriske væksthormoner. Ved at gøre batteriet meget større, montere et ladestik og pille lidt ved elektronikken er Toyota Prius i denne nye version rykket fra bare at være hybridbil til at være opladningshybrid.
Det betyder, at Toyota Prius Plug-In halvvejs er en elbil, da batteriet rækker til officielt 25 km benzinfri kørsel. Det er ikke helt galt i den virkelige verden. Ved Motors første kørsel i den serieproducerede version blev det til ca. 22 km i og omkring Toyota-byen Bruxelles.
Motors kørestil var realistisk, dog med aircondition koblet fra det meste af tiden. Kun en enkelt gang i den kørecyklus sprang benzinmotoren i gang i et halvt minut. En hurtig overhaling krævede flere kræfter, end elmotoren alene kunne magte. Det samme gælder, hvis man vil køre over ca. 85 km/t.
Mindre CO2 fra Toyota Prius Plug-In

Når batteriet næsten er tømt, fungerer Plug-In-versionen som en almindelig Prius med blanding af benzin- og elkørsel.
På grund af det store batteri har den nye udgave et endnu lavere CO2-tal end den almindelige ved hybridkørsel: 84 gram CO2 mod 89 gram. Når el- og benzinkørsel regnes sammen på den særlige EU-facon, får Prius Plug-In en imponerende benzinøkonomi: 47,6 km/l.
Toyota Prius Plug-In kører uden om Danmark
På grund af den meget høje registreringsafgift bliver miljøbilen så dyr, at Toyota på forhånd har opgivet at sælge den i Danmark. Men der findes en pris: 572.564 kr.
Toyota har gennem to år gennemført et stort testprogram over hele verden med prototyper. I forhold til dem er det lykkedes at halvere batterivægten og reducere volumenet, så bagagerummet reelt er lige så stort som i den almindelige Prius, og vægten kun er forøget med 55 kg.
Prius Plug-In har et batteri med 4,4 kWh energi, hvoraf de 60 procent er til førerens disposition.
Toyota Prius Plug-In har halvt så lang rækkevidde på strøm som Opel Ampera og Volvo V60 D6, men er også et sted mellem lidt og meget billigere. Hvad der er den „rigtige” strøm-rækkevidde, vil kundernes valg afgøre de kommende år.
Og måske vise det sig, at der både er plads til lidt billigere modeller med beskeden rækkevidde og dyrere version med længere aktionsradius.