Toyota Prius - hybridbilen 4.0

Der er kommet mere køreglæde, komfort og sikkerhed i den nye Prius, som imponerer med rekordlavt CO2-tal. Motor har som første danske medie kørt den.

Toyota Prius.
Forpremiere

Førerpladsen er spændende indrettet med god fralægningsplads og en god siddeposition. Det kunne Motors Søren W. Rasmussen som første dansker konstatere ved prøvekørslen i Tokyo. Foto: Toyota
Førerpladsen er spændende indrettet med god fralægningsplads og en god siddeposition. Det kunne Motors Søren W. Rasmussen som første dansker konstatere ved prøvekørslen i Tokyo. Foto: Toyota
Motor mener: Toyota har stædigt holdt fast i sin hybridteknik, og nu høstes frugten af 18 års udvikling. Den nye Prius imponerer i en grad, så alle vil kunne holde af hybridteknikken.

Toyota satser i høj grad på hybridbiler, hvor en benzinmotor arbejder sammen med en elmotor om at få bilen til at køre. Teknikken er nu blevet 18 år gammel, og det er dermed fjerde generation af Prius, Motor som det første danske magasin prøvekører i Tokyo.

Hybridteknikken er hermed helt på plads, og nu er det Toyotas ambition, at teknikken også skal være lækker, sikker og komfortabel. Og den nye Prius virker en klasse over den gamle; det er både, når man vurderer kvaliteten af selve kabinen, og når man mærker efter, mens man kører bilen.

 

 

LÆS OGSÅ: Motors test af Toyota Auris Hybrid

Det bliver let at genkende en Prius i nattebilledet med den sjove lodrette streg i baglygten.
Det bliver let at genkende en Prius i nattebilledet med den sjove lodrette streg i baglygten.
Toyota benytter fortsat en 1.8-liters benzinmotor af den simple slags uden turbolader som grundstamme i Prius, men både motor, gearkasse og styresystem er helt nyt. Motoren er koblet sammen med en elmotor via en sindrig CVT-gearkasse, der sørger for enten at overføre kræfter fra benzinmotoren, elmotoren eller dem begge på én gang.

Den løsning kastede før nogle ret heftige omdrejningstal af sig, men nu er det, som om der er kommet mere styr på gearkassen. Blandt andet har man indlagt kunstige gear i den ellers trinløse gearkasse, så man får en mere harmonisk sammenhæng mellem bilens acceleration og motorens omdrejningstal.

Der er rimelig plads ved bagsæd­et, og trods det skrånende tag er loftshøjden godkendt. Der er tre siddepladser ved bagsædet.
Der er rimelig plads ved bagsæd­et, og trods det skrånende tag er loftshøjden godkendt. Der er tre siddepladser ved bagsædet.
I det hele taget hører man ikke meget til motoren, for både bund, døre og ruder er bedre støjdæmpet, og det er en af fordelene ved den nye GA-C-platform, som Prius er den første bilmodel, der benytter.

Prius må trække op til 725 kg.

Miljøvenlig teknik

Sammen med den nye platform følger muligheden for at bestille Prius med avanceret sikkerhedsudstyr. Dels en aktiv fartpilot, dels en automatisk nødbremse, der kan bremse for både biler og fodgængere.

Prius er utrolig letkørt. Som alle hybridbiler er Prius udstyret med automatgear på omtrent samme måde som en elbil.
Prius er utrolig letkørt. Som alle hybridbiler er Prius udstyret med automatgear på omtrent samme måde som en elbil.
Systemet har også sensorer, der holder øje med trafikken i de blinde vinkler, ligesom bilen både kan advare og dreje på rattet, hvis den er på vej ud over vognbanens kantlinjer. Også forlygternes funktion styres af et kamera i forruden.

LÆS OGSÅ: Motors test af BMW i3 REX

Fordelen ved hybridsystemet er, at forureningen fra Prius sammenlignet med dieselbiler holdes på et relativt lavt niveau. Netop benzinmotoren uden turbolader og direkte indsprøjtning har en meget ren udstødningsgas, og det gør bilen velegnet i store byer, hvor man helst vil undgå partikler og NOx’er, som kendes fra dieselmotorer.

Den store bagklap åbner for et hæderligt bagagerum. Bagsæd­ets ryglæn kan skydes frem. Prius må trække op til 725 kg.
Den store bagklap åbner for et hæderligt bagagerum. Bagsæd­ets ryglæn kan skydes frem. Prius må trække op til 725 kg.
Da bilen i kraft af hybridteknikken kører langt på literen, bliver også CO2-udslippet så lavt, at det kan konkurrere med de bedste dieselbiler i samme klasse.

Toyota har netop offentliggjort det eksakte tal for benzinøkonomien, og det lander på 33,3 km pr. liter benzin. Sammen med det tilhørende CO2-tal på 70 g/km sætter Toyota Prius dermed ny rekord for benzinbiler.