Toyota satser i høj grad på hybridbiler, hvor en benzinmotor arbejder sammen med en elmotor om at få bilen til at køre. Teknikken er nu blevet 18 år gammel, og det er dermed fjerde generation af Prius, Motor som det første danske magasin prøvekører i Tokyo.
Hybridteknikken er hermed helt på plads, og nu er det Toyotas ambition, at teknikken også skal være lækker, sikker og komfortabel. Og den nye Prius virker en klasse over den gamle; det er både, når man vurderer kvaliteten af selve kabinen, og når man mærker efter, mens man kører bilen.
LÆS OGSÅ: Motors test af Toyota Auris Hybrid
Toyota benytter fortsat en 1.8-liters benzinmotor af den simple slags uden turbolader som grundstamme i Prius, men både motor, gearkasse og styresystem er helt nyt. Motoren er koblet sammen med en elmotor via en sindrig CVT-gearkasse, der sørger for enten at overføre kræfter fra benzinmotoren, elmotoren eller dem begge på én gang.Den løsning kastede før nogle ret heftige omdrejningstal af sig, men nu er det, som om der er kommet mere styr på gearkassen. Blandt andet har man indlagt kunstige gear i den ellers trinløse gearkasse, så man får en mere harmonisk sammenhæng mellem bilens acceleration og motorens omdrejningstal.
I det hele taget hører man ikke meget til motoren, for både bund, døre og ruder er bedre støjdæmpet, og det er en af fordelene ved den nye GA-C-platform, som Prius er den første bilmodel, der benytter.Prius må trække op til 725 kg.
Miljøvenlig teknik
Sammen med den nye platform følger muligheden for at bestille Prius med avanceret sikkerhedsudstyr. Dels en aktiv fartpilot, dels en automatisk nødbremse, der kan bremse for både biler og fodgængere.
Systemet har også sensorer, der holder øje med trafikken i de blinde vinkler, ligesom bilen både kan advare og dreje på rattet, hvis den er på vej ud over vognbanens kantlinjer. Også forlygternes funktion styres af et kamera i forruden.LÆS OGSÅ: Motors test af BMW i3 REX
Fordelen ved hybridsystemet er, at forureningen fra Prius sammenlignet med dieselbiler holdes på et relativt lavt niveau. Netop benzinmotoren uden turbolader og direkte indsprøjtning har en meget ren udstødningsgas, og det gør bilen velegnet i store byer, hvor man helst vil undgå partikler og NOx’er, som kendes fra dieselmotorer.
Da bilen i kraft af hybridteknikken kører langt på literen, bliver også CO2-udslippet så lavt, at det kan konkurrere med de bedste dieselbiler i samme klasse.Toyota har netop offentliggjort det eksakte tal for benzinøkonomien, og det lander på 33,3 km pr. liter benzin. Sammen med det tilhørende CO2-tal på 70 g/km sætter Toyota Prius dermed ny rekord for benzinbiler.