Toyota RAV4 er blevet voksen

Den fjerde generation af Toyota RAV4 kommer på markedet til april i Danmark. Den er markant større end forgængeren og må trække helt op til 2,7 ton.

Designet på den fjerde generation af Toyota RAV4 er blevet mere personvognsagtigt.
Forpremiere

Toyota RAV4 er helt ny fra ende til anden og 21 cm længere end forgængeren. Baglygterne har en meget aggressiv kant og er helt flade på toppen.
Toyota RAV4 er helt ny fra ende til anden og 21 cm længere end forgængeren. Baglygterne har en meget aggressiv kant og er helt flade på toppen.
Motor mener: Toyota RAV4 er blevet større, stærkere og mere praktisk, men også mere almindelig. Priserne skal være skarpe, hvis den skal klare sig godt i klassen.

Da Toyota RAV4 i 1995 kom til Danmark, var den en revolution på markedet. En let og praktisk firehjulstrækker, hvor reservehjulet sad uden på bagklappen og med et frisk design, der skilte sig ud på parkeringspladsen.

Med denne fjerde generation er Toyota RAV4 blevet mere moden, mere gennemtænkt, større og langt mere praktisk. Men væk er designet, der skiller sig ud, væk er rollen som den lette offroader, og væk er reservehjulet på bagklappen.

Det sidste først: Reservehjulet er erstattet af et lappekit i bagagerummet for at give mere bagagerumsplads. Et no go i 4x4-kredse, fordi et lappekit ikke kan reparere et dæk, der er revet op af en sten.

Toyota RAV4 er vokset

Speedometeret dominerer instrumenterne, men læg mærke til, at radio/GPS-enheden er placeret helt oppe i toppen af midterkonsollen. Det er klart bedre end på den netop introducerede Toyota Auris.
Speedometeret dominerer instrumenterne, men læg mærke til, at radio/GPS-enheden er placeret helt oppe i toppen af midterkonsollen. Det er klart bedre end på den netop introducerede Toyota Auris.
I forhold til forgængeren er Toyota RAV4 blevet 21 cm længere, heraf er den vokset 10 cm mellem akslerne, hvilket giver særdeles god benplads på for- og bagsæde. Selv bag en 188 cm høj chauffør er der mere end fem cm mellem forsæde og knæene på en voksen bagsædepassager.

Der er også god benplads på den midterste plads på bagsædet, da der ikke er nogen generende kardantunnel ved fødderne. Der er også særdeles god loftshøjde i bilen takket være det høje karrosseri. Det eneste sted, det er lidt kneben, er i bredden på bagsædet, hvor tre voksne vil sidde lidt tæt.

Bagagerummet er godt indrettet. Det er på hele 547 liter, og der, hvor reservehjulet lå i gamle dage, er der yderligere 100 liter. Og er det ikke nok, så foldes bagsæderne let forover og danner et plant bagagerum på hele 1.167 liter til vindueskanten eller 1.746 liter, hvis der pakkes helt op til taget.

Bagagerummet er stort, og der er mulighed for at gemme yderligere 100 liters bagage under gulvet. Bagsædet folder nærmest helt fladt, og det betjenes nemt fra et håndtag på siden af sædet.
Bagagerummet er stort, og der er mulighed for at gemme yderligere 100 liters bagage under gulvet. Bagsædet folder nærmest helt fladt, og det betjenes nemt fra et håndtag på siden af sædet.
I van-udgaven er ladrummet på hele 2,13 kubikmeter. De fordeler sig med en indvendig længde på 1,73 meter og en bredde ved hjulkasserne på 110 cm, og så er læssehøjden 67 cm.

20,4 km/l i basismodellen

Den en nye generation er også mere brændstoføkonomisk. Lidt overraskende er den mindste motor på to liter, både på benzin og på dieselsiden, men Toyota siger, at de ikke anser mindre motorer som passende til så stor en bil.

Basismotoren bliver dieselmotoren med 124 hk og træk på forhjulene alene. Motoren passer fint til bilens afslappede natur, og der er rigeligt med kræfter i forhold til bilens størrelse. Det officielle forbrug er på 20,4 km/l, hvilket vi ikke helt opnåede under vores prøvetur, men det understreger at selv store biler kan være miljøvenlige.

En testkører på 188 cm kan sidde bag sig selv. Læg mærke til, hvor meget benplads der er. Der er ikke nogen kardantunnel, hvilket giver passageren på det midterste sæde særlig god benplads.
En testkører på 188 cm kan sidde bag sig selv. Læg mærke til, hvor meget benplads der er. Der er ikke nogen kardantunnel, hvilket giver passageren på det midterste sæde særlig god benplads.
Vil du have firehjulstræk skal du enten vælge toliters benzin eller 2.2-liters diesel. På grund af den højere vægt er der ikke stor forskel i præstationerne på de forskellige modeller. Automatgear fås i Danmark kun på topmodellen 2.2-liters diesel med NOx-katalysator.

2.7 ton på krogen

En af Toyota RAV4s forcer er muligheden for at spænde en stor hestetrailer, campingvogn eller trailer på. Officielt må den to hjulstrukne toliters dieseludgave trække 1.600 kg, men du kan uden problemer få den leveret med papirer, hvor den må trække 2,3 ton.

Vælger du de firehjulstrukne versioner med manuelt gear, enten 2.0-liters benzin eller 2.2-liters diesel, er den højeste vægt for påhængsvogn med bremser på 2 ton, men du kan få den synet med op til 2,7 ton.

Automatgearudgaven er typegodkendt til 1.8 ton, men du kan højst få den synet til at trække 2,2 ton. I alle tilfælde kræver det, at du som chauffør har B/E-kørekort, også kaldet trailerkørekort.

On- og offroad med Toyota RAV4

På landevejen opleves Toyota RAV4 som en meget komfortabel bil. Støjniveauet er behageligt lavt, også når du drejer ud på motorvejen og løfter farten op til 130 km/t.

Samtidig er affjedringen både blød og komfortabel, og uden at den blive duvende eller vuggende. Det er virkelig en bil, der vil egne sig til langture. Især fordi den høje siddeposition giver chaufføren et godt overblik i trafikken.

Selv den forhjulstrukne udgave kan takket være en frihøjde på 18,7 cm og gode til- og frakørselsvinkler klare en del. Men skal man trække hestevogne på vådt græs eller har et regelmæssigt behov for offroadkørsel, bør man gå efter de firehjulstrukne versioner.

Det er kun den store dieselmotor med automatgear, der har den elektroniske downhill assist control, der sørger for, at bilen ikke kører hurtigere end 7 km/t., både når det går op og ned af bakkerne. De firehjulstrukne versioner kører normalt med 100 pct. træk på forhjulene, men kan føre op til 50 procent af kræfterne om til baghjulene, hvis bilen understyrer eller laver hjulspind.

Ud over frihøjden på de godt 18 cm har Toyota RAV4 en vadedybde på 50 cm med op til 10 km/t., kører du op mod 30 km/t., falder vadedybden til 30 cm.

Prisen endnu ukendt

På nuværende tidspunkt vil Toyota kun ud med er beskatningsgrundlaget for basismodellen med toliters dieselmodellen med basisudstyret T2 på 300.000 kr. Priser på både hvid- og gulpladebilerne, der især er interessante på det danske marked, vil de ikke oplyse om.

Men Toyota RAV4 vil møde hård konkurrence, når den bliver lanceret herhjemme den 13. april. Både klassens storsælgere Nissan Qashqai og VW Tiguan, men også Honda CR-V, Mazda CX-5 og den nye Subaru Forester er spændende alternativer. Så prisen vil blive afgørende for, hvor interessant Toyota RAV4 bliver for de danske 4x4-købere.