Motor mener: Urban Cruiser er en ny biltype, der taler til dem, der ikke nødvendigvis ønsker mest mulig bil for pengene, men som i stedet vil have det sjovt.
Kampen for en mere bæredygtig verden har én gang for alle sendt store og tunge firehjulstrækkere i pit. Nu er det i stedet bæredygtig transport, der er i fokus.
Helt så langt er Toyota ikke nået med sin nye Urban Cruiser, men sammenligner man med den store Landcruiser er miljøgevinsten enorm. Og det er lige præcis her, vi skal finde forklaringen på denne nye biltype.
Den er frem for alt anderledes, og den lægger op til et aktivt liv, hvor man gerne en gang i mellem må forlade de asfalterede, forudsigelige ruter. Og det kan den lille „by-krøjser”. Ikke mindst i topudgaven, hvor der er træk på alle fire hjul.
På billeder ser Urban Cruiser faktisk pæn stor ud. Men de snyder. Urban Cruiser er en ret lille bil, der kun med nød og næppe kan rumme fire voksne.
Fortil er pladsen rimelig, men ved bagsædet er det særligt loftshøjden, det kniber med. Til gengæld er bagsædet fleksibelt i både længde og hældning, og det kan let foldes sammen, så det 314 l store bagagerum udvides betragteligt. Bilen er 3,93 m lang, 1,73 bred og akselafstanden er 2,46 m.
Motorprogrammet omfatter enten en ny 1.3-liters benzinmotor med 102 hk eller Toyotas egen 1.4-liters dieselmotor med 90 hk og dieselpartikelfilter. Begge motorer leveres altid med en sekstrins gearkasse.
De gør begge en fin figur, omend pulsen aldrig for alvor kommer i vejret. Men komforten er god og så er bilen frem for alt letkørt. Ikke mindst den udmærkede kontakt mellem rat og vej vil sikkert tiltale mange. Vi nød i hvert fald at køre i bilen.
Urban Cruiser er langtfra en bil man vælger alene af fornuftsmæssige grunde. Hertil er bilen for dyr og for lille. Men den er spændende at se på, den kører godt, og så kan den tilmed leveres med udstyr, man ellers normalt skal op i væsentlig større biler for at finde. På den måde giver den smæk for skillingen.
Billigste udgave er en 1.3-liters udgave uden aircondition og med kun forhjulstræk til lige under 200.000 kr. En topudgave med dieselmotor og firehjulstræk koster derimod lige under 300.000 kr. når bilen når de danske forhandlere inden månedens udgang.