Toyota Verso - en ægte familiebil

Toyota Verso er et godt transportmiddel til store og små familier. Ikke en „drivers car", men den kører godt og har masser af plads.

Toyota Verso
Forpremiere

Motor mener: Verso er sikkert valg i klassen af storfamiliebiler. Den er knap så charmerende, som den er praktisk, men alt i alt en vellykket bil.

Verso-navnet er gammelt, men bilen er helt ny. Toyota har skabt en rummelig familiebil, der placerer sig lige mellem Auris og Avensis.

Den fås i to versioner, der fra fabrikken er bygget til enten fem eller syv personer, og har man først valgt udgaven med fem sæder, kan den ikke opgraderes. Til gengæld kan udgaven med syv sæder let ommøbleres. Alle sæderne er nemlig enkeltstående, og de kan alt efter behov foldes frem, så de bliver helt plane med gulvet.

Selv om linjerne omkring ruderne ligner den gamle Verso, er bilen fornyet fra ende til anden. Både længde, bredde og akselafstand er øget betragteligt.
Selv om linjerne omkring ruderne ligner den gamle Verso, er bilen fornyet fra ende til anden. Både længde, bredde og akselafstand er øget betragteligt.
Det tager under et minut at folde sæderne på de to bageste rækker sammen, og så er bilen med et slag omdannet fra syvpersoners familiebil til en rummelig varevogn med et plant gulv. Det er både smart, og noget, man får alvor kan bruge i hverdagen.

Selv om Verso udvendigt føles knap så stor som Avensis, opleves den mere rummelig. Akselafstanden er med sine 2,78 meter den samme som i Avensis, og også motorprogrammet er hentet der.

Det betyder, at mindste udgave er en 1.6 med 132 hk. Den gør det rigtig flot, og er uden tvivl en version der tilfredsstiller de flestes behov. Men vil man have mere, kan det naturligvis fås. En 1.8 med 147 hk er alternativet på benzinsiden, mens to dieselmotorer på henholdsvis 126 hk og 180 hk udgør dieselprogrammet.

Førerpladsen er præget af de store instrumenter på toppen af instrumentbordet og gearstangen tæt ved rattet.
Førerpladsen er præget af de store instrumenter på toppen af instrumentbordet og gearstangen tæt ved rattet.
Som udgangspunkt er der seks manuelle gear som standard, men 1.8 fås også med et usædvanligt velfungerende trinløst automatgear – merpris 29.000 kr. Også diesel kan kombineres med automatgear. Her er den kraftige 2.2-liters motor sænket til 150 hk og så til gengæld koblet til en økonomisk sekstrins automatgearkasse af den klassiske slags. Den version skal nok blive populær hos Taxa-selskaberne.

Vi har prøvekørt Verso i området omkring Lissabon, og her virkede bilen behagelig. Den er letkørt og frem for alt komfortabel. Men en egentlig „drivers car” bliver den aldrig – hertil er undervognen for blød i bevægelserne. Det er nok godt, for det skulle også helst være sjovt for alle i bilen.

Både 1.6 og 1.8 er dejlig støjsvag, og gearskiftet er letgående med en gearstang placeret tæt ved rattet. Et lille ekstra bakspejl gør det let for føreren at holde øje med alle i bilen. Adgangen til række to er let gennem de store sidehængslede døre, og et helt plant gulv foran sæderne på række to giver gode pladsforhold.

Bagagerummet rummer 484 l i fempersonersudgaven, mens det med tre rækker i brug er på beskedne 155. Lægges alle sæderne ned,  omdannes Verso til en varevogn med en ladlængde på ca. 1,6 meter.
Bagagerummet rummer 484 l i fempersonersudgaven, mens det med tre rækker i brug er på beskedne 155. Lægges alle sæderne ned, omdannes Verso til en varevogn med en ladlængde på ca. 1,6 meter.
Vi savnede dog friskluftdyser til bagsæderne. Toyota mener selv, at de kraftige dyser ved forsæderne er nok, men det må en nærmere test afsløre. Ved tredje sæderække er pladsen – som vanligt for denne biltype – kneben, men børn op til 12-16 år kan finde udmærket plads. På de øvrige sæder er der fin plads for selv hærdebrede teenagere og store voksne.

Sikkerheden er endnu ikke afprøvet af uafhængige instanser, men Toyota går efter fem stjerner i Euro NCAP-crashtesten. Det er da også sandsynligt, idet mange sikkerhedselementer er hentet fra Avensis, der netop fik de eftertragtede fem stjerner.

Verso er i Danmark om få uger til priser fra 284.000 kr. for en fempersoners 1.6er. Merprisen for syv sæder er ca. 12.000 kr.