Toyota Verso - friskere familieflytter

En markant ny snude er det synlige tegn på, at Toyota Verso har fået en større ansigtsløftning, der også indebærer mere støjsvag kabine og bedre køreegenskaber.

Toyota Verso har fået en meget synlig ansigtsløftning med ny front i Auris-stil.
Forpremiere

Toyota Verso ligner sig selv bagfra. De klare lygteglas er vist en overset smutter ved redesignet.
Toyota Verso ligner sig selv bagfra. De klare lygteglas er vist en overset smutter ved redesignet.
Motor mener: Toyota Verso har fået en europæisk overhaling, der både strammer design, køreegenskaber og forbrug op. Der er dog enkelte skønhedspletter.

Toyota Verso er en af de stille eksistenser blandt de rummelige, syvpersoners familiebiler, men multibilen blev dog den fjerde mest solgte af sin slags sidste år. Verso, der stammer fra 2009, skulle gerne klare sig bedre i år, håber Toyota, når en faceliftet udgave kommer til Danmark til marts.

Der er i hvert fald sket en række fornuftige forbedringer ved ansigtsløftningen, som i øvrigt for første gang nogensinde for en Toyota helt og holdent er udviklet af Toyota i Europa – i det tekniske center i Bruxelles og i designcenteret i Nice.

Sidespejlene på Toyota Verso er gjort mindre  for at reducere vindstøj og -modstand - og har fået blinklys indbygget.
Sidespejlene på Toyota Verso er gjort mindre for at reducere vindstøj og -modstand - og har fået blinklys indbygget.
Sidstnævnte har sørget for den nye snude, der giver bilen en tiltrængt skarphed og friskhed og får formgivningen rettet ind til det nye Toyota-design, der senest og mest markant er kommet til udtryk hos Auris.

Derimod er det uforståeligt, at de europæiske designere af ni forskellige nationaliteter ikke har opdaget, at baglygterne med deres gennemsigtige plasticstil virker billige og har været passé i årevis.

Bedre køreegenskaber i Toyota Verso

Nuvel, der er også sket betydelige tekniske opdateringer – i alt er 470 dele udskiftet. Toyota siger, at der er gjort meget for at reducere støj og vibrationer, og Motors første tur i nyheden indikerer, at der er noget om snakken. Bilen er ganske tyst, men selv om den har fået nye, mindre sidespejle for at forbedre aerodynamik og mindske støj, kommer der en del vindsus fra hjørnestolperne ved almindelig motorvejsfart.

Materialerne har flere steder fået en fin opgradering. Krom-staffagen følger med fra T2-niveau på Toyota Verso.
Materialerne har flere steder fået en fin opgradering. Krom-staffagen følger med fra T2-niveau på Toyota Verso.
Køreegenskaberne er strammet op på en velvalgt måde. Den elektriske servostyring er gjort mere præcis og affjedringen justeret i retning af en mere dynamisk kørestil, men det lader ikke til, at det er gået ud over komforten.

Længere på literen i Toyota Verso

Motorprogrammet er som hidtil med to benzin og to diesel. 1.8 benzin og 2.0 diesel ventes at blive de klart foretrukne blandt danskere købere. Særligt 2.0 diesel har fået en større overhaling af teknikerne i Bruxelles. De har pillet ved indmaden, så vibrationerne er reduceret, og de har bragt brændstofforbruget ned, så den går fra at kunne køre 18,9 til 20,4 km/l.

Faceliftet indebærer også bedre materialer nogle steder på instrumentbordet. Hvorvidt en del kromagtig pynt er en visuel forbedring, må være en smagssag. Toyotas integrerede og ikke særlig dyre „Touch”-system med musikstyring, integration af telefon samt mulighed for navigation tilbydes nu til også Toyota Verso.

Faceliftet har desværre ikke betydet, at blinklyset er blevet af den europæiske „komfort”-type, hvor én berøring giver tre blink ved vognbaneskift. Men funktionen kan tilkøbes.

Toyota Verso fås fortsat med valg mellem fem og syv sæder, og i begge tilfælde er der tre gode enkeltsæder på anden række, og gulvet er helt plant.

Priserne forventes at fortsætte stort set uændret.