
Toyota Verso er en af de stille eksistenser blandt de rummelige, syvpersoners familiebiler, men multibilen blev dog den fjerde mest solgte af sin slags sidste år. Verso, der stammer fra 2009, skulle gerne klare sig bedre i år, håber Toyota, når en faceliftet udgave kommer til Danmark til marts.
Der er i hvert fald sket en række fornuftige forbedringer ved ansigtsløftningen, som i øvrigt for første gang nogensinde for en Toyota helt og holdent er udviklet af Toyota i Europa – i det tekniske center i Bruxelles og i designcenteret i Nice.

Derimod er det uforståeligt, at de europæiske designere af ni forskellige nationaliteter ikke har opdaget, at baglygterne med deres gennemsigtige plasticstil virker billige og har været passé i årevis.
Bedre køreegenskaber i Toyota Verso
Nuvel, der er også sket betydelige tekniske opdateringer – i alt er 470 dele udskiftet. Toyota siger, at der er gjort meget for at reducere støj og vibrationer, og Motors første tur i nyheden indikerer, at der er noget om snakken. Bilen er ganske tyst, men selv om den har fået nye, mindre sidespejle for at forbedre aerodynamik og mindske støj, kommer der en del vindsus fra hjørnestolperne ved almindelig motorvejsfart.

Længere på literen i Toyota Verso
Motorprogrammet er som hidtil med to benzin og to diesel. 1.8 benzin og 2.0 diesel ventes at blive de klart foretrukne blandt danskere købere. Særligt 2.0 diesel har fået en større overhaling af teknikerne i Bruxelles. De har pillet ved indmaden, så vibrationerne er reduceret, og de har bragt brændstofforbruget ned, så den går fra at kunne køre 18,9 til 20,4 km/l.
Faceliftet indebærer også bedre materialer nogle steder på instrumentbordet. Hvorvidt en del kromagtig pynt er en visuel forbedring, må være en smagssag. Toyotas integrerede og ikke særlig dyre „Touch”-system med musikstyring, integration af telefon samt mulighed for navigation tilbydes nu til også Toyota Verso.
Faceliftet har desværre ikke betydet, at blinklyset er blevet af den europæiske „komfort”-type, hvor én berøring giver tre blink ved vognbaneskift. Men funktionen kan tilkøbes.
Toyota Verso fås fortsat med valg mellem fem og syv sæder, og i begge tilfælde er der tre gode enkeltsæder på anden række, og gulvet er helt plant.
Priserne forventes at fortsætte stort set uændret.