
Mens dieselfeberen fortsat raser i det meste af Europa, så er dieselbiler ret uinteressante på markederne i Japan, USA og Kina. For en japansk bilproducent som Toyota står en ny dieselmotor derfor ikke øverst på dagsordenen. Hidtil har flere modeller derfor kun kunnet fås med store, lidt uøkonomiske dieselmotorer, og det har medført tabte markedsandele på de fleste markeder. Det er den udvikling, Toyota nu vil ændre.
Midlet er et resultat af et nyt samarbejde mellem Toyota og BMW. Der er tale om BMWs kendte 1.6-liters dieselmotor, der kendes fra BMW 1-serien og fra flere udgaver af Mini, og som Toyota altså nu får mulighed for at anvende i Verso.
LÆS OGSÅ: Motors test af konkurrenten Kia Carens
Motorerne bygges på Steyr-fabrikken i Østrig, og det er også herfra, Toyota skal hente sine motorer, hvilket er praktisk, da Verso bygges på Toyotas fabrik i Tyrkiet.
Overgangsmotor i Toyota Verso

Toyota er efter sigende ikke færdig med at udvikle den motor, og vi ved derfor ikke præcis, hvordan den vil klare de skærpede miljøkrav.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af konkurrenten Citroën Grand C4 Picasso
Fabrikken har her og nu brugt alle sine kræfter på at finjustere denne udgave, og det har bl.a. kastet en ny kobling med dobbelt svinghjul af sig. Sammen med en generel tilpasning af motoren har det medført en meget fin motorgang med stærkt reduceret motorstøj og næsten ingen vibrationer. I forhold til tolitersmotoren er vægten reduceret med 20 kg.
Langbenet gearing i Toyota Verso

LÆS OGSÅ: De nyeste biltest og prøvekørsler fra Motor
Det er godt for komforten ombord, og Verso egner sig derfor fint som en langtursbil for hele familien. Den gamle toliters motor med 124 hk findes stadig i programmet, og koster 24.000 kr. mere end 1.6eren. Men de penge kan man roligt spare, medmindre man vil udnytte det forhold, at toliters motoren må trække 1.600 kg – 300 kg mere end 1.6eren.
Helt nyt infotainment-system

Der er desuden mulighed for at tilkoble en DAB-radiomodtager, og endelig ser vi for første gang det nye „Mirrorlink”, som gør det muligt at spejle sin mobiltelefon til bilens skærm, så man kan betjene den herfra.
Når bilen kører er det kun enkelte muligheder, der er aktive, men når den holder stille, er alle applikationer til rådighed. Endnu er det dog kun visse telefoner fra Samsung og Nokia, der kan fungere sammen med mirrorlink.