
Efter kun at have opnået begrænset succes i Europa med hybridbilen Prius, skifter Toyota nu spor, og introducerer hybridteknologien i den lille europæisk-byggede Yaris, der i forvejen er en sællert.
Dermed bliver Yaris den mindste hybridbil fra Toyota og samtidig den mindst forurenende bil med forbrændingsmotor på markedet.
Motoren i Yaris Hybrid er en 1.5-liters benzinmotor med 74 hk, der er koblet sammen med en elmotor på 61 hk. Men da de to motorer har deres maksimale effekt ved forskellige omdrejningstal, bliver den samlede effekt på 100 hk, men med et gigantisk drejningsmoment over et meget stort omdrejningsområde.

Det erfarede vi under testkørslen, hvor vi kunne opleve, at motoren stopper, selv om man kører f.eks. 60 km/t på vej mod et rødt lys, eller hvis det bare går lige ud uden behov for acceleration.
Det er den teknik, der gør det muligt at spare så meget på de dyre dråber, at Yaris på papiret kan køre omkring 29 km pr. liter benzin. Vi oplevede under vores prøvetur at køre mellem 22 og 26 km pr. liter, men en egentlig dom må vente til vores test på danske veje.
Det ligger dog allerede nu fast, at køreindtrykket er positivt, hvilket ikke mindst skyldes det faktum, at alle hybridbiler har automatgear som standard. Det gør bilen letkørt, og det er med til at øge komforten og sænke støjniveauet.

Indvendigt er bilen helt identisk med den almindelige Yaris, idet det har været muligt at indbygge den nye teknik i bilen, uden at det har gået ud over pladsforholdene.
Teknikken er nyudviklet til Yaris, og i forhold til de to andre Toyota-hybrider Auris og Prius er vægten og størrelsen på de enkelte komponenter mindsket, så det er muligt at indbygge det hele i en Yaris.
Samtidig er hybridteknologiens samlede vægt reduceret med 43 kg.
Yaris Hybrid er i Danmark til sommer, og endnu er prisen ikke kendt, men vi gætter på 225.000 kroner.