Toyota Yaris Hybrid – blåt til lyst

Med en pris under 200.000 kr. og knap 30 km/l åbner Toyota Yaris Hybrid døren til folkelighed for miljøbevidste pendlere. Men hvorfor er blå blevet modefarve for "grønne" biler?

Toyota Yaris Hybrid har skarpe former med blå hybrid-detaljer.
Forpremiere

De røde LED-baglygter er både rappe at se på og meget tydelige.
De røde LED-baglygter er både rappe at se på og meget tydelige.
Den blå farve er sjovt nok det gennemgående tema for de „grønne” miljøvenlige og sparsommelige biler. Det er ikke bare Toyota, der bruger farven, også Bluemotion hos VW og Bluetec hos Mercedec-Benz sutter på det blå bolche.

Når benzin bliver blandet med strøm, og kørestilen er behersket, er der overraskende mange kilometer i hver dråbe benzin. I Toyota Yaris er der op til 28,6 km ifølge de officielle tal, men faktisk kører Yaris Hybrid temmelig ofte på strøm, viser det sig under præsentationsturen i det flade Holland.

Over en strækning på 62 km på trange veje og i overvejende bymæssig bebyggelse kører Yaris Hybrid 21,7 km eller 35 procent på strøm alene. Sat i tidsperspektiv er benzinmotoren slukket i 53 minutter (52 procent) af de 102 minutter, turen varer. Det kan igen omsættes til „penge i lommen”.

Instrumenteringen er tydelig og præget af blå detaljer helt til stingene på læderrattet.
Instrumenteringen er tydelig og præget af blå detaljer helt til stingene på læderrattet.
I kørehenseende er der ingen forskel fra hverken benzinmodellen eller diesel D-D4-udgaven til denne hybridvariant. Yaris Hybrid vejer faktisk 25 kilo mindre end dieseludgaven, fordi Toyotas ingeniører har optimeret vægten på en lang række motorkomponenter.

Batteriet er mindre og ligger under gulvet i bagagerummet, der derfor ikke er blevet mindre, men på bekostning af muligheden for at montere en trækkrog.

CVT-multigearkassen er lettet for 11 kilo, og ved at genbruge en meget revideret udgave af 1.5-liter motoren fra 2. generation Prius, har Toyota frembragt en meget harmonisk motor-transmissionspakke.

Harmonien er meget mærkbar fra trykket på startknappen. Første færd er på strøm, der officielt kan strække op til to kilometer – en enkelt er nok mere realistisk – ved at trykke på en EV-knap og op til 50 km/t.

Tilkoblingen af benzinmotoren, der altid lurer i baggrunden, sker helt uden ryk, fordi der ikke er en startmotor med mekanisk indgreb. Derimod fungerer generatorer som starter ved at vende strømmen og omdanne den til en elektromotor.

Bagagerummet på 286 liter er ikke skrumpet, fordi batteriet er mindre og placeret under gulvet.
Bagagerummet på 286 liter er ikke skrumpet, fordi batteriet er mindre og placeret under gulvet.
Det samme er tilfældet, når der bliver bremset, hvor den kinetiske energi bliver omdannet til strøm og lagret i batteriet.

Accelerationen er frisk med en 0-100 km/t. tid på 11,8 sek., og lydkulissen er meget dæmpet, så længe farten er afpasset til byen. Det trinløse CVT-gear har fuldstændig glidende overgange tilpasset farten og fungerer meget raffineret uden fornemmelse af elastik. På landevej er det nogenlunde behageligt op til de 80 km/t., men på motorvej ved 130 km/t. er motorlyden temmelig anmassende for ikke at sige ubehagelig.

Toyota Yaris bliver ikke større af at blive til hybrid. Det er stadig en bil i det såkaldte B-segment, det vil sige biler fra 375 cm til lige over fire meter. Yaris er 169,5 cm bred, og det mærkes i kabinen. Der er ikke noget med at gnubbe albuer med passageren, og der er en god fornemmelse af rummelighed.

Fronten har LED-kørelys med usædvanlig klarhed.
Fronten har LED-kørelys med usædvanlig klarhed.
Instrumentering og aptering har fået et gevaldigt nøk opad i forhold til forgængeren og fremstår som god kvalitet med bløde materialer, hvor det forventes, og med klare instrumenter. At speedometeret går til 220 km/t., er noget af en overdrivelse i et køretøj med en topfart på 165 km/t., så hellere større afstand imellem tallene.

Udstyrsnivauet er højt selv i den billigste udgave H1 til 199.995 kr., som endda har tozones klimaanlæg, ratindstilling i fire retninger, elektrisk betjente sideruder foran og delt bagsæderyglæn. Men det bedste køb vil være næste trin, H2, hvor den berøringsfølsomme 15 cm-skærm Toyota Touch følger med foruden læderrat og gearknop med blå detaljer.

Skærmen har radio/CD, bluetooth-mobilopkobling, overvågning af hybridsystemet, bakkamera, usb-indgang og tripinformation. Navigation „Go” koster 4.995 kr. ekstra og er pengene værd. H2 koster 221.992 kr.

Højeste niveau, H3, forvandler Yaris Hybrid til en regulær luksusbil, som blandt meget har 16”-alufælge, panorama glastag, regn- og skumringsføler, nøglefri indstigning, fartpilot og meget mere, men så er prisen også 276.308 kr. – og så er den da betalt.

Yaris Hybrid er i Danmark i juli.