Yaris er den mest solgte bilmodel fra Toyota i Europa, og også i Danmark er efterspørgslen stor, selv om Yaris ikke kan følge med den mindre Aygo. Men den magtbalance kan muligvis ændre sig nu, hvor den danske bilimportør har valgt at prissætte Yaris overraskende billigt op til lanceringen sidst i august.
Generelt er priserne sænket med noget, der ligner 10.000 kroner, og billigste udgave med den 1.0-liters motor, som også findes i Aygo, fås fra bare 109.000 kr. Mere interessant er det dog, at den avancerede hybrid-udgave, der både har en 1.5-liters benzinmotor og en elmotor med tilhørende batteri, nu kan fås for 184.000 kroner. Det er en opsigtsvækkende lav pris og noget, der for alvor kan sætte fut i salget af hybridbiler herhjemme.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af konkurrenten VW Polo
En del af forklaringen på den lave pris skal søges i afgiftssystemet, der belønner brændstoføkonomiske biler. Med et officielt forbrugstal der tillader 30,3 km pr. liter bliver fradraget mærkbart stort.
Masser af nyheder
Selv om der på papiret kun er tale om et facelift, er der sket en hel del med bilen. Toyota angiver, at de aldrig før har lavet et så omfattende facelift, og med mere end 1.000 nye dele er det også svært at genkende den gamle Yaris.Indvendigt er instrumentbordet ændret med nye former og materialer, og i tidens ånd kan det fås i flere farver samt med en syvtommer trykfølsom farveskærm, der kan give informationer om bil, radio, navigation og noget så sjældent i denne klasse som et bakkamera.
LÆS OGSÅ: Miniduel mellem hybridbilerne Yaris og Honda Jazz
Udvendigt er fronten ændret med et stort luftindtag mellem forlygterne samt dråbeformede tågeforlygter. Forlygterne kommer i tre udgaver med enten en gammeldags parabol, en moderne projektor samt en udgave med LED-kørelyslygter. Også bagtil er lygterne i to versioner med enten almindelige glødepærer eller de flotte LED-lys.
Hybridmotor eller diesel
Under motorhjelmen findes grundlæggende de samme motorer som før, men alle er udviklet, så de kører længere på literen. Mindste udgave har en 1.0-liters benzinmotor, som virker lige i underkanten. Langt bedre går det med den firecylindrede 1.33-liters motor med 99 hk, som ventes at blive den mest solgte i Danmark. Den er koblet til en sekstrins manuel gearkasse, men fås også med automatgear.Den motor har vi allerede prøvet, og den arbejder fint og passer godt til bilens temperament. Skal der være mere kraft i bilen, må man enten søge over i dieseludgaven eller hybridversionen.
LÆS OGSÅ: Motors gruppetest i minibilsklassen
Dieseludgaven er den, vi var mest glade for ved vores første møde med den nye Yaris. Den trækker flot og kan køre med meget lave omdrejningstal til gavn for et lavt støjniveau og et lavt forbrug. Men den har i lighed med andre dieselbiler den ulempe, at den forurener med partikler og kvælstofilter (NOx’er) på et Euro 5-niveau.
Det ved Toyota, og det er bl.a. på den baggrund, at fabrikken satser på den mere miljøvenlige hybridteknik, der baserer sig på den renere benzinmotor i kombination med en elmotor, der løbende får sin strøm fra et batteri, der lades op, når man bremser. I Yaris er den teknik veludviklet, og i langt de fleste situationer nyder man kombinationen af automatgear, elmotorens lave støjniveau og motorernes samlede høje kraftniveau.
LÆS OGSÅ: Motors minitest af konkurrenten Ford FiestaMen hybridteknologien har hos Toyota også en svag side. Når man for alvor skal bruge kræfter ved f.eks. en overhaling, går motoren op i så høje omdrejningstal, at man forbløffes. Det larmer og vibrerer på en ikke særlig charmerende facon, og det er med til at trække ned i det samlede køreindtryk.
Man bør derfor i stedet vælge diesel, hvis man kører meget på motorvej og kun overveje hybridudgaven, hvis man har megen bykørsel på programmet. Her passer bilen til gengæld fint ind i kørerytmen, og så kan man glæde sig over et højt udstyrsniveau, en komfortabel kørsel samt ikke mindst at man er blandt de mindst forurenende bilister. I begge tilfælde koster en veludstyret udgave lige omkring 200.000 kroner.
Toyota Yaris kører komfortabelt
Toyota har brugt mange ressourcer på at gøre Yaris mere støjsvag. Der er indsat dæmpende materialer flere steder i bilen, og det har givet gevinst. Bilen er markant mere støjsvag end f.eks. den mindre Aygo, og på den måde får man for alvor valuta for pengene, hvis man vælger en Yaris frem for en Aygo. Også affjedringen er udlagt til den komfortable side, og i hvert fald med kun to mand i bilen virker det hele velproportioneret i udgaverne med 15- og 16-tommer dæk.
Styretøjet er udstyret med en elektrisk servomotor, der falder fint i baggrunden, når man kører stærkt. Det er med til at underbygge bilens gode køreegenskaber, og som man derfor let bliver dus med.På det sikkerhedsmæssige område er Yaris ikke ændret. Den har altid haft syv airbags med både airbaggardiner og en knæairbag under rattet. Men nye systemer som automatisk nødbremse, advarsel for biler, der kommer bagfra i den blinde vinkel, en adaptiv fartpilot eller advarsel, hvis man er på vej ud over vejbanens kantstriber, er ikke med i programmet.
På dette område er Yaris derfor mindre attraktiv end f.eks. VW Polo, men Toyota lader forstå, at det er noget, der arbejdes på at få med i programmet. Euro NCAP har endnu ikke sikkerhedstestet den nye Yaris, men den gamle fik fem stjerner i 2011.
Pladsen i Yaris er uændret
I forbindelse med faceliftet er der ikke ændret på de fysiske mål for bilen. Længden er på papiret øget en smule, men det handler kun om ændrede former på stødfangerne. Det betyder, at pladsen i bilen fortsat er god, men ikke ligefrem overvældende.
En voksen sidder fint ved forsæderne, men kan kun lige akkurat få plads ved bagsædet, og bagagerummet er på bare 286 liter. Til gengæld er der mange gode fralægningspladser omkring førerpladsen, og det er med til at øge brugsværdien.
Yaris fremstår som en ny og moderne bil med en fin brugsværdi og en god komfort, men med enkelte brister på det sikkerhedsmæssige område. Toyota Yaris er både designet og bygget i Europa.