Årets Bil i Danmark 2024 er BMW i5.
Den tyske køremaskine blev med 144 point en suveræn vinder, da Danske Motorjournalister tirsdag aften kårede Årets Bil i Danmark 2024 på bilmuseet Haaning Collection i Bagsværd ved København. Nærmeste konkurrent var VW ID.7 på andenpladsen med 101 point.
At det for 5. år i træk er en elbil, som løber med titlen som Årets Bil i Danmark, er ingen overraskelse. Fire af finalens syv biler er rene elbiler, mens to fås både som elbiler og med forbrændingsmotor. Kun Toyota Prius, der endte på 7.-pladsen, fås kun i hybrid-udgaver.
Den nye generation af BMW’s 5-serie er den 8. generation fra det sydtyske bilmærke, men det er første gang, at man kan få en 5-serie som ren elbil, hvor den så hedder i5. Sideløbende med den dukker BMW 5-serien også op herhjemme med dieselmotor og senere i flere hybrid-udgaver. Det er dog kun elbiludgaven, der kan kalde sig for Årets Bil i Danmark.
”BMW i5 er en sjælden sikker vinder af Årets Bil i Danmark. Blandt de syv finalister skiller den sig ud ved at være designet som en bil uden de utraditionelle former, der hidtil ofte har kendetegnet elbiler. Nu må en elbil gerne se ud som alle andre biler, og det signalerer netop, at elbiler nu er blevet hverdag. Samtidig er køreegenskaberne, kabinen og den generelle kvalitet i i5 på samme høje niveau, som det BMW er kendt for. Af samme grund blev BMW i5 også tildelt juryens ærespris: Bilglædeprisen, siger bilteknisk redaktør i FDM og jurymedlem Søren W. Rasmussen og tilføjer:
”BMW i5 er ikke finalefeltets billigste bil, men med de lavere afgifter på elbiler, er prisen stadig gunstig. Det gør samlet set BMW i5 til en fortjent vinder af Årets Bil i Danmark 2024.”
I forbindelse med kåringen uddelte juryen også to andre ærespriser: Designprisen til Fisker Ocean og Innovationsprisen til Kia EV9.
Interessant er det også, at det nye kinesiske elbilmærke Xpeng nåede til tredjepladsen med sin G9. Det er andet år i træk, at en kinesisk elbil er med i finalen, og det cementerer kinesernes indtog på det danske bilmarked som en konsekvens af den grønne omstilling.
”Med elbiler på de fem første pladser, har vi endnu engang fået demonstreret den forandring, der netop nu sker på bilmarkedet, hvor elbilerne en efter en skubber de traditionelle brændstofbiler ud af markedet. Det er således femte år i træk, at en elbil kåres til Årets Bil i Danmark,” siger Søren W. Rasmussen.
Årets Bil i Danmark kåres af en jury på 20 motorjournalister. FDM har tre medlemmer i juryen. Prisen har været uddelt hvert år siden 1969.
Sådan fordelte pointene sig til Årets Bil i Danmark 2024:
- BMW i5 – 144 point
- VW ID.7 – 101 point
- Xpeng G9 – 95 point
- BYD Dolphin – 74 point
- Kia EV9 – 65 point
- Hyundai Kona – 61 point
- Toyota Prius – 60 point