Uens trillinger – Citroën C1, Peugeot 108, Toyota Aygo
Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo er klar i helt nye udgaver. Teknisk er de ens, men udvendigt er de blevet mere forskellige end nogensinde før.
Af
Torben Arent
Forpremiere
Danskerne elsker de små 100.000-kronersbiler, og når der ligefrem kommer tre nye af slagsen på én gang, er der lagt op til noget af en folkefest. Festligt ser det da også ud, når man ser på de tre nye mikrobiler Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo.
De ser mere forskellige og friskere ud end forgængernes moderate linjer, og med farver, der kan afstemmes individuelt, kan man tale om en ny tendens i denne bilklasse: Nu skal det være sjovt at køre billigt!
Billigste 3-dørs
5-dørs, 1.0 m. A/C
Billigste åbne
Så meget koster bilerne
Citroën C1
83.770 kr.
103.770 kr.
123.770 kr.
Peugeot 108
83.770 kr.
103.770 kr.
116.770 kr.
Toyota Aygo
93.275 kr.
115.775 kr.
160.575
De tre mikrobiler bygges på samme fabrik i Tjekkiet, og de kommer alle tre i de samme grundlæggende versioner, hvilket vil sige en billig tredørsudgave, en praktisk femdørsversion og endelig i en sjov udgave med et elektrisk betjent stoftag, der kan åbne helt fra forrude til bagrude.
Under motorhjelmen finder vi i alle tre tilfælde en trecylindret 1.0-liters opdateret Toyota-motor med enten en femtrins manuel gearkasse eller et selvskiftende robotgear. I Citroëns og Peugeots udgaver kan man også vælge en franskudviklet trecylindret 1.2-motor, hvis man savner flere kræfter.
Kamp om kunderne
Mange kunder vil sætte pris på, at bagagerummet er vokset markant fra 139 til 168 liter. F.eks. kan der nu stå to-tre kabinekufferter på højkant. En anden forbedring er, at føreren kan åbne sideruden i højre side.
Bilerne er ikke sikkerhedstestet, men udstyrsmæssigt har de et fornuftigt grundniveau, mens f.eks. automatisk nødbremse ikke er klar. Derimod fås fartbegrænser, men ikke fartpilot. De franske modeller savner hovedstøtter bag i grundudgaverne.
1.0
1.2*
Tekniske data
68 hk
82 hk
26,3 km/l
23,3 km/l
88 g/km (CO2)
99 g/km (CO2)
Mens de tre bilmærker arbejder flot sammen om selve produktionen, er der fuld konkurrence, når det handler om salget. Og der benyttes flere sjove tiltag for at lokke kunderne til. Særligt Citroën og Peugeot lokker med lave startpriser i den kamp, men også finansieringsmodeller med priser i kroner pr. måned skal gøre det attraktivt at vælge den ene model frem for den anden.
Motor har prøvet alle tre og giver her en forsmag på bilernes kendetegn:
Citroën C1 har fået en front, der forbinder den til de nyeste modeller fra fabrikken.
Citroën C1
Citroën lægger hårdt ud med en lav pris på billigste variant, men så mangler der meget, bl.a. elruder, centrallås, radio og splitbagsæde. Vil man have dette samt udstyr som aircondition og den smarte syvtommers trykskærm, er prisen 116.000 kr. for udstyrsversionen Shine. Det er dog stadig attraktivt. Man kan tilkøbe forskellige farvepaneler til kabinen, og også her er priserne lave.
Bagtil er de store baglygter og den sorte glasbagklap tydelige kendetegn i trafikken.
Køreindtrykket er positivt. Bilen virker letkørt, og 1.0-litersmotoren synes at være rigelig, så spar de 10.000 kr. op til 1.2’eren, og brug dem på udstyr.
Vi kørte den åbne version i Feel Airscape til 124.000 kr. Den giver lys og luft, men ved motorvejskørsel lukker man helst, og det kan gøres, mens man kører. Styretøjet er bedre end i den gamle C1, og i det hele taget virker bilen mere velbygget. Vi peger på C1 1.0 Shine femdørs til 117.000 kr. som bedste køb – evt. som åben til 137.000 kr.